Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2011 - VG1


Anbefalte innlegg

Da har jeg åpnet denne tråden for at vi som var så "heldige" og kom opp i engelsk, kan dele informasjon, dele tips, eller bare spørre om noe man lurer på.

 

Legger til forbredelsesheftet her:

 

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2011/20%20mai%20forb/ENG1002_ENG1003_Engelsk_fellesfag_F_V11.pdf

 

Tips til filmer og litteratur:

 

Texts

- Alt fra forberedelsesheftet

- Who’s Who (diktet på forberedelsesarket)

Auden, W.H ”Who’s who,” in Preparation Sheet, Utdanningsdirektoratet 2011

- Brick Lane (absence of career planning)

- Working 9 to 5, Dolly Parton

- The Road not Taken

Frost, Robert “The Road not taken”

Stunt, Samlaget 20...

- To the virgins To make much of time

- Peder Victorious, stunt

- Smuggled to the USA, Stunt

- Homework, Peter Cameron

- My First Day at School

- Text/Film: Into the Wild, det å finne seg selv og muligheter)

Krakauer, John (article)

Films

- Forrest Gump

- Crash

- The Pursuit of Happiness

- Click

- Into the Wild

Endret av mikki1010
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Kom opp i engelsk skriftlig, men det er for øyeblikket ikke så mye å gjøre, da vi ikke får vite hva temaet blir før fredag. Eneste jeg har gjort til nå er å se over grammatikken, finne noen engelske ordtak for å få språket til å virke mer "naturlig", samt å se noen filmer på engelsk. Regner med at diskusjonen tar seg opp til helgen.

 

@mayolin

Tipper at du har internasjonal engelsk. I så fall er det ikke samme eksamen.

Lenke til kommentar

har kommet opp i engelsk jeg og, og veldig spend om hva temaet blir. forbredelsesdelen skal legges ut på udir.no fredag har vi fått beskjed.

 

om det blir VG1 eller VG2 er jeg litt usikker, går på opus jeg.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Stor liste med gramatikk og ord - hvordan skrive en bra artikkel

 

Engelsk eksamen VG1-STUSP

 

LINKING WORDS (http://www.english-at-home.com/grammar/linking-words/ - 19:10 25. mai)

However - Likevel, på tross av

Nevertheless - Likevel

Furthermore - Dessuten, i tillegg

In addition - I tillegg

More over - Dessuten

Nonetheless - Ikke desto mindre

With that said - med det sagt

In spite of - på tross av

Even so - likevel

Whenever - Når som helst

Wherever - Hvor som helst

 

SUMMARISING

In short

In brief

In summary

To summarise

In a nutshell

To conclude

In conclusion

GIVING A RESULT

Therefore

So

Consequently

This means that

As a result

Taking into account

 

 

IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord)

1. Although

2. At first

3. Despite

4. Even If

5. In case

7. Still

8. Then

9. Whenever

10. Wherever

11. Wheter

12. While

13. Usually

Hvordan skrive en god artikkel

1. Create an outline for your article

 

Your article should include a headline, introduction, body,

conclusion and resource box.

 

Headline - make this as catchy as possible because your

reader will read this first then decide if he or she will

continue reading the rest of the article. i.e.

 

Introduction - introduce the problem you will be discussing

in your article or write a short story of your experience

with the problem.

 

Body - discuss all the solutions to the problem you

outlined in the introduction. Break up each point into

separate paragraphs and keep them to about 5 lines. You may

want to create a sub-heading for each point. This makes it

easier to read as most people will scan your article when

reading it online.

 

Conclusion - this should include a brief summary of your

article and a call for the reader to take action. i.e. "Be

sure to include article marketing as one of the top

strategies for promoting your web site. It's a self

generating marketing machine that produces a constant flow

of visitors".

 

Resources - I sometimes include this section if I haven't

included it already within the body of the article. I want

the reader to quickly access the resources without having

to re-read the article.

 

Resource box - this is the place you can safely include a

little about yourself and your business plus provide a link

to your web site or newsletter (see my resource box below).

This provides an opportunity for readers to visit your web

site, learn more about your product or services and/or

subscribe to your newsletter. The box should be a maximum

of 6 lines.

 

Write with style - write in an informal style, like you

would explain your topic to a friend. Don't worry too much

about correcting mistakes or how it sounds. This may

interrupt the flow of thoughts you want to write about. You

can always correct them later.

 

3. Take a break

 

After you have written the article, come back to it after

several hours, a day or several days. This will enable you

to take a fresh look at it, find new mistakes or even want

to rewrite a paragraph or two to make it flow better.

 

4. Check your article

 

After writing your article, run it through a spell checker

first, then read it through a few times to check for

spelling mistakes the spell checker may have missed and to

correct the grammar and punctuation. Make sure it flows

well by clearly identifying the problem, providing a

solution and concluding with an action step or steps. Get

someone else to read it over. Often they will find the

mistakes that you missed.

 

5. Format your article

 

You will need to format your sentence length at 60-65 words

per line before submitting it for publication. This will

enable people to read it in their email software. If the

sentence length is longer than this the article may break

up making it impossible to read.

 

Conclusion

 

If you consistently write an article every week or 2 weeks

and submit it for publication you will soon generate a

steady stream of traffic to your web site for years to

come.

 

Viktig å kunne[/b

You're = You are = Du er

Your = Din/deres

 

It's = It is = Den/det er

Its = Dens/Dets

 

Were = Var

We're = We are = Vi er

Where = Hvor

 

I was

He, she it was

They were

You were

We were

 

I was

You were

He/she/it was

They/you/we were

 

Verbet to be (å være) bøyes silk:

Entall:

I am

You are

He/She/It is

 

Flertall:

We are

You are

They are

To indicate sequence or to order information:

followed by

at this point

next, last, finally

previously(tidligere), subsequently(etterpå, seinere, siden)

after that

initially( til og begynne med)

and then

next, before, after

concurrently

simultaneously(samtidig)

meanwhile(I mens)

To introduce an example:

in this case

for example

for instance

on this occasion

to illustrate

to demonstrate

this can be seen

when/where . . .

take the case of

 

 

To indicate time:

immediately

thereafter

formerly

finally

prior to

previously

then

soon

during

at that time

before, after

at this point

 

 

To logically divide an idea:

first, next, finally

firstly, secondly, thirdly

initially( til og beygnne med), subsequently(siden), ultimately(til slutt)

 

 

To compare:

Similarly(lignende)

by comparison

similar to

like, just like

whereas(mens derimot)

balanced against

 

To contrast:

in contrast

on the other hand

balanced against

however(imidlertidig)

on the contrary( på motsatt side)

unlike

differing from

a different view is

despite

 

To introduce additional ideas/ information:

in addition

also

finally

moreover(dessuten)

furthermore( itilllegg)

one can also say

and then

further

another

 

To introduce an opposite idea or show exception:

however

on the other hand

whereas

instead

while

yet

but

despite

in spite of

nevertheless(allikevell, ikke desto mindre)

even though

in contrast

it could also be said that

 

 

To give an example:

for example

to illustrate

for instance

in this case

to demonstrate

take the case of

 

 

To indicate a result/ cause of something:

therefore

thus

consequently(følgely)

as a consequence

as a result

hence(derfor)

 

 

To summarise or conclude:

in summary

in conclusion

in brief

as a result

on the whole

summing up

as shown

ultimately

therefore

consequently

thus

in other words

to conclude

to summarise

finally

 

GRAMMAR

 

IDIOMS

Adding information

And

In addition

As well as

Also

Too

Furthermore

Moreover

Apart from

In addition to

Besides

 

To summarise or conclude:

in summary

in conclusion

in brief

as a result

on the whole

summing up

as shown

ultimately

therefore

consequently

thus

in other words

to conclude

to summarise

finally

in short

in a nutshell

 

Sequencing ideas

The former, … the latter

Firstly, secondly, finally

The first point is

Lastly

The following

 

Giving a reason

Due to / due to the fact that

Owing to / owing to the fact that

Because

Because of

Since

As

 

Giving a result

Therefore

So

Consequently

This means that

As a result

 

Contrasting ideas

But

However

Although / even though

Despite / despite the fact that

In spite of / in spite of the fact that

Nevertheless

Nonetheless

While

Whereas

Unlike

In theory… in practice…

 

To indicate sequence or to order information:

followed by

at this point

next, last, finally

previously(tidligere), subsequently(etterpå, seinere, siden)

after that

initially( til og begynne med)

and then

next, before, after

concurrently

simultaneously(samtidig)

meanwhile(I mens)

 

To introduce an example:

in this case

for example

for instance

on this occasion

to illustrate

to demonstrate

this can be seen

when/where . . .

take the case of

 

 

To indicate time:

immediately

thereafter

formerly

finally

prior to

previously

then

soon

during

at that time

before, after

at this point

 

To logically divide an idea:

first, next, finally

firstly, secondly, thirdly

initially( til og beygnne med), subsequently(siden), ultimately(til slutt)

 

 

To compare:

Similarly(lignende)

by comparison

similar to

like, just like

whereas(mens derimot)

balanced against

 

 

To contrast:

in contrast

on the other hand

balanced against

however(imidlertidig)

on the contrary( på motsatt side)

unlike

differing from

a different view is

despite

 

To introduce additional ideas/ information:

in addition

also

finally

moreover(dessuten)

furthermore( itilllegg)

one can also say

and then

further

another

 

To introduce an opposite idea or show exception:

however

on the other hand

whereas

instead

while

yet

but

despite

in spite of

nevertheless(allikevell, ikke desto mindre)

even though

in contrast

it could also be said that

 

 

To give an example:

for example

to illustrate

for instance

in this case

to demonstrate

take the case of

 

 

To indicate a result/ cause of something:

therefore

thus

consequently(følgely)

as a consequence

as a result

hence(derfor)

 

ADJECTIVES

Taste/Touch

bitter

delicious

fresh

juicy

ripe

rotten

salty

sour

spicy

stale

sticky

strong

sweet

tasteless

tasty

thirsty

fluttering

fuzzy

greasy

grubby

hard

hot

icy

loose

 

Taste/Touch

melted

plastic

prickly

rainy

rough

scattered

shaggy

shaky

sharp

shivering

silky

slimy

slippery

smooth

soft

solid

steady

sticky

tender

tight

uneven

weak

wet

wooden

Feelings (bad)

afraid

angry

annoyed

anxious

arrogant

ashamed

awful

bad

bewildered

bored

combative

condemned

confused

creepy

cruel

dangerous

defeated

defiant

depressed

disgusted

disturbed

embarrassed

envious

evil

fierce

foolish

frantic

frightened

 

Feelings (bad)

grieving

helpless

homeless

hungry

hurt

ill

jealous

lonely

mysterious

naughty

nervous

obnoxious

outrageous

panicky

repulsive

scary

selfish

sore

tense

terrible

thoughtless

tired

troubled

upset

uptight

weary

wicked

worried

Feelings (good)

agreeable

amused

brave

calm

charming

cheerful

comfortable

cooperative

courageous

delightful

determined

eager

elated

enchanting

encouraging

energetic

enthusiastic

excited

exuberant

fair

faithful

fantastic

fine

friendly

funny

gentle

glorious

 

Feelings (good)

good

happy

healthy

helpful

hilarious

jolly

joyous

kind

lively

lovely

lucky

obedient

perfect

pleasant

proud

relieved

silly

smiling

splendid

successful

thoughtful

victorious

vivacious

witty

wonderful

zealous

zany

 

Shape

broad

chubby

crooked

curved

deep

flat

high

hollow

low

narrow

round

shallow

skinny

square

steep

straight

wide

 

Quantity

abundant

empty

few

heavy

light

many

numerous

 

Time

ancient

brief

early

fast

late

long

modern

old

old-fashioned

quick

rapid

short

slow

swift

young

Size

average

big

colossal

fat

giant

gigantic

great

huge

immense

large

little

long

mammoth

massive

miniature

petite

puny

short

small

tall

tiny

 

Touch

boiling

breezy

broken

bumpy

chilly

cold

cool

creepy

crooked

cuddly

curly

damaged

damp

dirty

dry

dusty

filthy

flaky

fluffy

wet

 

 

Sound

cooing

deafening

faint

harsh

high-pitched

hissing

hushed

husky

loud

melodic

moaning

mute

noisy

purring

quiet

raspy

resonant

screeching

shrill

silent

soft

squealing

thundering

voiceless

whispering

 

I morgen får vi forberedelsesdelen, forhåpentligvis blir det lett å finne ut hva temaet rundt eksamen er. Anbefaler også å sjekke tidligere eksamener tilknyttet Engelsk Vg1!!!

 

Tips til skriftlig eksamen i engelsk

TIPS TIL SKRIFTLIG EKSAMEN I ENGELSK!


  •  
  • Sørg for å lese oppgavetekstene flere ganger, slik at du er sikker på at du har forstått hva det spørres etter.
  • Velg den oppgaven som engasjerer deg mest. Engasjerte skrivere skriver som regel best!
  • Lag tankekart, stikkord eller disposisjon til oppgaven du velger. Bruk tid på denne delen av prosessen.
  • Sjekk teksten din underveis mot kriteriene for eksamen.
  • Sørg for å jobbe godt med oppbygningen av teksten (innledning, hoveddel og avslutning) og bruk varierte setningsstartere/bindere.
  • Sørg for å ha en ryddig struktur dvs. en gjennomført og logisk avsnittsinndeling, tydelig markering med ny linje for hver direkte tale, alle sitater er skrevet i kursiv, og du har med TITTEL og oppgavenummer.
  • Husk å føre opp kilder på riktig måte. Alle kilder som blir brukt til eksamen, direkte eller indirekte, skal oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til kilden. Dersom du har med deg utskrifter og sitater fra nettsider, skal adresse og nedlastingsdato oppgis. Skriv ”from the preparation-site” hvis du bare har brukt den.
  • Til slutt: les over minst to ganger (for å luke ut ev. skrivefeil) og sjekk opp mot vurderingskriteriene og din egen liste over problemer du strever med. IKKE stol blindt på retteprogram. Vær sikker på at alle ordene du har skrevet er de ordene du vil skal stå der. Sjekk samsvar og bøying av verb.
  • Hvis du får ”skrivesperre” bør du ta en pause, spise litt, tenke på noe fint eller ta en luftepause.

Endret av Lunta
  • Liker 4
Lenke til kommentar

hei

 

"careers and career planing"

 

finne en del yrker vi er intressert i

hva disse yrkene krever? utdannelse,spesielle erfaring og ferdigheter.

finne våre egne svake og sterke sider.

muligheter for videreutvikling i disse yrkene

lønn

 

HAR JEG FORSTÅTT RIKTIG?

 

eller kan noen komme med forslager om hvordan vi skal forbrede oss til mandag.

Lenke til kommentar

Det du nevner der er vel hovedsaklig det som kommer fram fra vedlegg 1. Det er vel også kjekt å finne ut hva det er man selv ønsker og verdsetter mest ved en jobb.

 

Punktene som står på siden om "Preparation" kunne kanskje vært mulige oppgaver, eller i hvert fall eksempler på oppgaver vi kan få?

 

  • Careers and career planning - identifying your own strengths and weaknesses
  • What types of jobs you are suited for – with your personal qualities, skills,

interests and qualifications

  • The do's and don'ts of job interviews
  • "Working to live or living to work?

Det kan sikkert være lurt å se på tidligere tilbakemeldinger fra læreren, slik at man enklere finner ut hva man har mest nytte av å øve på.

 

Her er noen uttrykksmåter som kanskje kan være til hjelp om man skal beskrive situasjoner e.l. Det er kanskje ikke så veldig relevant til temaet, men kan sikkert være kjekt å ha.

http://www.goenglish.com/idioms.asp

 

Utdanningsdirektoratet: Vurderings- og sensorveiledning:

http://utdanningsdir...iledninger-VGO/

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Satser på å lage meg et skikkelig hefte med gramatikkregler, sjangerkjennetegn o.l til eksamen. I tillegg til f.eks kjente personer som har med dette å gjøre, filmer...

 

Tror det kan være lurt å finne god informasjon om 4-5 yrker. F.eks alt som kreves fra dag 1 for å bli advokat.

Lenke til kommentar

@meh

Nja, tenkte sånn spesifikt til denne eksamen, med hva som kreves å ha med i de forskjellige besvarelsene, men jeg tviler sterkt på at det blir gjort tilgjengelig for oss elever før eksamen

Lenke til kommentar

Kanskje dette kan hjelpe?

 

Who\'s who

Amazing poem! There are two people being described in the poem. One, a man based on the fourth stanza who was \"the greatest figure of his day\". This last, had even the honor of naming a sea! What a successful man he was! But oh, \"With all his honors on, he sighed for on\", and this other one lived a much more quieter and less adventurous life: \"lived at home\", \"did little jobs about the house\"and most ironically: \"answered some / of his long marvelous letters but kept none\". The simplest person can make the most important person sigh, and not all the success in the world can buy love! Love is built and one has to resign to personal achievements to go after that the most truthful adventure of all, love!!!

 

Kilde: http://www.eliteskills.com/c/13873

 

Det er mulig denne også hjelper litt: http://uk.answers.ya...09073317AAlHZHD

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også!

 

Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger!

 

Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet :) Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom?

 

Selv har jeg til nå fokusert på dette:

- Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker

- Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!)

- Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts"

- Notert ned en del grammatikk!

 

Videre tenker jeg å ta for meg dette:

- Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker.

- Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke.

 

Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på :)

 

Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje noen disse kan være til hjelp:

http://ezinearticles.com/?Working-to-Live-or-Living-to-Work?&id=265783

http://www.choixdecarriere.com/pdf/6573/2010/SturgesGuest2004.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Work%E2%80%93life_balance

 

Tenker vi kanskje skal inkludere sitatet ''working to live or living to work'' i en av oppgavene eller vi skal forklare hva som menes med dette.

 

Noen som har noen idé om hva oppgavene kan bli ?

 

 

Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også!

 

Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger!

 

Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet :) Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom?

 

Selv har jeg til nå fokusert på dette:

- Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker

- Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!)

- Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts"

- Notert ned en del grammatikk!

 

Videre tenker jeg å ta for meg dette:

- Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker.

- Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke.

 

Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på :)

 

Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...