D0h Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Det er som regel to oppgaver der oppgave nr. 2 blir mest vektlagt. Altså oppgave 2 skal være lengst i de fleste tilfeller. Det med statistikk er jeg selv usikker på. Lenke til kommentar
Noraeliset Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hvordan er det med statistikk? Kan man kopiere inn slikt i teksten for å vise f.eks hvor mange eldre som er i arbeid i en viss aldersgruppe hvis man i tillegg kommenterer? Eller må dette legges ved som vedlegg eller kilder? Du kan kopiere inn en figur hvis du leser av statistikken. Eller du kan sitere kilden din. Oppgi da hva du gjør. Lenke til kommentar
Noraeliset Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg er privatist og jeg skjønner ikke helt dette med at det er to oppgaver. Skal man skrive like mye på hver oppgave? Skal man lage en drøftingstekst til begge oppgavene? Fint hvis noen kunne svare på dette. Er privatist selv, og veldig usikker på det samme. Fint om noen kan svare:) Også på dette me statisitikk, igjen.. Kan man bruke det i selve teksten eller skal det legges med som vedlegg eller kilde? Det første som står over begge oppgavene du får er at du skal svare på begge. Det har ingenting å si hvor langt du skriver på hver oppgave, men oppgave 2 er som regel en større utfordring. Man ser selvfølgelig gjennom hele eksamen før man begynner å jobbe så da ser du hva som er en utfordring og du kan velge å begynne med det som er enklest. Det står i hver oppgavetekst om du skal drøfte, gjøre greie for, forklare osv. Det har vært en drøfteoppgave på eksamen siden 2008, så det kommer i år og. Et utsagn eller en problemstilling man skal drøfte som betyr at man skal ha for og mot. Det er veldig enkelt å bli sittende å argumentere for en side av saken. Oppgave 2 er som regel drøfteoppgaven. Lenke til kommentar
piamari Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg er privatist og jeg skjønner ikke helt dette med at det er to oppgaver. Skal man skrive like mye på hver oppgave? Skal man lage en drøftingstekst til begge oppgavene? Fint hvis noen kunne svare på dette. Er privatist selv, og veldig usikker på det samme. Fint om noen kan svare:) Også på dette me statisitikk, igjen.. Kan man bruke det i selve teksten eller skal det legges med som vedlegg eller kilde? Det første som står over begge oppgavene du får er at du skal svare på begge. Det har ingenting å si hvor langt du skriver på hver oppgave, men oppgave 2 er som regel en større utfordring. Man ser selvfølgelig gjennom hele eksamen før man begynner å jobbe så da ser du hva som er en utfordring og du kan velge å begynne med det som er enklest. Det står i hver oppgavetekst om du skal drøfte, gjøre greie for, forklare osv. Det har vært en drøfteoppgave på eksamen siden 2008, så det kommer i år og. Et utsagn eller en problemstilling man skal drøfte som betyr at man skal ha for og mot. Det er veldig enkelt å bli sittende å argumentere for en side av saken. Oppgave 2 er som regel drøfteoppgaven. Hva me statistikk? Lenke til kommentar
Duppp Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg ville tro at man kan lime inn statistikker, men at du må oppgi fullstendig nettadresse hvor du fant den, når du fant den osv. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Med mindre det står veldig at det er to oppgaver (merket oppgave 1 og oppgave 2) så skal det skrives som en oppgave. Men dette vil komme fram av teksten. Statistikk er greit å ha med, men husk kilder. Jeg vet ikke hvordan det er med å lime inn bilder (grafer osv) i teksten. Ang hvordan oppgaven skal skrives: * Innledning * Hoveddel / drøftedel * Konklusjon Lenke til kommentar
Noraeliset Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Statistikken siterer du fra kilden din. Du kan og sette inn figur men oppgi da kilden til figuren din. Lenke til kommentar
viken1992 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hvordan er det med statistikk? Kan man kopiere inn slikt i teksten for å vise f.eks hvor mange eldre som er i arbeid i en viss aldersgruppe hvis man i tillegg kommenterer? Eller må dette legges ved som vedlegg eller kilder? Her er en link som kanskje kan være nyttig i forhold til statistikk. http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik_lever_vi/art-2006-03-28-01.html Du kan bruka kjedler som t.d. tekst eller grafar i oppgava, men det er viktig at du oppgjer kjelder (link til sida du har henta informasjonen fra, evt. forfattar, når du lasta ned informasjonen) Lenke til kommentar
piamari Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Regner med at man skriver kildeliste som vanlig? Skal man også evaluere kildene? Noen som har noen kilder på eldre sin deltakelse i samfunnet? Mye å finne om arbeid, men ikke like enkelt å finne noe om samfunnet. Lenke til kommentar
