Gå til innhold

PC, PS3 eller XboX360?


Anbefalte innlegg

Tenkte eg skulle lage en guide for hva som man burde kjøpe etter sitt behov :) Eg spiller selv på PC og noen ganger PS3, og eg eier ikke en XboX360. Så alt eg sier bør tas med en liten klype salt.

 

Starter med PlayStation3

 

PS3 er en spillkonsoll. Kontrolleren er veldig lett i forhold til sin motpart, X360 og kontrollene er satt opp litt annerledes. For noen, er dette kanskje vanskelig å venne seg til, dersom de skal skifte platform, men det burde gå lett for de aller fleste. En standard PS3-kontroller ser slik ut:

 

sixaxis-impressions-20061020042258211.jpg

 

 

PS3en har også en prosessor som er bemerkelsesverdig kraftig. Det er en cell-prosessor, kort sagt er dette ett kraftig stykke hardware med godt potensiale. Det er en 8/6 kjerners prosessor, hvor hver enkelt gjerne tar seg av noen bestemte oppgaver. Egentlig er det vel en single-core som har noe som kalles "SPU"er inne i seg. Disse SPUene kan da vere ekvivalente til kjerner. Det kan leses mer om Cell-prosessoren her http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_%28microprocessor%29

 

PS3en bruker også Blu-Ray teknologi. Dette er teknologi som skal/skulle konkurere med HD-DVD, og dette har den da klart. Det kan leses mer om Blu-Ray her: http://no.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc

 

De fleste spill til PS3 kjører med en oppløsning på 720p og 30-35FPS. Den normale bruker vil ikke se forskjell på 30 og 50 FPS. FPS står for frames per second. Altså hvor mange bilder skjermen viser i sekundet. Bemerkelsesverdige spill til PS3 kan være KillZone2 -3, Little Big Planet og Ratchet&Clank serien. En full liste kan finnes her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_games_exclusives_%28seventh_generation%29#Microsoft_Xbox_360

 

Konsollen har gratis-online, med mulighet for å betale for ekstra. Den koster rundt 2000 kroner helt ny. Eg anbefaler å kjøpe en brukt, du får da med mange spill i tilleg til at prisen på konsollen er kraftig redusert. (https://prisguiden.no/produkt/sony-playstation-3-slim-320-gb-145478)(http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?keyword=playstation&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=93&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=3906&sort=4)

 

Konsollen ser slik ut:

 

playstation-3.jpg

 

 

Neste ut er Xbox360

 

X360 kontrolleren er tung i forhold til den PS3 har, personlig føler eg at dette gjir mer tyngde og øker spillopplevelsen med en stor margin. Kontrollen har to stikker, de er ikke paralelle og eg fant det lett å gå fra mus og tastatur til dette oppsettet. Forøvrig er knappene veldig like de på PS3, men med visse forandringer.

Her er ett bilde av en Xbox360 kontroller:

25miljonerxbox_169685.jpg

 

 

Xbox360 har en svakere prosessor enn den til PS3, men stiller med en sterkere GPU. eller FPS som PS3. Det kan veies opp med at Xbox360 støtter en lettere API en den til PS3, og derfor fungerer multiplatformspill, altså spill som er laget for alle tre platformene, generelt bedre på XboX360 enn på PS3. Ett eksempel er XboX360 versjonen av Crysis 2 kjører naturlig på høyere oppløsning enn PS3 versjonen. Xbox har gode eksklusiver, du kan finne en liste her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_games_exclusives_%28seventh_generation%29

 

Akkurat som PS3, er spill til XboX vanligvis laget for å kjøre rundt 30FPS med en oppløsning på 720p. 720p er under HD, men allikevel HD, kalt sub-HD.

 

X360 må man betale for online-delen. Dette koster 500 kroner i året. Man kan få presset prisen godt ned ved å kjøpe en brukt X360, istedefor en flunkendes ny. Da får man også med seg, normalt sett, en del spill også. En Xbox360 koster fra 1700 til 3000 kroner fra butikken, og fra 1000 til 3000 brukt.. (https://prisguiden.no/sok?pg-q=Xbox&n=0)(http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=xbox)

 

Konsollen ser slik ut:

Xbox360elite00.jpg

 

 

Sist ut er Personal Computer(PC)

 

PCer bruker tastatur og mus som sin kontroller. De kan variere i form farge, tykkelse osv. I diverse spill har mus og tastatur ett overtak over sine konsoll motplatformer. Musen kan stilles in til å vere sylskarp og sikte å snu seg rundt i FPS spill er lett som en lek. I motsettning til konsollene, bruker ikke PCer aim-assist. Dette er enkelt og greit fordi de ikke trenger det, musen er så presis i forhold til en kontroller at dette ikke er nødvendig. Derimot er det generelt akseptert at kontrollere fungerer bedre i for eksempel fly-spill eller racere. Man kan koble til en XboX360 kontroller i en PC, det finnes også PS3,PS kontrollere til PC. Her er ett eksempel på ett tastatur, mus og headset:

logitech-g19-gaming-keyboard_5tfn9_5965.jpg

 

 

PCer har ingen standard for sin hardware. PCer har alltid tilgang til den nyeste teknologien, og dermed alltid overtaker på sine konsoll-motparter. Dermed er det sagt, PCer kan ha høyere grafikk-nivå, høyere oppløsning og generelt en bedre grafisk følelse. Før du kjøper deg en spill-PC eller prøve å oppgradere din allerede eksisterende desktop, er det lurt å se etter hva du trenger for ditt behov. Er du en entusiast trenger du for eksempel ett high-end kort slik som ett GTX580, mens dersom du skal bare kjøre vanlige spill som ikke krever så mye er det lurt å gå for ett mid-end. Muligens også ett forrige generasjons skjermkort slik som ett ATI/AMD5850. Når du først skal oppgradere/kjøpe ny PC, er det lurt å tenke etter sitt behov, som sagt. For eksempel er det ikke nødvendig med 12GB minne for å kjøre WoW eller Age of Empires III. Men dersom du skal kjøre Crysis er det muligens lurt å sitte på 6GB eller mer. Eg har bare gode erfaringer med komplett som butikk og eg anbefaler å kjøpe deler derfra; http://www.komplett.no/k/kd.aspx?bn=10000

 

I noen tilfeller, da har eg selv erfart, de fleste, lønner det seg å bygge datamaskinen selv. Da har du full kontroll på hva du har inne i den, og vet hvordan den er satt sammen. Dersom du føler du er litt utrygg på å bygge din egen PC kan det vere lurt å spørre en du kjenner som har den nødvendige tekniske kompetanse. Med å bygge selv har du også fordelen av att du kan velge kabinett til din PC. Det finnes utallige kabinetter; og med noe som kalles "Case-mods" kan kreative genier lage ganske så stilige kunstverk. Her er noen eksempler:

 

 

PCer har gratis online i de fleste spill, samt tilgangen til flash-spill (www.1001spill.no). Unntakene er diverse MMORPG(Massive Multiplayer Online RolePlaying Game) hvor det koster en månedlig sum. Det er også sagt at unntakene koster penger for online-delen. Majoriteten av spillene kan spilles med en nettverksoppkobling.

 

PCer varierer i pris. Man kan kjøpe en dritten laptop til 3000 kroner og ikke kunne kjøre noen spill over 5FPS, eller man kan kjøpe en god stasjonær til 6000 som kan makse alle spill på markedet. PCer er dyrere enn konsoller, men man får det man betaler for.

 

Eksempel på Gaming rig:

 

 

cyberpower-core-i5-i7-gaming-rigs.jpg

 

 

 

Oppsummering

 

Dersom du er helt ny på datamaskiner og deler til disse anbefales det at du kjøper deg en konsoll. Konsoller er lettere å sette opp, det er bare å trykke på en knapp så er sirkuset i gang. Med en PC må du først innstallere OS, diverse Service-pakker og drivere må ofte oppdateres manuelt. Dersom du føler at du har kontroll på en PC og at du har kompetansen det trengs for å sette den opp eller oppgradere den du har, og at du har pengene, er det å anbefale at du går denne veien i stedet da du får en bedre grafisk opplevelse.

