Gå til innhold

Rare problemer med Crossfire-oppsettet mitt.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå har det seg slik at jeg kjører en Radeon HD 5970 i Crossfire med en Radeon HD 5870. Inne på Catalyst Control Center-menyen er det en knapp som lar meg slå på noe som heter "CrossFireX". Jeg regner med at det er denne knappen som simpelthen aktiverer selve Crossfire-funksjonen. Denne har jeg hatt flere problemer med.

I begynnelsen var problemet at når jeg hadde CrossFireX aktivert, ville jeg faktisk få mindre ytelse på spill enn før. Vanligvis rundt 10 FPS mindre, kom jeg frem til. Dette gav jo svært lite mening, så mesteparten av tiden hadde jeg funksjonen slått av.

Men i nyere tid, etter at ATI hadde fått sluppet et par driveroppdateringer og applikasjonsprofiler og alt det der, endret problemet seg - nå merket jeg plutselig ikke noen forskjell i det hele tatt, enten CrossFireX var av eller på. Jeg ville starte et spill, ha for eksempel 30 FPS på hovedmenyen, gå ut av spillet og aktivere CrossFireX, starte spillet igjen, og ville fortsatt ha 30 FPS på hovedmenyen. :dontgetit:

Og nå har det nylig skjedd en ny greie - etter de nyeste oppdateringene og profilene fra ATI, vil spill plutselig kræsje dersom jeg har på CrossfireX! Hvis jeg starter Dawn of War 2: Retribution, for eksempel, vil spillet akkurat ha kommet seg inn på hovedmenyen før hele maskinen min kræsjer hardt - jeg får til og med en blå skjerm som erklærer at den driver med en "Memory Dump", før den ber meg restarte hele dritten. Rett før jeg skrev dette, prøvde jeg å starte BRINK - det spillet var i det minste noe mer nådefullt. Det lot meg få komme ut av hovedmenyen og helt inn på "Loading"-skjermen før et oppdrag, før det kræsjet; og selv da bare skrudde det seg av, og lot meg pent få komme tilbake til skrivebordet. (Så lenge jeg har CrossfireX slått av, kan jeg som nevnt spille helt fint - om enn med elendig ytelse.)

All informasjon og hjelp generelt vil bli satt veldig høy pris på. Jeg aner ikke hva som skjer, her. Kan kortene mine være installert feil på en eller annen merkelig måte, kanskje? Som nevnt har jeg de nyeste driverne og profilene installert.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det du opplever er standard ved 3 eller flere kort i SLi eller crossfire.

Det at du faktisk får mindre eller samme fps med ekstra skjermkort, er pga. spillene er veldig dårlig optimalisert til å fordele oppgavene over 3 kjerner.

Så hvorvidt det noe vits å bruke den ekstra kjernen med de problemene du har, får du vurdere selv.

Lenke til kommentar
Fysisk ja, men 5970 har 2 kjerner, og blir derfor som 2 kort.

Aaaah. Skjønner.

Så du sier at hvis jeg i stedet hadde hatt to 5870, som begge bare har en kjerne hver, så hadde jeg kanskje fått bedre ytelse fordi spill har en tendens til å være bedre optimalisert for to enn tre?

Lenke til kommentar

CrossFire X funksjonen du har i CCC styrer kun CrossFire mellom 5970 og 5870.

Intern CF på 5970 vil FORTSATT fungere, eneste måten å skru av CrossFire helt spesielt for eldre 2D spill er å bruke Radeon Pro.

Men her høres det ut til at du har noe annet rot med systemet også, kan du gi alle stop kodene på BSODen og DLL filen den lister?

Lenke til kommentar
...kan du gi alle stop kodene på BSODen og DLL filen den lister?

Jeg søkte på "STOP-Codes" på Google, og ut ifra det jeg leste, forstår jeg det som at på den tidligere nevnte blå skjermen står det en kode som kan hjelpe til med å identifisere problemet. Denne vil du jeg skal skrive her. Korrekt?

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med "DLL-filen den lister". Står det skrevet en liste over filer på skjermen, som jeg ikke har lagt merke til?

Takk for alle svar.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Når du får en BSOD så får du også listet en fil, oftest en DLL fil men kan være annet også som vxd.

Den står under stop kodene og kan være win32k.sys for eksempel men antar det er en relatert til ATi men uansett greit å vite.

Lenke til kommentar
Når du får en BSOD så får du også listet en fil, oftest en DLL fil men kan være annet også som vxd.

Den står under stop kodene og kan være win32k.sys for eksempel men antar det er en relatert til ATi men uansett greit å vite.

Okay, takk. Jeg skrudde på CrossFireX, startet Dawn of War 2: Retribution, og lot maskinen kræsje. Denne gangen dukket det også opp en haug grafikkfeil på bildet. Når jeg så fikk BSoD, skrev jeg ned følgende på et ark:

STOP: 0X00000116 (0XFFFFFA800A727010, 0XFFFFF880064A745C, 0X0000000000000000, 0X0000000000000002)

***ATIKMPAG.SYS ADDRESS FFFFF880064A745C

BASE AT FFFFF880064A0000, DATESTAMP 4DC22B27

Var det dette du mente?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

TDR problemer ja, mer info om TDR her om du ikke har funnet det: http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=104677

Det er ikke samme problem men der har du årsaken, GPUen din slutter å svare og det er mest sannsynlig 5870 kortet ditt.

Jeg ville ha testet for defekt kort nr 2, det vil si ta ut 5970'n og koble inn kun 5870 kortet (Universell driver så du skal ikke trenge å reinstallere den.)

Om det samme skjer så har du en defekt med 5870 kortet, prøv gjerne forskjellige PCI-E spor også for å være på den sikre siden.

Men bare for å si en ting angående ditt 3 veis CF oppsett, så vil du ikke se noen ytelsesforskjell av 5870 kortet før du kjører spill som bruker DX10 og 11.

DX9 spill støtter ikke mer enn 2 GPUer som deler på lasten dessverre og da tar 5970 kortet ditt hele belastningen.

Lenke til kommentar
TDR problemer ja, mer info om TDR her om du ikke har funnet det: http://forums.amd.co...threadid=104677

Det er ikke samme problem men der har du årsaken, GPUen din slutter å svare og det er mest sannsynlig 5870 kortet ditt.

Jeg ville ha testet for defekt kort nr 2, det vil si ta ut 5970'n og koble inn kun 5870 kortet (Universell driver så du skal ikke trenge å reinstallere den.)

Om det samme skjer så har du en defekt med 5870 kortet, prøv gjerne forskjellige PCI-E spor også for å være på den sikre siden.

Men bare for å si en ting angående ditt 3 veis CF oppsett, så vil du ikke se noen ytelsesforskjell av 5870 kortet før du kjører spill som bruker DX10 og 11.

DX9 spill støtter ikke mer enn 2 GPUer som deler på lasten dessverre og da tar 5970 kortet ditt hele belastningen.

...'Kay. Tror jeg skjønte sånn circa hva du mente. Takk for info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...