mikki1010 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Da har jeg åpnet denne tråden for at vi som var så "heldige" og kom opp i engelsk, kan dele informasjon, dele tips, eller bare spørre om noe man lurer på. Legger til forbredelsesheftet her: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2011/20%20mai%20forb/ENG1002_ENG1003_Engelsk_fellesfag_F_V11.pdf Tips til filmer og litteratur: Texts - Alt fra forberedelsesheftet - Who’s Who (diktet på forberedelsesarket) Auden, W.H ”Who’s who,” in Preparation Sheet, Utdanningsdirektoratet 2011 - Brick Lane (absence of career planning) - Working 9 to 5, Dolly Parton - The Road not Taken Frost, Robert “The Road not taken” Stunt, Samlaget 20... - To the virgins To make much of time - Peder Victorious, stunt - Smuggled to the USA, Stunt - Homework, Peter Cameron - My First Day at School - Text/Film: Into the Wild, det å finne seg selv og muligheter) Krakauer, John (article) Films - Forrest Gump - Crash - The Pursuit of Happiness - Click - Into the Wild Endret 20. mai 2011 av mikki1010 2 Lenke til kommentar
mayolin Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg kom også opp i engelsk, men går VG2 da, vet ikke om det går på det samme eller ikke? Lenke til kommentar
dcba Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Hei! Kom opp i engelsk skriftlig, men det er for øyeblikket ikke så mye å gjøre, da vi ikke får vite hva temaet blir før fredag. Eneste jeg har gjort til nå er å se over grammatikken, finne noen engelske ordtak for å få språket til å virke mer "naturlig", samt å se noen filmer på engelsk. Regner med at diskusjonen tar seg opp til helgen. @mayolin Tipper at du har internasjonal engelsk. I så fall er det ikke samme eksamen. Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Kom opp i engelsk jeg òg. Tips om engelskeksamen mottas med takk. *Mine Innlegg* Edit: Leif var her Endret 18. mai 2011 av Derimot Lenke til kommentar
halaa Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) har kommet opp i engelsk jeg og, og veldig spend om hva temaet blir. forbredelsesdelen skal legges ut på udir.no fredag har vi fått beskjed. om det blir VG1 eller VG2 er jeg litt usikker, går på opus jeg. Endret 18. mai 2011 av halaa Lenke til kommentar
jarah Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Heisann! Stor liste med gramatikk og ord - hvordan skrive en bra artikkel Engelsk eksamen VG1-STUSP LINKING WORDS (http://www.english-at-home.com/grammar/linking-words/ - 19:10 25. mai) However - Likevel, på tross av Nevertheless - Likevel Furthermore - Dessuten, i tillegg In addition - I tillegg More over - Dessuten Nonetheless - Ikke desto mindre With that said - med det sagt In spite of - på tross av Even so - likevel Whenever - Når som helst Wherever - Hvor som helst SUMMARISING In short In brief In summary To summarise In a nutshell To conclude In conclusion GIVING A RESULT Therefore So Consequently This means that As a result Taking into account IDIOM - for at stilen min skal nå høyt på skalaen bruker jeg mye Idiom. (Tekstbindings ord) 1. Although 2. At first 3. Despite 4. Even If 5. In case 7. Still 8. Then 9. Whenever 10. Wherever 11. Wheter 12. While 13. Usually Hvordan skrive en god artikkel 1. Create an outline for your article Your article should include a headline, introduction, body, conclusion and resource box. Headline - make this as catchy as possible because your reader will read this first then decide if he or she will continue reading the rest of the article. i.e. Introduction - introduce the problem you will be discussing in your article or write a short story of your experience with the problem. Body - discuss all the solutions to the problem you outlined in the introduction. Break up each point into separate paragraphs and keep them to about 5 lines. You may want to create a sub-heading for each point. This makes it easier to read as most people will scan your article when reading it online. Conclusion - this should include a brief summary of your article and a call for the reader to take action. i.e. "Be sure to include article marketing as one of the top strategies for promoting your web site. It's a self generating marketing machine that produces a constant flow of visitors". Resources - I sometimes include this section if I haven't included it already within the body of the article. I want the reader to quickly access the resources without having to re-read the article. Resource box - this is the place you can safely include a little about yourself and your business plus provide a link to your web site or newsletter (see my resource box below). This provides an opportunity for readers to visit your web site, learn more about your product or services and/or subscribe to your newsletter. The box should be a maximum of 6 lines. Write with style - write in an informal style, like you would explain your topic to a friend. Don't worry too much about correcting mistakes or how it sounds. This may interrupt the flow of thoughts you want to write about. You can always correct them later. 3. Take a break After you have written the article, come back to it after several hours, a day or several days. This will enable you to take a fresh look at it, find new mistakes or even want to rewrite a paragraph or two to make it flow better. 4. Check your article After writing your article, run it through a spell checker first, then read it through a few times to check for spelling mistakes the spell checker may have missed and to correct the grammar and punctuation. Make sure it flows well by clearly identifying the problem, providing a solution and concluding with an action step or steps. Get someone else to read it over. Often they will find the mistakes that you missed. 5. Format your article You will need to format your sentence length at 60-65 words per line before submitting it for publication. This will enable people to read it in their email software. If the sentence length is longer than this the article may break up making it impossible to read. Conclusion If you consistently write an article every week or 2 weeks and submit it for publication you will soon generate a steady stream of traffic to your web site for years to come. Viktig å kunne[/b You're = You are = Du er Your = Din/deres It's = It is = Den/det er Its = Dens/Dets Were = Var We're = We are = Vi er Where = Hvor I was He, she it was They were You were We were I was You were He/she/it was They/you/we were Verbet to be (å være) bøyes silk: Entall: I am You are He/She/It is Flertall: We are You are They are To indicate sequence or to order information: followed by at this point next, last, finally previously(tidligere), subsequently(etterpå, seinere, siden) after that initially( til og begynne med) and then next, before, after concurrently simultaneously(samtidig) meanwhile(I mens) To introduce an example: in this case for example for instance on this occasion to illustrate to demonstrate this can be seen when/where . . . take the case of To indicate time: immediately thereafter formerly finally prior to previously then soon during at that time before, after at this point To logically divide an idea: first, next, finally firstly, secondly, thirdly initially( til og beygnne med), subsequently(siden), ultimately(til slutt) To compare: Similarly(lignende) by comparison similar to like, just like whereas(mens derimot) balanced against To contrast: in contrast on the other hand balanced against however(imidlertidig) on the contrary( på motsatt side) unlike differing from a different view is despite To introduce additional ideas/ information: in addition also finally moreover(dessuten) furthermore( itilllegg) one can also say and then further another To introduce an opposite idea or show exception: however on the other hand whereas instead while yet but despite in spite of nevertheless(allikevell, ikke desto mindre) even though in contrast it could also be said that To give an example: for example to illustrate for instance in this case to demonstrate take the case of To indicate a result/ cause of something: therefore thus consequently(følgely) as a consequence as a result hence(derfor) To summarise or conclude: in summary in conclusion in brief as a result on the whole summing up as shown ultimately therefore consequently thus in other words to conclude to summarise finally GRAMMAR IDIOMS Adding information And In addition As well as Also Too Furthermore Moreover Apart from In addition to Besides To summarise or conclude: in summary in conclusion in brief as a result on the whole summing up as shown ultimately therefore consequently thus in other words to conclude to summarise finally in short in a nutshell Sequencing ideas The former, … the latter Firstly, secondly, finally The first point is Lastly The following Giving a reason Due to / due to the fact that Owing to / owing to the fact that Because Because of Since As Giving a result Therefore So Consequently This means that As a result Contrasting ideas But However Although / even though Despite / despite the fact that In spite of / in spite of the fact that Nevertheless Nonetheless While Whereas Unlike In theory… in practice… To indicate sequence or to order information: followed by at this point next, last, finally previously(tidligere), subsequently(etterpå, seinere, siden) after that initially( til og begynne med) and then next, before, after concurrently simultaneously(samtidig) meanwhile(I mens) To introduce an example: in this case for example for instance on this occasion to illustrate to demonstrate this can be seen when/where . . . take the case of To indicate time: immediately thereafter formerly finally prior to previously then soon during at that time before, after at this point To logically divide an idea: first, next, finally firstly, secondly, thirdly initially( til og beygnne med), subsequently(siden), ultimately(til slutt) To compare: Similarly(lignende) by comparison similar to like, just like whereas(mens derimot) balanced against To contrast: in contrast on the other hand balanced against however(imidlertidig) on the contrary( på motsatt side) unlike differing from a different view is despite To introduce additional ideas/ information: in addition also finally moreover(dessuten) furthermore( itilllegg) one can also say and then further another To introduce an opposite idea or show exception: however on the