morgan_kane Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hei, jeg har tenkt å bygge om en bærbar Pc for å bruke den som musikkstasjon og diversen inne i bilen. Planen er å flatbygge den og montere i et sete eller i bagasjerommet eller i taket sånn at jeg kan klappe den ned. Planen er å skru ut skjermen og hovedkortet og montere det i en plexiglassform eller noe sånt. Så det Jeg lurer på er hvordan kan jeg montere den i et av frontsetene? Og hvilke muligheter har jeg hvis jeg monterer den i bagasjerommet? Og hvordan kan jeg montere den hvis jeg skal ha den i taket foran? Slik at jeg kan klappe den ut?. Planen er å montere touchpad på den så jeg slipper tastatur og mus. Blir mest sannsynlig å boote fra minnepenn eller ssd disk så den ikke er så vibrasjonsfølsom. Håper dere skjønner hvordan dette kan bli seende ut så det blir lettere å hjelpe med monteringsanvisninger. Så er en av problemstilingene hvordan skal jeg gjøre det med strøm til den? Bilen har jo 12V likestrøm mens Laptoppen har 220V vekselstrøm. Planlegger å kjøre laptoppen uten batteri hvis det lar seg gjøre med tanke på strømproblematikken. Hovedproblemet her er hvordan kan jeg koble det hele? Hvis det er likerettere i den svarte boksen på ladern så burde det jo være mulig å koble rett på batteriet. Men der igjen vet jeg ikke hvor mye spenning og strøm laptoppen blir å trenge. Noen som har hatt liknende problemstillinger? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Litt mere info: Skole laptoppen sin lader har faktisk en likestrømsoutput fra den svarte boksen. Her står det 19V og 4.74A 90W max. Det burde jo være mulig å transformere opp strømmen, eller jeg kan kjøre med to bilbatterier og bruke en spenningsdeler for å treffe med 19V. Problemet her blir å dimensjonere resistansene slik at jeg får 4.74A. Noen som vet hvor mye differanse et Laptop kan tåle i strøm og spenning? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Dette er nok enkleste løsningen. Den klarer 100 watt, så den skulle akkurat holde til laptopen. Så klipper du bare av kontakten og trekker ledningene direkte til bilbatteriet (husk sikring), så slipper du å måtte ha en stor stygg ting ta opp sigaretttennerkontakten, i tillegg til at du lettere kan skjule ledningene. Endret 13. mai 2011 av SKT Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Dette er nok enkleste løsningen. Den klarer 100 watt, så den skulle akkurat holde til laptopen. Så klipper du bare av kontakten og trekker ledningene direkte til bilbatteriet (husk sikring), så slipper du å måtte ha en stor stygg ting ta opp sigaretttennerkontakten, i tillegg til at du lettere kan skjule ledningene. Ah, Men blir det ikke mye surr med ledninger? Hvordan kan jeg heller trekke 12V likestrøm og transformere det opp til 19V f. eks? Og foresten, hvor mye amper kan et bilbatteri levere? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hvordan kan jeg heller trekke 12V likestrøm og transformere det opp til 19V f. eks? Hvordan det gjøres teknisk vet jeg ikke, men jeg vet at det finnes bil-ladere også for laptoper som bruker høyere ut-spenning enn bilbatteriets. Kanskje like greit å kjøpe en ferdig slik som passer. Tenk over om du vil koble tilførselen tenningsavhengig eller ikke. Begge deler har sine fordeler og ulemper, f.eks. faren for å glemme den påslått, og tappe batteriet så du ikke får start. Og foresten, hvor mye amper kan et bilbatteri levere? Langt over det en PC trekker. Startmotor på en dieselbil trekker fort 3-400 Ampere, men selvsagt bare i forholdsvis kort tid. Du må se på Amperetimer (Ah) på batteriet; Antall Ah delt på antall Ampere belastningen trekker gir hvor mange timer batteriet kan levere den strømmen før det er utladet. Det gjelder uansett kun når bilen ikke går; under drift vil jo dynamoen lade tilstrekkelig. Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Altitec har en del alternativer du kan bruke. Sjekk der om du finner noe. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Siden det skal brukes til musikkanlegg vil jeg ikke anbefale å bruke en 12V=>220VAC-generator pga sansynligheten for støy anlegget. 50Hz-en som disse generatorene leverer kan veldig lett havne ut i jordingen til spilleren, og bli hørbar i høyttalerene. En DCDC med 12=>19V vil sansynligvis ikke ha det samme problemet pga det ikke er noen 50Hz-frekvens der. Switchfrekvensen til en slik vil ligge over det hørbare området. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå