Gå til innhold

Vaktholdt og sikring kurs Rygge

Anbefalte innlegg

Er ferdig på rekrutten på tirsdag, så skal jeg på vakthold og sikrings kurs på Rygge. Så det jeg lurer på er;

Hva skjer på Vakthold og sikrings kurset på Rygge? noen som har vært der?

Også på vakthold og sikring senere i tjenesten, er det mye feltøvelse ? Kom hjem fra felt i dag, er helt kjørt i kroppen, hatet det big time. Gå rundt med sekk, AG3 og strids vest var ikke så morsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i V&S BII når det enda var i Bodø, så kan godt hende at ting har endret seg nå. Men tror det er en god del folk her som har tjenestegjort på rygge, går an å sjekke her for eksempel.

Er uansett veldig stor forskjell på Basesett og "regulær" V&S.

Lenke til kommentar

Basesett2 eller NIS som er vakt og sikring i BS2 har innrykk i januar og Juli innrykkene på madla. På en måte luft forsvarets Infanteri som er mer krigs fokusert på vakt og sikring.

Har ikke førstehånds kunnskap på VogS kurset men vet jo litt om det da er i Basesett2 selv bare driver med noe annet.

Er ikke sikker på om alt her er rett, dette er utifra det jeg har sett VogS kursene som har vært på kasserna vår har gjort, men jeg kan ikke si med sikkerhet at de har gjort alt dette.

De 2 første ukene er det fysiske tester, nærkamp kurs, SIBO(strid i bebygd område, innskyting av HK416, trening med Glock og mg3 tror jeg? tror også du vil få den nye stridsvesten (1000 ganger bedre enn det rælet man bruker i rekrutten, men er ikke helt sikker om du får den under kurset du må uansett levere den tilbake og er ikke sikkert du får den ved ditt neste tjenestested) Så har du 2 uker med objektsikrings øvelse og skyteuke + 1 beret løp før du blir sendt til et nytt sted. Beret løpet er nok verst, kan bruke mange timer av natta på det. Vil også si at det er relativt høyt tempo da det er mye som skal læres på kort tid.Er også et eget vognfører kurs for de som blir det, men vet ikke om dette tas internt på basen du blir satt til eller om det er på Rygge etter VogS kurset. Tror også det blir mye kveldstjeneste under kurs.

Annet om Rygge, ikke mye å finne på utenfor leir da transport muligheter er relativt beskjedent uten egen bil eller bekjente i troppen med egen bil. Det går noen minibusser her og der til butikk og kjøpesenter + vellferdens tilbud. Men det blir litt hva man gjør det til selv sitter man inne på kasserna å sutrer ja så blir det noen kjipe uker.

EDIT: vil legge til at Rekrutten er i mine øyne lite militært iforhold til kurset da det faktisk lærer deg mer enn det du lærer på madla stridsteknisk ( jeg for min del lærte ikke om kart og kompass før langt ute i kurset mitt (heldigvis for meg kunne jeg det fra før), skøyt vel drøyt 50 skudd med Ag3en på rekrutten osv.). Vil også si at gjør du det bra er det større sjanser for å komme et sted du vil, tro meg du vil ikke være den som må velge rest plasser.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Basesett2 eller NIS som er vakt og sikring i BS2 har innrykk i januar og Juli innrykkene på madla. På en måte luft forsvarets Infanteri som er mer krigs fokusert på vakt og sikring.

Har ikke førstehånds kunnskap på VogS kurset men vet jo litt om det da er i Basesett2 selv bare driver med noe annet.

Er ikke sikker på om alt her er rett, dette er utifra det jeg har sett VogS kursene som har vært på kasserna vår har gjort, men jeg kan ikke si med sikkerhet at de har gjort alt dette.