other hand whereas instead while yet but despite in spite of nevertheless(allikevell, ikke desto mindre) even though in contrast it could also be said that To give an example: for example to illustrate for instance in this case to demonstrate take the case of To indicate a result/ cause of something: therefore thus consequently(følgely) as a consequence as a result hence(derfor) ADJECTIVES Taste/Touch bitter delicious fresh juicy ripe rotten salty sour spicy stale sticky strong sweet tasteless tasty thirsty fluttering fuzzy greasy grubby hard hot icy loose Taste/Touch melted plastic prickly rainy rough scattered shaggy shaky sharp shivering silky slimy slippery smooth soft solid steady sticky tender tight uneven weak wet wooden Feelings (bad) afraid angry annoyed anxious arrogant ashamed awful bad bewildered bored combative condemned confused creepy cruel dangerous defeated defiant depressed disgusted disturbed embarrassed envious evil fierce foolish frantic frightened Feelings (bad) grieving helpless homeless hungry hurt ill jealous lonely mysterious naughty nervous obnoxious outrageous panicky repulsive scary selfish sore tense terrible thoughtless tired troubled upset uptight weary wicked worried Feelings (good) agreeable amused brave calm charming cheerful comfortable cooperative courageous delightful determined eager elated enchanting encouraging energetic enthusiastic excited exuberant fair faithful fantastic fine friendly funny gentle glorious Feelings (good) good happy healthy helpful hilarious jolly joyous kind lively lovely lucky obedient perfect pleasant proud relieved silly smiling splendid successful thoughtful victorious vivacious witty wonderful zealous zany Shape broad chubby crooked curved deep flat high hollow low narrow round shallow skinny square steep straight wide Quantity abundant empty few heavy light many numerous Time ancient brief early fast late long modern old old-fashioned quick rapid short slow swift young Size average big colossal fat giant gigantic great huge immense large little long mammoth massive miniature petite puny short small tall tiny Touch boiling breezy broken bumpy chilly cold cool creepy crooked cuddly curly damaged damp dirty dry dusty filthy flaky fluffy wet Sound cooing deafening faint harsh high-pitched hissing hushed husky loud melodic moaning mute noisy purring quiet raspy resonant screeching shrill silent soft squealing thundering voiceless whispering I morgen får vi forberedelsesdelen, forhåpentligvis blir det lett å finne ut hva temaet rundt eksamen er. Anbefaler også å sjekke tidligere eksamener tilknyttet Engelsk Vg1!!! Tips til skriftlig eksamen i engelsk TIPS TIL SKRIFTLIG EKSAMEN I ENGELSK! Sørg for å lese oppgavetekstene flere ganger, slik at du er sikker på at du har forstått hva det spørres etter. Velg den oppgaven som engasjerer deg mest. Engasjerte skrivere skriver som regel best! Lag tankekart, stikkord eller disposisjon til oppgaven du velger. Bruk tid på denne delen av prosessen. Sjekk teksten din underveis mot kriteriene for eksamen. Sørg for å jobbe godt med oppbygningen av teksten (innledning, hoveddel og avslutning) og bruk varierte setningsstartere/bindere. Sørg for å ha en ryddig struktur dvs. en gjennomført og logisk avsnittsinndeling, tydelig markering med ny linje for hver direkte tale, alle sitater er skrevet i kursiv, og du har med TITTEL og oppgavenummer. Husk å føre opp kilder på riktig måte. Alle kilder som blir brukt til eksamen, direkte eller indirekte, skal oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til kilden. Dersom du har med deg utskrifter og sitater fra nettsider, skal adresse og nedlastingsdato oppgis. Skriv ”from the preparation-site” hvis du bare har brukt den. Til slutt: les over minst to ganger (for å luke ut ev. skrivefeil) og sjekk opp mot vurderingskriteriene og din egen liste over problemer du strever med. IKKE stol blindt på retteprogram. Vær sikker på at alle ordene du har skrevet er de ordene du vil skal stå der. Sjekk samsvar og bøying av verb. Hvis du får ”skrivesperre” bør du ta en pause, spise litt, tenke på noe fint eller ta en luftepause. Endret 19. mai 2011 av Lunta 4 Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Temaet er "Careers and Career Planning" Her er forbredelsesdelen Lenke til kommentar
dcba Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 noen som har en link til vurderingsveiledning? hvis den er tilgjengelig for elever da... Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Er det noe slikt du tenkte på? http://utdanningsdir..._Engelsk_BM.pdf http://utdanningsdir...ringsskjema.pdf Endret 20. mai 2011 av Meh. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 hei "careers and career planing" finne en del yrker vi er intressert i hva disse yrkene krever? utdannelse,spesielle erfaring og ferdigheter. finne våre egne svake og sterke sider. muligheter for videreutvikling i disse yrkene lønn HAR JEG FORSTÅTT RIKTIG? eller kan noen komme med forslager om hvordan vi skal forbrede oss til mandag. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Det du nevner der er vel hovedsaklig det som kommer fram fra vedlegg 1. Det er vel også kjekt å finne ut hva det er man selv ønsker og verdsetter mest ved en jobb. Punktene som står på siden om "Preparation" kunne kanskje vært mulige oppgaver, eller i hvert fall eksempler på oppgaver vi kan få? Careers and career planning - identifying your own strengths and weaknesses What types of jobs you are suited for – with your personal qualities, skills, interests and qualifications The do's and don'ts of job interviews "Working to live or living to work? Det kan sikkert være lurt å se på tidligere tilbakemeldinger fra læreren, slik at man enklere finner ut hva man har mest nytte av å øve på. Her er noen uttrykksmåter som kanskje kan være til hjelp om man skal beskrive situasjoner e.l. Det er kanskje ikke så veldig relevant til temaet, men kan sikkert være kjekt å ha. http://www.goenglish.com/idioms.asp Utdanningsdirektoratet: Vurderings- og sensorveiledning: http://utdanningsdir...iledninger-VGO/ Endret 20. mai 2011 av Meh. Lenke til kommentar
jarah Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Satser på å lage meg et skikkelig hefte med gramatikkregler, sjangerkjennetegn o.l til eksamen. I tillegg til f.eks kjente personer som har med dette å gjøre, filmer... Tror det kan være lurt å finne god informasjon om 4-5 yrker. F.eks alt som kreves fra dag 1 for å bli advokat. Lenke til kommentar
dcba Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 @meh Nja, tenkte sånn spesifikt til denne eksamen, med hva som kreves å ha med i de forskjellige besvarelsene, men jeg tviler sterkt på at det blir gjort tilgjengelig for oss elever før eksamen Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Hva tenker dere om vedlegg 4, "Who's Who" av W.H. Auden? Endret 20. mai 2011 av Meh. Lenke til kommentar
SvulmendeNavle Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Artikkel er jo en slager, kommer kansje noe om å sammenligne to eller flere yrker. Søknad er også noe som kan komme... - litt om jobbintervjuer, kan komme noe om slikt. 1 Lenke til kommentar
halaa Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) ja har noen funna ut av vedlegg 4 "who's who" hva det dreier seg om? Endret 20. mai 2011 av halaa Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Kanskje dette kan hjelpe? Who\'s whoAmazing poem! There are two people being described in the poem. One, a man based on the fourth stanza who was \"the greatest figure of his day\". This last, had even the honor of naming a sea! What a successful man he was! But oh, \"With all his honors on, he sighed for on\", and this other one lived a much more quieter and less adventurous life: \"lived at home\", \"did little jobs about the house\"and most ironically: \"answered some / of his long marvelous letters but kept none\". The simplest person can make the most important person sigh, and not all the success in the world can buy love! Love is built and one has to resign to personal achievements to go after that the most truthful adventure of all, love!!! Kilde: http://www.eliteskills.com/c/13873 Det er mulig denne også hjelper litt: http://uk.answers.ya...09073317AAlHZHD Endret 20. mai 2011 av Meh. Lenke til kommentar
mayolin Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også! Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger! Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom? Selv har jeg til nå fokusert på dette: - Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker - Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!) - Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts" - Notert ned en del grammatikk! Videre tenker jeg å ta for meg dette: - Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker. - Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke. Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?" 1 Lenke til kommentar
SRI009 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Kanskje noen disse kan være til hjelp: http://ezinearticles.com/?Working-to-Live-or-Living-to-Work?&id=265783 http://www.choixdecarriere.com/pdf/6573/2010/SturgesGuest2004.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/Work%E2%80%93life_balance Tenker vi kanskje skal inkludere sitatet ''working to live or living to work'' i en av oppgavene eller vi skal forklare hva som menes med dette. Noen som har noen idé om hva oppgavene kan bli ? Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også! Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger! Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom? Selv har jeg til nå fokusert på dette: - Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker - Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!) - Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts" - Notert ned en del grammatikk! Videre tenker jeg å ta for meg dette: - Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker. - Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke. Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?" Lenke til kommentar
KristianNH Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg tenker at vi kanskje får en oppgave der vi skal skrive en jobbsøknad, så jeg tipper jeg kommer til å skrive en (kort) jobbsøknad på forhånd, og kanskje personal statments. Flott tråd btw! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå