Resonate Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Hey. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på eksamen, men jeg har ikke gått på skole eller lest noe hittil Tips til hvilke sider jeg burde lese frem til eksamen? Er det bare erikson og maslows teorier som man burde kunne? Lenke til kommentar
blured Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 "Finn fram og sett deg inn i kilder om eldres deltakelse i samfunns- og arbeidsliv" Livsfaser kap.6 -Eldre (flere eldre, alderen øker) -deltaking -samfunnsliv = velferd/livskvalitet -Arbeidsliv -pensjonsalder -boforhold=omsorg -stat/familie Velferds forskjeller kap.13 -Levekår/livskvalitet Funksjonshemming kap.14 -Eldre blir regnet som funksjonshemmet, pga nedsatt syn/hørsel osv TEKSTEN: -Innledning -Definisjon -Gjør rede for -Drøft (problematiser, begrunn) -konklusjoner Lenke til kommentar
supersara92 Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Vi vet jo enda ikke hvor mange oppgaver vi får. Vi kan få 3 mindre oppgaver, eller kun en stor. Det er det ingen som vet før mandag kl 09:00 :)Dette fikk jeg beskjed om fra min lærer. Det med statistikk er jeg usikker på. Det jeg har gjort i mine tidligere oppgaver er at jeg har vist til noe statistikk i form av setninger som f.eks "Vi ser at det er flere menn enn kvinner som jobber" så har jeg lagt ved kilde til statistikken i en parantes bak. Dette har jeg ihvertfall ikke fått trekk for. Det er i hvert fall en måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Kilder er jo faktisk ikke noe vanskelig men utrolig viktig. Jeg tror at gode kilder i vår eksamenstekst kommer til å bety en happy sensor. Og en happy sensor er bedre muligheter for god karakter. Jeg kommer til å benytte meg av fotnotesystem. Og alltid skrive med egne ord. Sitat skrives med anførselstegn. Skriv konsekvent! Og ryddig! 1 Lenke til kommentar
TheHype Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 vel ialle fall er folk saklige, så drit lei jevla dritt unger på face book snakker om alt anna uviktig dritt på chatten:P noen som har noen kjelder om eldre i samfunnsliv? Lenke til kommentar
blured Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Om du hadde hatt tid til å gå på biblioteket: "Aldring og samfunn - En innføring i sosialgerontologi". Lenke til kommentar
S1r1 Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Oppgavene er sikkert til å drøfte. Er det noen som virkelig vet HVA drøfting er?:S Uansett hvor mye jeg argumenterer og reflekterer så ligger jeg på firer, mens jeg føler at jeg ligger på femer. Dette er ikke som samfunnsøkonomi fordi i det faget får jeg ingen klager om at jeg ikke drøfter. Til og med SMARTE læreren min kunne ikke fått meg til å skjønne hennes syn på drøfting. lol. Tror nok ikke at det bare er jeg som sliter med det, eller?:S Kjære deg. Drøfting vil si å diskutere med seg selv. Diskusjonen foregår med argumenter fra forskjellige sider. Enhver oppgavebesvarelse er en drøfting av en problematikk. Mange tror de drøfter når de gjengir andres argumentasjon eller refererer ulike synspunkter i en debatt: "Per Hansen mener "A" om spørsmål "B" på bakgrunn av "X". Lene Olsen derimot mener "C" om spørsmål "B" og begrunner dette med "Y"." Dette er ikke en drøfting. Skribenten argumenterer ikke, men redegjør for andres argumentasjon. En redegjørelse er en beskrivelse eller forklaring av et saksforhold. Uansett hva oppgaveteksten spør etter vil det i enhver oppgavebesvarelse være innslag av redegjørelse. Men redegjørelsen er alltid underordnet drøftingen. Redegjørelsens verdi avhenger av dens betydning for argumentasjonen. Argumentasjonen skal som sagt være saklig. Innenfor den akademiske sjangeren skal man normalt ikke felle moralske eller andre typer normative dommer. Hva man føler eller mener skal man holde for seg selv. Poenget er at man skal drøfte en sak og at drøfting foregår med argumenter. En sak har alltid mer enn én side og den som skriver oppgavebesvarelsen skal drøfte saken "på den ene siden" og "på den andre siden", for og imot, og gjennom dette nå fram til en konklusjon. Endret 4. juni 2011 av S1r1 1 Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg hadde trodd at det skulle bli enkelt å ta dette faget, men der tok jeg feil. Ikke en enkel oppgave for alle og enhver, selv om det ikke er kjemiske formler osv. Lykke til med eksamen! Husk å bruke tiden godt, og ha en slagplan før eksamen på hvordan du vil ta oppgaven(e) fatt. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Snittet på landsbasis i dette faget er 2,66, så det er nok ikke et lett fag. Jeg fikk heldigvis vite dette på forhånd, samt at man IKKE SKAL SYNSE!! Teorier, teorier og atter teorier! Ingen egne meninger Lenke til kommentar
blured Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Hoihoi, det må jeg si var sinnsykt lavt. Vet ikke snittet på politikk og menneskerettigheter også? Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Snittet på landsbasis i dette faget er 2,66 Kilde? Hadde vært gøy å vite for andre fag også. Lenke til kommentar
martheee Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Snittet på landsbasis i dette faget er 2,66 Kilde? Hadde vært gøy å vite for andre fag også. http://skoleporten.utdanningsdirektoratet.no/rapportvisning.aspx?enhetsid=00&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&skoletype=1 Her kan du se standpunkt- og eksamenskarakterer i fellesfag og programfag Lenke til kommentar
blured Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Og da viste det seg med andre ord at snittet lå på 3,8. Hørtes litt mer riktig ut ja... Edit: Eller 3,0 nå som det er snakk om eksamen. Endret 4. juni 2011 av blured Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det med at snittet er 2,66 fikk jeg høre av rådgiveren og læreren min på sonans når jeg vurderte å ta faget. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hvile faguttrykk er viktige å kunne? Greit å kunne alle de fansy ordene.. Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Om du har FOKUS (Sosialkunnskapsboken til Aschehoug) sjekker du helt bakerst i boken. Står det en rekke ordforklaringer på sentrale ord. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Har ikke den boka.. Men ville vite hvilke jeg kunne bruke... Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Jeg kommer til å ha med "livløp og velferd" fra sosiologi, sosialkunnskapsboka, og "ny agenda". Disse mener jeg er høyaktuelle i dette faget. Så får man bare krysse fingrene, og gjøre sitt beste! Lykke til alle sammen. PS: jeg er privatist. Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Lol, fikk 3 Men er bare glad at jeg ikke skal ha noe med dette faget å gjøre lenger:D Har lært mye nyttig, men det holder nå for tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå