Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen 31. mai 2011


Anbefalte innlegg

Helt først i eksamen står det følgende:

Når ingen bestemt løsningsmetode oppgis kan eleven selv velge løsningsmetode

 

På siste oppgaven på 5, når man skulle finne kordinatene til R, gjorde jeg det så enkelt som å tegne opp kordinatsystemet, måle opp passeråpningen til 10 cm, sette passerspissen i Q (?), og slå en bue for å finne R. Jeg fant to punkter (2,-2) og (-2,6).

 

Gir denne løsningsmetoden full utelling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du lest vurderingsveiledning i førstepost, hadde du visst at konstruksjoner alltid skal ha konstruksjonsforklaring. Håper dere gjorde den på et blant ark også!

 

Hvis du har en halvstor konstruksjon, har du gjort noe feil uansett. (:p)

 

Larsern14:

 

Ved formuleringer som ”Finn …”, ”Løs …” og ”Bestem …” legges det ikke opp til bestemte

framgangsmåter eller spesielle hjelpemidler. Eleven kan velge å løse oppgaven grafisk,

ved regning (algebraisk) eller ved å benytte ulike kommandoer i et digitalt verktøy.

Her har eleven metodefrihet

 

Så den bør gi full uttelling, gitt at du merket punktene tydelig i koordinatsystemet.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Helt først i eksamen står det følgende:

Når ingen bestemt løsningsmetode oppgis kan eleven selv velge løsningsmetode

 

På siste oppgaven på 5, når man skulle finne kordinatene til R, gjorde jeg det så enkelt som å tegne opp kordinatsystemet, måle opp passeråpningen til 10 cm, sette passerspissen i Q (?), og slå en bue for å finne R. Jeg fant to punkter (2,-2) og (-2,6).

 

Gir denne løsningsmetoden full utelling?

 

Ja, når det står "bestem" er fremgangsmåte fritt. Desutten er det full uteling fordi du har begge punkter. Selv tok jeg både med et bilde fra geogebra der jeg gjorde dette i tilegg til at jeg gjorde det ved å sette likningen til sirkelen sqrt((x-x0)2+(y-y0)2=r^2 = parameterfremstilling og fikk t=5 og 1 som ble samme punkter

Lenke til kommentar

Til ramboros: Ja, men diskuterer ikke vi R1-eksamen vår 2011?

 

Det er uansett ingen automatikk i at du er nødt til å ha en dårlig konstruksjon dersom du har med konstruksjonsforklaring. En god konstruksjon inneholder både en nøyaktig konstruksjon og en presis konstruksjonsforklaring.

 

lolbits: Ja, men når udir ser sitt snitt til å både fete ut og ta kursiv på blankt ark, tror jeg det er greiest å gjøre det slik.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Er veldig glad for at jeg bestemte meg for å skrive konstruksjonsforklaring. Det ble ikke opplyst, men som lolbits skriver er det bra å kommentere for mye enn for lite.

 

Argh, kjenner jeg kommer til og gå å irritere meg over denne eksamen i lang tid. Irriterer meg over beviset, som i grunnen var latterlig enkelt, og annet småplukk.

 

 

Da er vi to. Jeg klarte ikke beviset, som egentlig var veldig lett. Egentlig var det ingen veldig vanskelige oppgaver, så jeg er litt skuffet. Burde ha gjort det bedre:(

Lenke til kommentar

hm.. Vi får den 24. Når er frist på å klage? Jeg drar til Spania den 23 - 02. Juli. Er litt dumt hvis jeg ikke rekker å klage (hvis det trengs)

 

Klagefrist er 10 dager etter at du burde gjort deg kjent med sensuren. På min skole er det 4. juli innen 12.00.

 

Da er vi to. Jeg klarte ikke beviset, som egentlig var veldig lett. Egentlig var det ingen veldig vanskelige oppgaver, så jeg er litt skuffet. Burde ha gjort det bedre:(

 

Ja, var dårlige greier det der.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan komme med en litt fyldig forklaring på den nest siste deloppgaven? Var ferdig med resten av prøven i god tid før slutten, men satt fast på denne oppgaven. Fikk selvfølgelig ikke til sisteoppgaven heller.

Lenke til kommentar

Altså oppgave 8c/d?

 

I 8c må du bruke formlikhet til å finne høyden av CH. I oppgave 8b) forklarte du det, så det er nok å bare henvise til det. Siden de er formlike, er CH/CB=AC/CH. Kryssmultipliserer du får du CH^2, og AC*CB. Men du vet at AC=2R og at CB=2r. Da setter du inn dette for AC og CB, og får 4R*r. Kvadrerer du dette får du 2sqrtR*r, som var det du skulle vise.

 

I sisteoppgaven skal du vise at arealet av sirkelen med diameter CH danner, er lik arealet av skomakerkniven. Da regner du først ut arealet av denne sirkelen. Deretter må du regne ut arealet av skomakerkvinen. Arealet av skomakerkniven er den store halvsirkelen minus de to små halvsirkelene. Etter du har regnet dette ut, ser du at de to arealene er like store.

Lenke til kommentar

Skjønner nå hvorfor jeg har tatt feil på den nest siste oppgaven. Klarte selvfølgelig å tro at R og r var AC og CB, ikke radiusene i de to sirklene. Er det i det hele tatt mulig å få poeng om man har mistolket oppgaveteksten? Skrev til slutt at CH/R=r/CH --> CH^2=Rr --> CH=Sqrt(Rr).

 

Det er vel derfor jeg foretrekker å ha geometrioppgaver tidlig på prøven. Får man det ikke til, så hopper man over. Når man så er ferdig med resten av oppgavene, kan man gå tilbake, og da ser man gjerne ting fra et nytt perspektiv.

Lenke til kommentar

Det er umulig for dem å vite at du har misstolket oppgaven, men det kan hende de ser at du var inne på noe osv. Eller at de skjønner at du gjorde feil. Jeg holdt selv på å misstolke 8a, da jeg trodde de villa ha bevist Ab=ac+bc (selve lengden, ikke sirklen)

Lenke til kommentar

åååh mente de lengden av ab til sirkelen? uff kor kjedelig.

 

jo jeg vet det. jaja, for håpe dette ikke trekker meg ned no da :-/

 

 

men er det noen som har eksamensheftet her og kan sitere oppgaven?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...