spegelvend Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Jeg er privatist og jeg skjønner ikke helt dette med at det er to oppgaver. Skal man skrive like mye på hver oppgave? Skal man lage en drøftingstekst til begge oppgavene? Fint hvis noen kunne svare på dette. Er privatist selv, og veldig usikker på det samme. Fint om noen kan svare:) Også på dette me statisitikk, igjen.. Kan man bruke det i selve teksten eller skal det legges med som vedlegg eller kilde? Du bør nok ikke lime inn bilder av statestikk etc, men du bør refferere til det typ med en fotnote om du limer inn stuff vil bare sensor tro at enten du ikke kan tolke det selv eller at du prøve å få det til å se lengre ut i sensor sine øyner er du 18 år gammel Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Snittet på landsbasis i dette faget er 2,66. Dette er elendig! Mye av grunnen til dette er at de som tar eksamen i dette er vgs elever på 18 år og ikke klarer å forholde seg faglig til det som står i boken. Dette er et veldig teoretisk fag hvor man ikke skal synse eller komme med egne meninger. Her skal det drøftes faglig ved hjelp av teorier. Aktuelle teorier til vår eksamen er jo Hombuger Erikson og Maslow. Når man bruker Eriksons teori om de åtte livsfasene og tilhørende kriser, så skal man ikke fortelle om alle åtte, men kun den som er aktuell. Maslow er aktuell med alle stegene i pyramiden, men spesielt d to øverste. Vis gjerne til kilder i teksten. Kan settes som fotnotesystem eller som "blabla (ssb 2010)". @ Piamari: en tidligere i denne diskusjonen la ut denne linken: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Diskriminering/Diskrimineringslovutvalget/Solem.pdf Lenke til kommentar
piamari Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Snittet på landsbasis i dette faget er 2,66. Dette er elendig! Mye av grunnen til dette er at de som tar eksamen i dette er vgs elever på 18 år og ikke klarer å forholde seg faglig til det som står i boken. Dette er et veldig teoretisk fag hvor man ikke skal synse eller komme med egne meninger. Her skal det drøftes faglig ved hjelp av teorier. Aktuelle teorier til vår eksamen er jo Hombuger Erikson og Maslow. Når man bruker Eriksons teori om de åtte livsfasene og tilhørende kriser, så skal man ikke fortelle om alle åtte, men kun den som er aktuell. Maslow er aktuell med alle stegene i pyramiden, men spesielt d to øverste. Vis gjerne til kilder i teksten. Kan settes som fotnotesystem eller som "blabla (ssb 2010)". @ Piamari: en tidligere i denne diskusjonen la ut denne linken: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Diskriminering/Diskrimineringslovutvalget/Solem.pdf Det var jeg som la ut den linken, så lurte egentlig på om noen hadde noe annet Lenke til kommentar
viken1992 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Ang. bruken av kjelder: Me har fått beskjed av læraren at det er ein stor fordel å visa til kjelder i teksten, dvs at det er betre å skriva ut i frå kjelda og referera direkte til kjelda du har brukt, enn og berre skriva info ut i frå kjelda. Veit ikkje heilt korleis dette er på landsbasis, men me har fått beskjed om at det er ein stor fordel å gjere slik, fordi du viser at du har sett deg inn i kjeldene og har god innsikt i stoffet. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Legger ut notater fra timene på sonans når vi hadde om alderdom. Kan jo hende noen finner det nyttig. Men har du lest i boken, så skal du vel vite det til nå Alderdom.doc Lenke til kommentar
Tynes89 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Hvem teorier er det som står mest sentrale i denne oppgaven her? Endret 3. juni 2011 av Tynes89 Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Som jeg skrev i et tidligere innlegg; Homburger Erikson og Maslow Lenke til kommentar
five Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 http://www.facebook.com/home.php?sk=group_227042950655006 Meld dere inn her! Mye lettere å kommunisere:) Lenke til kommentar
KamillaK Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Har noen eksempler på en drøftningsoppgave? Trenger ikke være samme tema som vi holder på med her.. Lenke til kommentar
TheHype Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Har noen eksempler på en drøftningsoppgave? Trenger ikke være samme tema som vi holder på med her.. mener du et svar på en drøftingsoppgave eller en drøftingsoppgave? Lenke til kommentar
KamillaK Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Har noen eksempler på en drøftningsoppgave? Trenger ikke være samme tema som vi holder på med her.. mener du et svar på en drøftingsoppgave eller en drøftingsoppgave? Et svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå