Murdock Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg skal kable nettverk i en enebolig over 2 / 3 etasjer, men har ikke så mye erfaring med nettverk utover å koble enheter direkte i en innebygd switch i en trådløsruter (nå D-Link DIR 655), og ellers bruke trådløst nett til det som ikke måtte befinne seg i nærheten av ruteren. Jeg må koble sammen fire rom; kontor (med inngang internett), stue, kjellerstue, og arbeidsrom (der jeg vil ha en server). Kjellerstue og arbeidsrom er i kjelleren, og den andre stua ligger slik til (midt i etasjen) at det ville vært en stor fordel å trekke kabel dit via kjelleren, for å slippe å gå synlig over taket. Må jeg da trekke tre kabler fra kontoret ned i kjelleren? Jeg gjør nemlig en antagelse om at en switch på kontoret burde utgøre "nav" i nettverket siden nettilgangen er her. Samtidig er det vel lurt å koble serveren direkte mot denne? Hvor mye taper jeg på å koble via en ekstra switch, enten det gjelder server, andre enheter, eller internett? (Jeg kunne jo i teorien sette opp en switch i kjelleren som nav, men da må jeg jo trekke en kabel fra kontoret ned dit, og så en opp igjen til en switch som betjener enhetene på kontoret...) Eller er jeg for fokusert på denne stjernetankegangen? -Nettverksamatør Murdock- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Ser ingen problemer med å koble switcher i serie. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Det er ingen problemer med å koble flere switcher i serie. Eneste er at du kun får ytelsen til en av portene mellom switchene, noe som kan være greit å tenke på hvis du skal overføre mye data mellom maskiner, slik at de står på samme switch. Dette kan løses ved å bruke teaming og koble flere porter sammen mellom switchene, men det krever litt dyrere managed switcher(hvis du i det hele tatt trenger mer enn 1gbps mellom switchene da) Lenke til kommentar
Murdock Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Takk for svar Nei båndbredde er ikke noe problem. Det er ikke mange enheter som vil bruke nettverket samtidig. Jeg var mer bekymret for om det ville merkes på responstid/aksesstid (hva kalles det?) mot internett for en pc som står bak routerswitchen og to switcher til... Vil det greieste være å fortsette å bruke D-Linken som DHCP-server, (jeg trenger uansett å ha trådløs tilgang tilgjengelig), og kjøpe gigabitswicher av rimeligste sort, eller burde jeg ha en managed switch? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Takk for svar Nei båndbredde er ikke noe problem. Det er ikke mange enheter som vil bruke nettverket samtidig. Jeg var mer bekymret for om det ville merkes på responstid/aksesstid (hva kalles det?) mot internett for en pc som står bak routerswitchen og to switcher til... Vil det greieste være å fortsette å bruke D-Linken som DHCP-server, (jeg trenger uansett å ha trådløs tilgang tilgjengelig), og kjøpe gigabitswicher av rimeligste sort, eller burde jeg ha en managed switch? Du trenger ikke managed switcher, så bruk D-linken som dhcp server, og billige gigabit switcher. Managed switcher er egentlig kun hvis du trenger V-lan eller andre avanserte funksjoner i nettverket ditt. og ikke noe å vurdere å ha som dhcp-server.(Mange av dem har ikke mulighet til å være dhcp-server heller) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå