Bandidos-Pelle Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hallois! Hadde kyssesyken i 2 uker (men kjente bare symptomer i 3-4 dager) og ble erklært frisk forrige torsdag. Da stod det også i brevet (fra legen) at leververdiene er som normale og at jeg kunne begynne opptrening som vanlig mtp. på idrett. Spørsmålet mitt er; kan jeg begynne å drikke? Jeg har normale leververdier. Konsekvensen av kyssesyken er at man får høye leververdier, men nå som jeg har normale verdier betyr det i utgangspunktet "fritt fram"? Anyone? Har nemlig sommerferie fra og med i dag og tenkte jeg skulle feire, da gjerne med litt alkohol inne i bildet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Google er din venn: Jeg trente veldig mye på den tiden og i utgangspunktet sier legene at man skal holde seg unna alkohol og trening i 6 måneder. Jeg spurte riktignok om dette var nødvendig og da fikk jeg til svar at jeg måtte begynne å trene meg opp igjen - sakte men sikkert. Dette gjorde jeg også med alkohol. Jeg drakk ingenting på ca 1 - 1 1/2 måned, men dette tok jeg det forsiktig med noen få øl pr kveld. Etter ca 3 måneder var jeg tilbake til normalen og jeg fungerte som før. Hentet fra: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=8610 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg hadde nok ringt legen istedet for å stole på forum og google om en slik sak. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) @IT-Henrik: Du tok det han skrev ut av kontekst. Han skrev før det: Jeg hadde kyssesyken når jeg var på din alder og jeg var hardt rammet - lå på sykehuset i over en uke og måtte være hjemme fra skolen i over en måned. Jeg hadde null dager jeg var syk, men tre dager jeg kjente litt til symptomene. Kroppen var "helt frisk" etter tre døgn, men siden jeg fikk beskjed om å ta blodprøve først to uker senere så ventet jeg til det hadde gått to uker. Da fikk jeg konstatert at jeg var helt frisk og at alle verdier var normale. Endret 13. mai 2011 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Da gjør du som Sebbe sier, og ringer legen. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg får ikke pratet med legen, bare legesekretæren, og hun kunne bare videreformidle det som sto i brevet jeg fikk fra legen. Jeg prøver bare å skjønne hvordan det fungerer, fordi dersom leververdiene er normale, som en vanlig person, så greier jeg ikke skjønne hvordan det kan tolkes på noen annen måte enn at det betyr at jeg er "all good". Hvordan skulle de ellers vurdert om folk kunne gå tilbake til normal aktivitet osv, det er jo utifra de verdiene kroppen opplyser om i en blodprøve, f.eks? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg fant svaret på spørsmålet mitt, så denne tråden kan låses. Jeg siterer fra klara-klok.no: Hei. Jeg er en 16 år gammel jente som har kyssesyken. [...]de fleste legene svarer at du kan drikke alkohol med en gang du har fått melding om at leververdiene dine er normale og at du er frisk, bare du ikke drikker for mye. Hva er riktig? Hei! Man kan drikke alkohol igjen så lenge leververdiene er normale. Grunnen til at vi av og til ber folk med kyssesyke om å vente en stund, er at det ikke kommer frem i spørsmålet om de nylig har målt leververdiene sine. Det er nemlig ikke nødvendig å måle leververdiene sine, selv om man har kyssesyke. Så lenge man unngår store mengder alkohol i noen måneder etter at man føler seg friske, så trenger man strengt tatt ikke å dra til legen for å ta blodprøver. I ditt tilfelle der du vil vite om leveren din fungerer normalt, slik at du kan begynne å drikke alkohol igjen, bør du få tatt disse blodprøvene dine, for å være sikker på at du ikke får en leverskade av å drikke. Det er nemlig sånn at når man har kyssesyke, så har man ofte en liten betennelse i leveren også. Når man drikker belaster man leveren kraftig med nedbryting av alkohol. Hvis man drikker mye når man har en svekket og betent lever, kan man overbelaste den og få store leverskader. Du kan altså drikke alkohol når leververdiene dine er normale. Vi anbefaler uansett at man drikker lite i starten og at man venter noen måneder før man inntar store alkoholmengder. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Stenges etter ønske fra trådstarter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg