Gå til innhold

Manglende jording og bruk av laptop - farlig?

Anbefalte innlegg

Er i skrivende stund på hyttetur, og har tatt med en laptop med endel filmer og slikt på. Det elektriske anlegget her er ikke jorda, og når jeg kobler i laderen til PC-en skjer det et eller annet snodig. Den "vibrerer" når jeg tar på den, kjennes som strøm/statisk elektrisitet. Store deler av laptopen har forøvrig metalloverflate. Og den er ikke koblet til noe annet.

Jeg regner med at dette er et strømproblem av et eller annet slag? PC-en funker forsåvidt fint, men jeg er til skeptisk til at dette er helt ufarlig - vi burde kanskje unngå å bruke den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'Helt trygt' er nok litt for kategorisk. Det kan jo skje en feil i laderen, overledning som fører til at PC blir strømførende.

Men en nærliggende forklaring er at laderen inneholder et nettfilter, akkurat som en vanlig PSU. Dette filteret har kondensatorer mellom fase og jord, og når den ikke er koblet til en jordet kontakt vil chassis få et potensiale.

Det er mange som har kjent at de får et lite støt fra PC. Dette er helt ufarlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar, folkens! Vi fant en jordet kontakt, så da løste jo problemet seg selv.

Veeel... ikke helt vil nå jeg si.

Jordingen i en stikk-kontakt skal aldri egentlig være nødvendig, den er der kun i tilfelle feil så strømmen skal gå ut gjennom jording istedenfor gjennom deg (strøm tar letteste veien, ett godt jordingspunkt er "lettere" å gå gjennom enn ett menneske).

Mao. ett aparat *uten* feil trenger ikke jordet kontakt.

Ett aparat *med* feil så vil du kanskje aldri merke det så lenge den er tilkoblet jordet stikk kontakt, men feilen/overslaget er der alikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...