winther092 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Ligger bak i kompetansen i dette faget jeg også.. - Gjøre rede for økonomisk politikk som fremmer fri konkurranse Noen som kan hjelpe meg med denne? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Mye bra her ja Kan sikkert legge opp litt jeg og da. Her er et løsningforslag vedr offentlig sektor. Løsningsforslag Temaoppgåve Offentleg sektor (5).pdf Og litt flere figurer. Figurer vi har vært igjennom (1).docx 1 Lenke til kommentar
hehaheha Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10082867 Litt om renten i den siste tiden. Noen som har peilet seg inn på hva oppgave 2 vil omfatte? Endret 24. mai 2011 av hehaheha 1 Lenke til kommentar
stianh92 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Sliter litt med å forstå den grafen i vedlegg to, noen som kunne hjulpet meg med å forklare den? For de som ikke har vedlegget så er grafen her: http://www.norges-bank.no/Upload/81591/figurer_2010-10-27.pdf Lenke til kommentar
OlaOla1 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Noen som vet om man kan lime inn grafer som f.eks er funnet på gyldendal sin hjemmeside i besvarelsen på eksamen? Eller er man nødt til å tegne disse selv? Lenke til kommentar
hehaheha Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Du kan lime inn så mange du vil:) Lenke til kommentar
stianh92 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Noen som vet om man kan lime inn grafer som f.eks er funnet på gyldendal sin hjemmeside i besvarelsen på eksamen? Eller er man nødt til å tegne disse selv? Du kan lime inn så mange du vil:) men for gudsskyld husk å oppgi kilder! Endret 24. mai 2011 av stianh92 Lenke til kommentar
hehaheha Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Må man oppgi kilder under hver graf? Lenke til kommentar
Meo92 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Må man oppgi kilder under hver graf? Ja, det er nok det lureste. Hvis ikke kan man fort bli misforstått. Bruk av kilder er meget viktig under eksamen! Lenke til kommentar
Kommunisten Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei. Lurer på om man må/kan skrive på pc. Og hvis man må skrive på pc, kreves det at man har windows office, eller holder det med openoffice, takker for svar! Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei. Lurer på om man må/kan skrive på pc. Og hvis man må skrive på pc, kreves det at man har windows office, eller holder det med openoffice, takker for svar! Ja, det skal skrives på pc. Det spiller heller ingen rolle hvilket tekstprogram du har. Så du kan bruke Open Office Lenke til kommentar
Meo92 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Må si jeg er meget overrasket selv. Oppgave 1 er en veldig åpen oppgave. Men tror oppgaven kommer til å handle om Norge. Er ikke helt sikker på hvilken retning dem velger, men kommer tilbake senere når jeg har fått analysert heftet. Oppgave 2 faller mere i en klar retning. Altså at den er innsnevret. Er det noen av dere andre som bruker lærerbøkene Pareto 1 og 2? Det var ikke dem jeg leste i (jeg tar faget på egen hånd), men jeg fikk lånt dem fra en S.Økonomilærer på skolen, han sa at der står det mer om disse temaene. Okei. Har hørt at det kan variere noe fra innhold i samfunnsøkonomibøkene. Men mener at det som vi skal ha på eksamen nå, står det ganske greit fortalt i Pareto 2 (står mye om det i Pareto 1 også, men forenklet). Lenke til kommentar
Folkehelse Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Fant en fin film om styringsrenta om noen er interessert. http://www.norges-bank.no/no/prisstabilitet/pengepolitikken-i-noreg/korleis-blir-styringsrenta-fastsett/ Edit: Skrev ned noe som ble sagt i filmen ifall noen synes det er greit med en "reminder" Høyere styringsrente -> høyere bankrente -> dyrere å låne/betale lån (forbrukerene har mindre å rutte med) -> sparer mer -> mindre forbruk -> mindre aktivitet i næringslivet -> veksten i sysselsetting og prisutvikling på varer og tjenester og boliger bremses opp. Ved rentestigning blir det mer attraktivt for utenlandske investorer å plassere pengene sine i Norge. Det gjør at den norske krona styrker seg mot utenlandsk valuta. -> utenlandkse varer blir billigere i forhold til norske varer. Norske varer blir dyrere og mindre konkurransedyktige på det internasjonale markedet. Synker renten blir situasjonen omvendt. Endret 24. mai 2011 av Folkehelse 2 Lenke til kommentar
