Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Samfunnsøkonomi 2 eksamen våren 2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

samlet etterspørsel og samlet tilbud(diagram med SE og ST i boken fra gyldendal, AD -AS-modellen i Pareto 2)(makroøkonomisk modell med variabelt prisnivå) er meget relevant når det gjelder finans- og pengepolitikk:)

Endret av Light92
Lenke til kommentar

Oppgave 1 omhandler kap.3 i Gyldendals lærebok.

I sensorrettledningen står det at elever skal kunne teori og politikk knyttet til faget.

Ekspansiv / kontraktiv finanspolitikk kommer kanskje på oppgave 2.

Husk automatisk stabilisering.

Hva har fremtidig renteøkning å si for hver enkel instans i økonomien.

F.eks. Valuta der den har svært mye å si, import, eksport, inflasjon osv.

Styringsrenten har vært mye om i media i det siste, finn artikler om det.

Vet ikke om det kun omhandler norsk økonomi.

Spania og kanskje mest Hellas har det vært mye oppmerksomhet rundt, ettersom økonomien der går i grus.

Trykking av nye penger. 1 mill blir til 10 mill.

Finn fullstendig versjon at vedleggene.

Kan være smart å ta en titt på statsbudsjettet.

Kan være mulig at det ikke er så lurt å låse seg på at oppgave 1 handler om fullkommen konk. det finnes flere markedsformer(monopol er også sentralt), men hvis det handler om fullkommen konkurranse, kan det være aktuelt med stigende matvarepriser som skyldes stigene priser på råvarer.

Når det gjelder oppg.2, tror jeg både pengepolitikk(styringsrenta) og finanspolitikk(statsbudsjettet) kan være relevant. Konjukturer er også viktig å knytte opp til det, vi er på vei ut av en lavkonjuktur og nærmere oss kanskje potensiell BNP? Renta settes opp for å hindre inflasjon, den ekspansive politikken regjeringen kjørte har fungert. Hvis vi ser på det underskuddet som blir tatt fra oljefondet i vedlegg 1 er dette 135 milliarder. dette er mer enn 4% av fondet(135/1 113 * 100 = 4,3), noe det har vært siden finanskrisa, det er ikke mye over så kanskje et tegn på at vi er på vei tilbake til å følge handlingsregelen igjen?

Lenke til kommentar

I sensorrettledningen står det at elever skal kunne teori og politikk knyttet til faget.

Spania og kanskje mest Hellas har det vært mye oppmerksomhet rundt, ettersom økonomien der går i grus.

Kan være mulig at det ikke er så lurt å låse seg på at oppgave 1 handler om fullkommen konk. det finnes flere markedsformer(monopol er også sentralt), men hvis det handler om fullkommen konkurranse, kan det være aktuelt med stigende matvarepriser som skyldes stigene priser på råvarer.

Når det gjelder oppg.2, tror jeg både pengepolitikk(styringsrenta) og finanspolitikk(statsbudsjettet) kan være relevant. Konjukturer er også viktig å knytte opp til det, vi er på vei ut av en lavkonjuktur og nærmere oss kanskje potensiell BNP? Renta settes opp for å hindre inflasjon, den ekspansive politikken regjeringen kjørte har fungert. Hvis vi ser på det underskuddet som blir tatt fra oljefondet i vedlegg 1 er dette 135 milliarder. dette er mer enn 4% av fondet(135/1 113 * 100 = 4,3), noe det har vært siden finanskrisa, det er ikke mye over så kanskje et tegn på at vi er på vei tilbake til å følge handlingsregelen igjen?

Er høykonjunkturer i Norge nå, det er derfor Norges-bank hever renta, det fører til lavere etterspørsel, og høyere kronekurs. Som fører til at det blir svekket i konkurranse utsatte næringer.

Lenke til kommentar

Stemmer det, markedsteori kan være alle markedsformer fra FK til monopol, selv om jeg tviler på at vi får om karteller, monopolistisk konkurranse osv. Men se på Samfunnsøkonomi 2, der er også deler av kapittel 7 markedsteori. Markedsteori betyr ikke at det BARE er en mikrodel.

I følge statsbudsjettet vil vi i 2012 ville kunne være tilbake på handlingsregelen (4 %):

"Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011 innebærer et strukturelt, oljekorrigert

budsjettunderskudd på 128,1 milliarder kroner, som er 7,4 milliarder kroner over 4-

prosentbanen. Med uendret oljepengebruk i faste priser fra 2011 til 2012 ligger det an til

at underskuddet kan være tilbake på 4-prosentbanen i 2012."

Noen som har gode og relevante artikler fra E24, DN etc. som kan brukes?

Lenke til kommentar

Stemmer det, markedsteori kan være alle markedsformer fra FK til monopol, selv om jeg tviler på at vi får om karteller, monopolistisk konkurranse osv. Men se på Samfunnsøkonomi 2, der er også deler av kapittel 7 markedsteori. Markedsteori betyr ikke at det BARE er en mikrodel.

I følge statsbudsjettet vil vi i 2012 ville kunne være tilbake på handlingsregelen (4 %):

"Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011 innebærer et strukturelt, oljekorrigert

budsjettunderskudd på 128,1 milliarder kroner, som er 7,4 milliarder kroner over 4-

prosentbanen. Med uendret oljepengebruk i faste priser fra 2011 til 2012 ligger det an til

at underskuddet kan være tilbake på 4-prosentbanen i 2012."

Noen som har gode og relevante artikler fra E24, DN etc. som kan brukes?

Revidert budsjett 2011

vil ligge 10,3 milliarder kroner under 4-prosentbanen, mens bruken av oljeinntekter i Nasjonalbudsjettet 2011 ble anslått å ligge 7,4 milliarder kroner over 4-prosentbanen.

http://www.statsbudsjettet.no/upload/Revidert_2011/dokumenter/pdf/pressehefte_rnb_2011.pdf

Lenke til kommentar

Nasjonalbudsjettet er en beskrivelse av landets økonomiske situasjon og hvilke utfordringer vi står overfor. Den inneholder også en forklaring på forslagene regjeringen fremlegger.

Statsbudsjettet er detaljerte forslag til hva staten skal bruke penger på det neste året og nivået på skatter og avgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er fra Sandefjord, og det ser ut som vi har fått samme forbredelsesdel som dere.

I forhold til hva min lærer har kommet med av tips, ser jeg relevansen i kapitlene dere har nevnt over, og vi har fått akurat det samme tipsene.

Men en ting jeg lurer på, er det noen som har en god oppsumering av dagens økonomiske situasjon? Og evt, tar dere sikte på den globale eller nasjonale situasjonen?

:)

Lenke til kommentar

Er høykonjunkturer i Norge nå, det er derfor Norges-bank hever renta, det fører til lavere etterspørsel, og høyere kronekurs. Som fører til at det blir svekket i konkurranse utsatte næringer.

Vi er nok i lavkonjuktur:

http://www.ssb.no/forskning/artikler/2010/2/1266505714.3.html

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er fra Sandefjord, og det ser ut som vi har fått samme forbredelsesdel som dere.

I forhold til hva min lærer har kommet med av tips, ser jeg relevansen i kapitlene dere har nevnt over, og vi har fått akurat det samme tipsene.

Men en ting jeg lurer på, er det noen som har en god oppsumering av dagens økonomiske situasjon? Og evt, tar dere sikte på den globale eller nasjonale situasjonen?

Som nevnt tidligere er dagens situasjon greit oppsummert i vedlegg 1. Kan også gi deg link til et nylig utgitt nasjonalbudsjett (om du gidder å lese :p)

Jeg vil med stor sikkerhet gå utifra at det blir oppgaver som omhandler Norge ettersom hele boka går utifra -norges- situasjon. Men om du kan skrive et par setninger om andre lands økonomi skal du ikke se bort ifra.

GL :D

Lenke til kommentar

Hei!

Endret av fjellbo
Lenke til kommentar

Norge er fortsatt i lavkonjunktur, men er på vei til oppgangskonjunktur, kan du si.

Grunnen til at sentralbanken hevet renten var nok pga boligmarkedet. For mange låner billig og investerer i boligmarkedet, dette fører til økt etterspørsel etter boligene og fører stadig til høyere priser. Høyere priser betyr høyere inflasjon. De vil ikke at det samme som skjedde med USA skal skje her og (http://e24.no/makro-og-politikk/derfor-er-lav-rente-farlig/3425863 en link omtrent om det samme). Som sagt er det ikke bra for norske bedrifter som er avhengig av utenlanske handelspartnere. Det vil svekke eksporten fordi høyere rente fører vanligvis til sterkere krone som vil gjøre det dyrere for utlendinge å kjøpe norske varer. Med mindre renten blir hevet der og.

Så vær litt forsiktig med å trekke for mye inn og svar på oppgaven.

Beste løsningen er jo å kunne teorien fra boka og knytte det til virkeligheten. Nå har jeg lest gjennom nesten hele boka på nytt for å ikke glemme ting. Det er viktig å ha kontroll ved å lese litt. Les oppsumeringene i hvertfall.

Graf og figurer kan du komme langt med, tro meg. Bare du vet hvilken graf du bruker og gjøre endringene som skjer, så kommer det du skal skrive av seg selv. Tenk logisk og hva som vil skje hvis for eksempel etterspørselen etter en vare øker? Da øker prisen som vanlig. Osv osv ting henger sammen.

Ikke stress, og sov nok inatt. Ikke bare lett etter ting i boka imorgen. Planlegg lit først og skriv ned stikk og du vil ha med i oppgaven fordi av og til kan det hende at du ikke kommer på det som var viktig og du husket før du startet. Som dere vet må dere svare oversiktlig og punkt for punkt med avsnitt osv. Det telles mye å være orentlig i tilegg. Ikke rot i alt.

Lenke til kommentar

Må si jeg er meget overrasket selv. Oppgave 1 er en veldig åpen oppgave. Men tror oppgaven kommer til å handle om Norge. Er ikke helt sikker på hvilken retning dem velger, men kommer tilbake senere når jeg har fått analysert heftet.

Oppgave 2 faller mere i en klar retning. Altså at den er innsnevret.

Er det noen av dere andre som bruker lærerbøkene Pareto 1 og 2?

Det var ikke dem jeg leste i (jeg tar faget på egen hånd), men jeg fikk lånt dem fra en S.Økonomilærer på skolen, han sa at der står det mer om disse temaene.

Lenke til kommentar

Her har dere word fil med diagramsamling :)Bare last ned:P

Siste tips fra læreren min:

Liberalisering av postmarkedet,innføring av EU s 3.postdirektiv kan muligens være aktuelt i oppg.1 (markedsteori)

Du er snill azz))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...