De 2 første ukene er det fysiske tester, nærkamp kurs, SIBO(strid i bebygd område, innskyting av HK416, trening med Glock og mg3 tror jeg? tror også du vil få den nye stridsvesten (1000 ganger bedre enn det rælet man bruker i rekrutten, men er ikke helt sikker om du får den under kurset du må uansett levere den tilbake og er ikke sikkert du får den ved ditt neste tjenestested) Så har du 2 uker med objektsikrings øvelse og skyteuke + 1 beret løp før du blir sendt til et nytt sted. Beret løpet er nok verst, kan bruke mange timer av natta på det. Vil også si at det er relativt høyt tempo da det er mye som skal læres på kort tid.Er også et eget vognfører kurs for de som blir det, men vet ikke om dette tas internt på basen du blir satt til eller om det er på Rygge etter VogS kurset. Tror også det blir mye kveldstjeneste under kurs.

Annet om Rygge, ikke mye å finne på utenfor leir da transport muligheter er relativt beskjedent uten egen bil eller bekjente i troppen med egen bil. Det går noen minibusser her og der til butikk og kjøpesenter + vellferdens tilbud. Men det blir litt hva man gjør det til selv sitter man inne på kasserna å sutrer ja så blir det noen kjipe uker.

EDIT: vil legge til at Rekrutten er i mine øyne lite militært iforhold til kurset da det faktisk lærer deg mer enn det du lærer på madla stridsteknisk ( jeg for min del lærte ikke om kart og kompass før langt ute i kurset mitt (heldigvis for meg kunne jeg det fra før), skøyt vel drøyt 50 skudd med Ag3en på rekrutten osv.). Vil også si at gjør du det bra er det større sjanser for å komme et sted du vil, tro meg du vil ikke være den som må velge rest plasser.

Hva faen`? Er VogS rygge så stress?

Trodde at VogS var slæække stedet jeg..? Det ble vertfall vi fortalt. Beret løp og 2uker felt? wtf?!

Lenke til kommentar

Buhu, 2 uker i felt kan da være slækt det.. Objektsikring i felt kan da være så "fælt" som å sove i et telt ved siden av noe man bytter på å passe på. Skal man ha det slækkere får man holde seg hjemme på gutterommet resten av livet...

Man tar da ikke førstegangstjenesten for å finne seg den slappeste måten å komme seg vekk fra mammas fang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vis du skal ha slækk tjeneste er vel velferdsjeger det du skulle søkt da?

Det er 4 uker med litt slit, militæret er ikke et friår på solsenger.

Men som sagt du vil ikke bli dårligst på kurset har hørt at Basen på banak er et flott sted :)

Lenke til kommentar

Er ferdig på rekrutten på tirsdag, så skal jeg på vakthold og sikrings kurs på Rygge. Så det jeg lurer på er;

Hva skjer på Vakthold og sikrings kurset på Rygge? noen som har vært der?

Også på vakthold og sikring senere i tjenesten, er det mye feltøvelse ? Kom hjem fra felt i dag, er helt kjørt i kroppen, hatet det big time. Gå rundt med sekk, AG3 og strids vest var ikke så morsomt.

Jeg var på vakt og sikrings kurs i september/oktober på rygge i høst. For det første så er rygge kanskje det mest øde stedet jeg har vært, 1 time gange til nærmeste butikk/bensinstasjon. Om du er heldig får du kanskje sitte på med transporten bort.

Kurset dreier seg for det meste om jævlig mye terping med HK 416, et ganske mye bedre våpen i forhold til AGen når en tenker på behandlig og rekyl. Det er når det er sagt minst like kjedelig som AGen. De to første ukene er det HK416, nærkamp, patruleringsøvelse, maktbruk, litt objektsikring, arrestasjonsteknikk med håndjern og batongkurs. De to neste ukene dreier seg om objektsikringsøvelse i felt og skyteuke som også er i skogen.

Objektsikringsøvelsen varer i ca 3 dager ved at du passer på en base og bor i telt i den i 1,5 dag mens en annen tropp driver markørtjeneste på dere. Den neste 1,5 dagen har dere markørtjenesten. Så pakker dere sammen sakene, og drar til X-sal (som du kommer til å bli kjent med) og pusser og vedlikeholder utstyret. Når vi var ferdig med dette ble vi kommandert utenfor med feltuniform og våpen, men først måtte vi legge fra oss alt fra klokker til mobiler og andre verdisaker. Da vi kom ut på plassen måtte vi stille oss opp i de lagene vi hadde på objektsikringsøvelsen (alfa, bravo, charlie, delta osv) ca.6-8 på hvert lag.

Da var det klart for beretløpet der vi holdt på intentst hele tiden med ferdigstilling, bårebæring, burpies, bårebering og tømmerstokk bæring. Værste jeg har vært med på i hele militærtjenesten når det gjelder smerte psykisk og fysisk. Holdt på i nøyaktig 9 timer, men det sies at et beretløp kan vare alt fra 8 til 24 timer, så det dro oss psyisk ned for vi aldri visste hvor lenge vi hadde holdt på og hvor lenge vi skulle holde på. Og det hjalp ikke særlig mye at det pøs-regnet under hele løpet. Heldigvis tok det slutt rundt 12-tiden på kvelden. 2-3 dager etter det hadde jeg fortsatt vondt i hele kroppen.

Skyteuken varer fra mandag til torsdag, der det skytes ca 800 skudd per soldat. Hele uken dreier seg om å klare kravet på 70 poeng, slik at en skal få rettigheter til å bære våpen. Skyteuken er på sessvollmoden rett ved gardemoen, og det er ganske chill uke, der en får spise måltider inne på leir.

Når det gjelder inspeksjoner så er det ganske slapt i forhold til madla. Jeg stilte badet under hele kurset, så mitt skap var låst gjennom hele 4 uker uten inspeksjon.

Du lurer på om det er mye felt i v/s tjenesten, det er ganske variert fra hvor du er i landet. Her i bodø har avdelingen ikke hatt øvelse siden november, og da var det bare to av totalt 4 lag som var med. Dvs at de to andre lagene ikke har hatt øvelse, og de fra de lagene slipper øvelse.

Lenke til kommentar

Jeg var på vakt og sikrings kurs i september/oktober på rygge i høst. For det første så er rygge kanskje det mest øde stedet jeg har vært, 1 time gange til nærmeste butikk/bensinstasjon. Om du er heldig får du kanskje sitte på med transporten bort.

Mye har endret seg siden september/oktober, transporten kjører 3 ganger iløpet av uka til butikk og kjøpesenter og som du sa er det muligheter å ringe, men det er ikke alltid det blir sagt ja, men 3 ganger i uka burde være nok vis du greier å planlegge litt i forveien, og ja Vakt og sikring har nesten ingen øvelser eller felt. ER vel egentlig ganske selvforklarende da de er vakta og har ansvaret for beskyttelse av det som er inne i basen og ikke utenfor.

Lenke til kommentar

Hvordan funker vakt og sikring i Sjøforsvaret? For eksempel Haakonsvern eller Ramsund, hvordan ser en vanlig dag ut og hva slags øvelser har man? Hvor i V og S ender man opp hvis man kommer fra juli-kontigenten på Madla?

Lenke til kommentar

V&S kurset og NIS-tjenesten kan ikke sammenlignes en gang. Sistnevnte har godt over 70+ feltdøgn, mens V&S har en måneds kursing, og så kanskje en eller to øvelser resten av året.

da er du som regel heldig eller uheldig etter hvordan du ser på det.

Som Astral sa NIS og vanlig VogS kan ikke sammenlignes men VogS driver med daglig vakthold trener NIS hele dagen på alt mulig rart, de driver vak og sikring når det er lite vaktfolk på en base.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan funker vakt og sikring i Sjøforsvaret? For eksempel Haakonsvern eller Ramsund, hvordan ser en vanlig dag ut og hva slags øvelser har man? Hvor i V og S ender man opp hvis man kommer fra juli-kontigenten på Madla?

Er selv vaktsoldat ved Haakonsvern, vet ikke hvordan Ramsund og Madla har det, men kan jo fortelle om hverdagen min. V&S-kurset for Sjø er litt annerledes enn det for Luft, vi har bla. ikke et beretløp, vi får jo bereten vår på kleslageret på Madla:P Vi bruker heller ikke HK416 grunnet skyteforbudet. Kullet mitt (1009) hadde to uker teori (ROE, etikk, arrestasjonsteknikk, FYFO, diverse), en skyteuke på Ulven leir (du bor i telt, men spiser mat inne og har tilgang på innendørs toaletter), en nærkampuke hvor du lærer nærkamp og massetjeneste, samt en mestringsøvelse til slutt (her spiser du ikke inndendørs, du spiser faktisk ikke i det hele tatt). Altså 5 uker tilsammen. Etterpå, hvis du består kurset, blir du vaktsoldat ved Haakonsvern Orlogsstasjon. Der sitter du i portvakta og passer på at alle som skal inn på basen har adgang, og det er stort sett det hverdagene går i. V&S HOS sørger også for vaktholdet ved Ulven leir og Bergenhus festning. Vi har for det meste en uke på og en uke av, selv om dette kan variere hvis det kommer et gardeoppdrag eller FP. I skrivende stund har jeg vært seks uker på. I teorien er et egentlig en uke på, fem dager av, to dager videreutdanning, men siden jeg ble ferdig med kurset i slutten av desember, har vi hatt fire dager videreutdanning. To dager hvor vi ble håndjernsertifisert, og to dager på Ulven hvor vi skjøt med Glock og MP5. Det er en ganske fin hverdag, kan ikke akkurat klage. Hvor du ender opp kommer helt an på hvor du søker deg til, Sjøforsvaret har tre V&S-avdelinger hvis jeg ikke tar helt feil, Haakonsvern, Ramsund og Madla. Søk deg til Haakonsvern, mye bedre enn Madla:) Det kan sikkert høres ut som en kjedelig tjeneste til tider, men jeg stortrives. Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar

Er selv vaktsoldat ved Haakonsvern, vet ikke hvordan Ramsund og Madla har det, men kan jo fortelle om hverdagen min. V&S-kurset for Sjø er litt annerledes enn det for Luft, vi har bla. ikke et beretløp, vi får jo bereten vår på kleslageret på Madla:P Vi bruker heller ikke HK416 grunnet skyteforbudet. Kullet mitt (1009) hadde to uker teori (ROE, etikk, arrestasjonsteknikk, FYFO, diverse), en skyteuke på Ulven leir (du bor i telt, men spiser mat inne og har tilgang på innendørs toaletter), en nærkampuke hvor du lærer nærkamp og massetjeneste, samt en mestringsøvelse til slutt (her spiser du ikke inndendørs, du spiser faktisk ikke i det hele tatt). Altså 5 uker tilsammen. Etterpå, hvis du består kurset, blir du vaktsoldat ved Haakonsvern Orlogsstasjon. Der sitter du i portvakta og passer på at alle som skal inn på basen har adgang, og det er stort sett det hverdagene går i. V&S HOS sørger også for vaktholdet ved Ulven leir og Bergenhus festning. Vi har for det meste en uke på og en uke av, selv om dette kan variere hvis det kommer et gardeoppdrag eller FP. I skrivende stund har jeg vært seks uker på. I teorien er et egentlig en uke på, fem dager av, to dager videreutdanning, men siden jeg ble ferdig med kurset i slutten av desember, har vi hatt fire dager videreutdanning. To dager hvor vi ble håndjernsertifisert, og to dager på Ulven hvor vi skjøt med Glock og MP5. Det er en ganske fin hverdag, kan ikke akkurat klage. Hvor du ender opp kommer helt an på hvor du søker deg til, Sjøforsvaret har tre V&S-avdelinger hvis jeg ikke tar helt feil, Haakonsvern, Ramsund og Madla. Søk deg til Haakonsvern, mye bedre enn Madla:) Det kan sikkert høres ut som en kjedelig tjeneste til tider, men jeg stortrives. Du får ha lykke til!

Takker for et kjempe godt svar! Vakt og sikring virker interessant, men vil i så fall til Haakonsvern eller Ramsund. Hvordan vakthold har dere på Bergenhus og Ulven? Sitter dere i ei vaktbu eller noe sånt der? Og er det mange søkere til Vakt og Sikring på Haakonsvern?

Lenke til kommentar

Takker for et kjempe godt svar! Vakt og sikring virker interessant, men vil i så fall til Haakonsvern eller Ramsund. Hvordan vakthold har dere på Bergenhus og Ulven? Sitter dere i ei vaktbu eller noe sånt der? Og er det mange søkere til Vakt og Sikring på Haakonsvern?

På Ulven er det tre-fire vaktsoldater som sitter i en vaktbod og slipper biler inn, samt driver med litt loggføring av hvem som slipper inn, hvem som er på skytebanene osv. Det gåes også en del streifer. På Bergenhus har du også tre-fire vaktsoldater som har som hovedansvar å låse opp og ned festningen, heise og hale flagget, samt opprettholde de reglene som gjelder for området, pluss streifer. Vet ikke hvor mange søkere det er per kull, men hvis du er 1107-kull kommer du til Haakonsvern når både juli- og septemberkullet har dimmet (dvs. at V&S-kompaniet blir noe underbemannet), så hvis du har V&S HOS som førstevalg, er du nærmest garantert å komme inn.

Lenke til kommentar

På Ulven er det tre-fire vaktsoldater som sitter i en vaktbod og slipper biler inn, samt driver med litt loggføring av hvem som slipper inn, hvem som er på skytebanene osv. Det gåes også en del streifer. På Bergenhus har du også tre-fire vaktsoldater som har som hovedansvar å låse opp og ned festningen, heise og hale flagget, samt opprettholde de reglene som gjelder for området, pluss streifer. Vet ikke hvor mange søkere det er per kull, men hvis du er 1107-kull kommer du til Haakonsvern når både juli- og septemberkullet har dimmet (dvs. at V&S-kompaniet blir noe underbemannet), så hvis du har V&S HOS som førstevalg, er du nærmest garantert å komme inn.

Ok :D Jeg er i 1107-kontigenten ja. Hvor mange soldater er det i kompaniet? Har dere noen kjøretøyer og vil det være mulighet for å ta sertifikat på noen andre kjøretøyklasser enn klasse B?

Hvordan bor dere forresten med tanke på kaserner og velfærdstilbud? Finnes det noen stillinger hvor man har mulighet til å bli korporal hvis man står på litt ekstra?

Lenke til kommentar

Ok :D Jeg er i 1107-kontigenten ja. Hvor mange soldater er det i kompaniet? Har dere noen kjøretøyer og vil det være mulighet for å ta sertifikat på noen andre kjøretøyklasser enn klasse B?

Hvordan bor dere forresten med tanke på kaserner og velfærdstilbud? Finnes det noen stillinger hvor man har mulighet til å bli korporal hvis man står på litt ekstra?

Vi er vel ca. 100+ vaktsoldater (ikke inkludert mars-kullet, som er ferdig utdannet om ca. en måned) fordelt på to tropper. Vi har et par vaktbiler og en vaktbåt, vaktbilen krever kun vanlig førerkort, mens båten tror jeg ikke du kan kjøre med mindre du verver deg (du kan bli båtassistent og dermed være med på båtstreifer da, men det er kjeeedelig). Vi bor på de vanlige kasernene som alle andre faste mannskaper, og har like mye tilgang på tilbudene til Velferden som alle andre. Hvis du blir lagfører ender du nok opp som ULM (finnes ikke korporaler i Sjøforsvaret ;) ), men dette kommer helt an på befalet du får. Troppsbefalet vårt akkurat nå gidder ikke forfremme lagførerne for Bergenhus- og Ulven-lagene til ULM, til tross for at alle de andre lagførerne ble forfremmet for lenge siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...