 

Online delen er veldig likt hardware delen. Konsollene er mer plug&play mens datamaskiner ofte krever at du må gjøre en del ting først. Til gjengjeld kan PCer stille inn på masse konsollene ikke kan. PC spill stiller også ofte med helt dedikerte servere, dette er ikke så vanlig hos konsollene.

 

Mellom konsollene selv er det veldig liten forskjell. Det eg selv hadde sett på om eg skulle kjøpt en konsoll ville vere hvor stor den er, hvordan den ser ut, hvor mye den bråker og hvordan kontrolleren er. Den grafiske opplevelsen er så og si den samme på begge platformene.

 

 

Håper dette var en god og upartisk tråd :)

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God og upartisk? Også sier du at PS3 er "bemerkelsesverdig kraftig" og har "godt potensiale", mens Xbox 360 er "litt svakere" og "mindre kapabel"?

 

Ikke at det spiller all verdens rolle siden denne tråden blir stengt ganske snart vil jeg tro. In before the flamewar.

Lenke til kommentar

For alt eg har fått med meg er det sant, og XboX360 koster mindre enn PS3? SÅ alt som står er objektive sannheter? Eg vet heller ikke om du fikk med deg at eg sa X360 multiplatform spill generelt sett gjør det bedre på X360 versjonen? Også sa eg at kontrolleren til Xbox360 var for meg mye bedre enn den for playstation?

 

Det er ment som en guide :)

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar

God og upartisk? Også sier du at PS3 er "bemerkelsesverdig kraftig" og har "godt potensiale", mens Xbox 360 er "litt svakere" og "mindre kapabel"?

 

Ikke at det spiller all verdens rolle siden denne tråden blir stengt ganske snart vil jeg tro. In before the flamewar.

 

:roll:

Lenke til kommentar

Litt mangelfull og til del lite hensiktsmessig til å være en kjøpsguide synes jeg. Hvorfor er det f.eks. bare PS3 som får gleden av å få nevnt sine "Bemerkelsesverdige" spill? Dessuten er det alt for mye unødvendig synsing angående kontrollere o.l. Det er også helt unødvendig å komme med masse teknisk preik om PS3 og 360 i kjøpsguide med tanke på at det i praksis har svært lite å si for forbrukern, og snarere er med på å skape forvirring (særlig når teknikken er så dårlig forklart som her).

 

Da er det viktigere å få med ting som at PS3 har Blu-ray, ofte bedre lydkvalitet o.l. informasjon. Det hadde også vært nyttig å få tips om hva som er viktig når en skal kjøpe en PC, og eventuelt også tips om ferdige PC-løsninger som er å anbefale. Det er slik informasjon forbrukeren trenger i jungelen av tekniske spesifikasjoner.

 

Det er generelt heller aldri lurt å prøve å lage en guide til noe du ikke engang har prøvd.

 

Mitt tips er uansett enkelt, ihvertfall når det gjelder konsollene. Se etter hvilke spill DU ønsker å spille og bestem utifra det hvilke konsoll som er best for DEG. Eventuelt kan en jo i tilegg prøve ut de forkjellige kontrollene hvis en tror at det er noe problem. Det er få tekniske forkjeller mellom konsollene, og unødvendig å la slike ting bestemme.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Du glemmer jo helt å nevne den store forskjellen mellom konsoll og PC!

 

Konsollene er mye enklere å komme i gang med, det er ingen instillinger som må settes opp, alle har samme hardware og man vet at alle spill oppfører seg likt hos alle innen for samme konsolltype. Dette gjør konsollene ypperlig for dem som ønsker en spillopplevelse fri for hardware-/softwarebekymringer og generell enkelhet i forhold til multiplayer.

 

Trade-offen her er at konsollene ikke har sjans til å følge PC på grafikkfronten og spillbiblioteket er høyere for PC-brukerene. En PC kan kjøre spill på høyere ytelse enn konsoll noe som er foretrukket av mange spillentusiaster. I tillegg er PC-spill som regel billigere enn konsollspill, i hvert fall i nypris.

 

Det kan derimot kreve litt mer innsikt i hardware/software for å få spill til å kjøre optimalt på PC, man må installere drivere og man kan støte på problemer som krever teknisk innsikt for å få løst. Det har jeg aldri opplevd på denne generasjonen konsoller.

 

Multiplayer er også som regel enklere å komme i gang med på konsoll vs. PC, men PC har ofte flere muligheter til tilpasninger i onlineopplevelsen. Dette er en fordel og ulempe (*rant start* ikke bakdel, ser dere den folkens? Bakdelen sitter du på *rant slutt*). Fordelen er at man kan endre spillopplevelsen online ved å endre på serverinstillinger, ulempen er at folk utnytter dette til å jukse). Andre online-fordeler er ofte er flere spillere online på PC vs. konsoll og at patcher kommer oftere til PC (Valve, venter fortsatt på fiks til Xbox 360 TF2).

 

Det var vel de store linjene. Forskjell mellom PS3 og Xbox 360 går jeg ikke inn på, man blir fornøyd uansett hvem av dem man velger. Her er spillbibliotek og hva venner har som er avgjørende.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg nok det er mulig å se forskjell på 30 og 60 fps. Grunnen til at filmer kun kjører i 24 eller 25 bilder i sekundet er for å spare båndbredde. Siden de første tv-sendingene oppstod har det vært et mål å spare båndbredde, og å sende data for for eksempel 50 bilder i sekundet vil følgelig bruke dobbelt så mye båndbredde som det et vanlig 25 b/s tv-signal vil gjøre. Grunnen til at tv-signaler likevel ser flytende ut er at hvert bilde er litt "blured". Det gjør at bevegelser i bildet ser mykere ut enn om bildet var helt klart. I veldig mange spill er det imidlertid ikke slik. Ofte vil hvert skjermbilde være helt klart, og en vil derfor i større grad kunne oppfatte hakkete bevegelser i bildet.

 

Ikke minst er rask oppdateringsfrekvens i spillet alfa og omega ved raske bevegelser, for eksempel i skytespill. Om du sikter fort rundt deg vil ikke spillet greie å følge veldig godt med hvis det kun klarer å vise ca 30 bilder i sekundet. Jo flere bilder i sekundet spillet klarer å vise, jo flere inkrementer av bevegelser i spillverdenen kan spillet vise. Dette kan også være viktig i spill hvor spillobjektene har veldig høy hastighet. Har dere noen gang tenkt over hvorfor det tar så forbaska lang tid å snu seg i mange konsoll-fps-er?

Lenke til kommentar

Har dere noen gang tenkt over hvorfor det tar så forbaska lang tid å snu seg i mange konsoll-fps-er?

Hvorfor det? Det har i hvertfall ikke noe med FPS å gjøre.

Du må si hvlken FPS, Fram eller First Person Shooter :)

Gabbe, de fleste forstår at det er frames per second det er snakk om.

Lenke til kommentar

Har dere noen gang tenkt over hvorfor det tar så forbaska lang tid å snu seg i mange konsoll-fps-er?

Hvorfor det? Det har i hvertfall ikke noe med FPS å gjøre.

Du må si hvlken FPS, Fram eller First Person Shooter :)

Gabbe, de fleste forstår at det er frames per second det er snakk om.

Takk da kan eg svare, jo det har det, konsoller er trekt tilbake på grunn av sin manglende kapasitet til å kunne legge til objekter på skjermen raskt nok til at det å snu seg raskere enn hva konsollene tillater vil føre med seg fenomenet "lag".

Lenke til kommentar

Takk da kan eg svare, jo det har det, konsoller er trekt tilbake på grunn av sin manglende kapasitet til å kunne legge til objekter på skjermen raskt nok til at det å snu seg raskere enn hva konsollene tillater vil føre med seg fenomenet "lag".

Dette er jo ting man kan stille inn i spillet. Hvor fort man skal snu seg.

Lenke til kommentar

Takk da kan eg svare, jo det har det, konsoller er trekt tilbake på grunn av sin manglende kapasitet til å kunne legge til objekter på skjermen raskt nok til at det å snu seg raskere enn hva konsollene tillater vil føre med seg fenomenet "lag".

Dette er jo ting man kan stille inn i spillet. Hvor fort man skal snu seg.

 

Poenget er at man kan stille dette inn høyere i PC spill fordi de takler raskere flytting av objekter på 3d scenen :)

 

Gabbe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...