Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk 1T eksamen 25. mai 2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk definisjoner. Hva er definisjonen til tangens? Jo, motstående katet over hosliggende katet. Dette forholdet skal være 5/12, altså er den motstående kateten fem tolvdeler av den hosliggende kateten.

Random quote for å gi deg notification.

Er det feil i fasit i oppgave 1G2? Den med Twisten? Skal det ikke være (16/25*9/24)+(9/25*16/24)?

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Ikke noe jeg har tenkt over, men jeg syntes generelt at de er ganske lette.

En ting jeg lurer på: På oppgave 6a, hvordan i huleste går det an å se at den begynner på 87,5 og ikke for eksempel 90? Virker jo som ren lotto.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Umulig. Det blir jo ren tipping. Husker vi fikk en god del av de i fjor, det er noe av grunnen til at jeg fikk såpass dårlig karakter i fjor, det ble forvirrende, og jeg kunne sitte i en time å prøve å finne ut av slike idiotiske ting.

Er det forresten mulig å få grafen 1.19x+100 til å begynne på x=100?

EDIT: Nvm, bare satte x=100 og y =100, fant skjæringspunktet og dro grafen 1.19x+100 over dit.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Vet ikke, men jeg lagde bare en en linje y=100 som var definert for 0<x<100, og fikk 1.19x+100 til å starte i 100 ved å bruke informasjonen om at grafen skal gå gjennom punktet (100,100). Da blir funksjonen i stedet 1.19x-19, og så definerte jeg den bare for 100<x<500.

Lenke til kommentar

Ikke noe jeg har tenkt over, men jeg syntes generelt at de er ganske lette.

En ting jeg lurer på: På oppgave 6a, hvordan i huleste går det an å se at den begynner på 87,5 og ikke for eksempel 90? Virker jo som ren lotto.

Tvilar på at dei kan vere så nøye på det. I dei løysingane som eg har stod det at den var omtrent lik 90.

Lenke til kommentar

Umulig lotto? Er nok kanskje dere som ikke er helt kjent med metoden. Pittelitt tipping blir det, men den kan vi minimere.

Først ser vi om det er noen veldig pene punkt på grafen (aka heltall)

Jeg ser ingen, men 125 ser ut til å treffe 150 EKSTREMT bra, og vi antar at den faktisk treffer.

Antar også at 425 treffer 300.

Nå har vi to punkt, og kan bruke to punkts formelen til å lage ei linje.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Jeg er også mest usikker på del 1, men jeg kan det jo og det er jo egentlig lett.

Står det om vekstfaktor i deres bøker? Står en formel for det som må være kjent med del 1, men jeg har aldri sett det før i boken.

Lenke til kommentar

Jeg er også mest usikker på del 1, men jeg kan det jo og det er jo egentlig lett.

Står det om vekstfaktor i deres bøker? Står en formel for det som må være kjent med del 1, men jeg har aldri sett det før i boken.

Det står om vekstfaktor i vår bok ja.

Når ein skal leggje til p % blir vekstfaktoren vekstfaktoren 1+p/100.

Døme: Ei bukse kostar 200kr. prisen stig med 10%. Ny pris = 200kr*(1+10/100)=200kr*1,10= 220 kr

Når ein skal trekkje ifrå p % blir vekstfaktoren 1-p/100.

Døme: Eit bilete kostar 1000kr. prisen vert sett ned med 15%. Ny pris = 1000kr*(1-15/100)=1000kr*0,85=850kr

Endret av Fredriken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...