OlaOla1 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Noen som vet om man kan lime inn grafer som f.eks er funnet på gyldendal sin hjemmeside i besvarelsen på eksamen? Eller er man nødt til å tegne disse selv? Du kan lime inn så mange du vil:) men for gudsskyld husk å oppgi kilder! Vil det si at man må oppgi hele nettadressen til alle grafene? Det er ikke nok å skrive at grafen er henter fra gyldendal si hjemmeside å oppgi linken til selve boken? Er jo VELDIG stress å måtte lagre alle nettadressene i tillegg til å laste ned 85 grafer. Lenke til kommentar
Folkehelse Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Vil det si at man må oppgi hele nettadressen til alle grafene? Det er ikke nok å skrive at grafen er henter fra gyldendal si hjemmeside å oppgi linken til selve boken? Er jo VELDIG stress å måtte lagre alle nettadressene i tillegg til å laste ned 85 grafer. Jeg har bare tatt med linken til siden hvor alle grafene er, hvilken graf det er jeg har puttet inn får de finne selv Feks: Slik Endret 24. mai 2011 av Folkehelse Lenke til kommentar
Jiffjaff Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Her er slik jeg tolker oppgavene. Oppgave 1: Vil ta utgangspukt i hovedområdet markedsteori og et vedlegg du vil få på eksamensdagen. Ser her for meg at vi kommer til å få utdelt en artikkel hvor vi skal finne ut hvilken markedsteori som passer og knytte det opp mot det vi har lært, og selvfølgelig utgreie om det. Ser også for meg akutelle emner her vil være; Boligmarkedet, oljemarkedet, flymarkedet, matvarer (matkjedeutvalget) postmarkedet (postdirektivet) konkurranse med import fra lavkostnadsland (Tenker da på Kina) Oppgave 2. Vil ta utgangspunkt i vedleggen til forberedelsesdelen Her ser jeg for meg at vi vil få noe om finans- og pengepolitikk. Man skal heller ikke se bort i fra at det kan komme noe om eldrebølgen, innvandring (problemer med stort antall innvandrere hvor mindretallet skaffer seg jobb, i tilegg til at mange av de som jobber sender mye penger ned til familiene sine i hjemlandet. Hvor da dette ikke er gunstig for norsk økonomi siden det ikke skaper noe aktivitet.) Kan også kanskje være greit å si litt om Brochmann utvalget om innvandring skulle bli relevant. Aktuelle temaer: Oljeinntektene, oljefondet, handlingsregelen, velferdsstaten, velferdsstaten og innvandring, pensjonsformen. Dagen i dag har gått med på å finne artikler som kan være nyttig. Har funnet stoff om forskjellige markedsteorier, hva er markedsteori, eksempel på monopolistisk konkurranse ++ Lurer på hva mer burde jeg ta med meg. Her er et par andre lenker som jeg også kommer til å bruke. God utvikling i norsk økonomi Oljepenger til nytte eller besvær Demografiske utfordringer Langvarig, men moderat lavkonjunktur 2 Lenke til kommentar
Folkehelse Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Ikke lenge igjen nå! Jeg går og legger meg, GL all sammen :> Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Ja, lykke til i morgen alle sammen! Viktig å huske på å ikke skrive seg bort i oppgaven. Husk at sensor retter rundt 150 prøver og ønsker dermed klare, godt strukturerte og oversiktlige oppgaver. Kom til hovedpoenget i avsnittet først, grei ut etterpå. Lenke til kommentar
hehaheha Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 http://tomstaavi.vgb.no/2010/10/05/handlingsregelen-for-dummies/ Ganske ok forklaring av handlingsregelen:) Ønsker alle lykke til i morgen:) Lenke til kommentar
Meo92 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Noen som vet om man kan lime inn grafer som f.eks er funnet på gyldendal sin hjemmeside i besvarelsen på eksamen? Eller er man nødt til å tegne disse selv? Du kan lime inn så mange du vil:) men for gudsskyld husk å oppgi kilder! Vil det si at man må oppgi hele nettadressen til alle grafene? Det er ikke nok å skrive at grafen er henter fra gyldendal si hjemmeside å oppgi linken til selve boken? Er jo VELDIG stress å måtte lagre alle nettadressene i tillegg til å laste ned 85 grafer. Ja, man må oppgi hele nettadressen. Det er også lurt å ha med dato når du hentet infoen i tilfelle det skulle skje endringer på nettsiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå