Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2011 10. Klasse


Anbefalte innlegg

Kva er framgangsmåten for

 

x/2 - 4/5 = 2x/5 ?

 

/ er brøkstrek.

Tror jeg vet det, men bare rett det om jeg har feil :)

 

x/2 - 4/5 = 2x/5

 

Først må du finne fellesnevner slik at du kan fjerne den. (10)

 

Da ganger du den første med 5, slik at fellesnevneren blir 10. Da ganger du altså x'en med 5, og fjerner nevneren.

 

Neste: (4/5); Her ganger du 4 med 2, (siden 5*2=10, som er fellesnevner). Nå kan du også fjerne denne nevneren.

 

Så for den siste: Her gjør du akkurat likt som den oppforbi. (Ganger 2x med 2 og fjerner nevner).

 

Etterpå vil du ha denne ligningen:

 

5x - 8 = 4x

 

5x-4x = 8

 

x = 8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kan da ikke være en 100% rett oppgave :S

21-B er "feil"*

 

*(mener da at ved min skole hadde du ikke fott det poenget XD)

 

 

Nei, enig :)

Ser at det er noen feil der, men generelt er det slik eksamen skal føres og besvares. (Heldigvis retter jo ikke skolen din eksamen da)

Lenke til kommentar

det kan da ikke være en 100% rett oppgave :S

21-B er "feil"*

 

*(mener da at ved min skole hadde du ikke fått det poenget XD)

 

 

Nei, enig :)

Ser at det er noen feil der, men generelt er det slik eksamen skal føres og besvares. (Heldigvis retter jo ikke skolen din eksamen da)

 

heldigvisharhar.gif

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

Noen som er keen på en 6-er besvarelse fra eksamen i fjor? Har den i pdf-fil fra læreren min.

Ja takk.

*Vedlegg blablabla*

Er det bare jeg som ikke får besvarelsen for oppgave 8 til å stemme? Jeg har fått 450 cm2 der, mens den 6-eren har fått 375cm2

Endret av wirius
Lenke til kommentar

*Vedlegg blablabla*

Er det bare jeg som ikke får besvarelsen i oppgave 8 til å stemme? Jeg har fått 450 cm2 der, mens den 6-eren har fått 375cm2

 

som sagt tidligere er denne oppgaven ikke full pott, men har noen feil.. (oppgave 8 og 21-B)

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

Noen som er keen på en 6-er besvarelse fra eksamen i fjor? Har den i pdf-fil fra læreren min.

Ja takk.

*Vedlegg blablabla*

Er det bare jeg som ikke får besvarelsen i oppgave 8 til å stemme? Jeg har fått 450 cm2 der, mens den 6-eren har fått 375cm2

 

Ja, du har riktig:) Han har glemt å gange 75 med to, men hvis du ser i regnestykket har han skrevet *2, men han har ikke det i svaret... ;)

Lenke til kommentar

Noen som er keen på en 6-er besvarelse fra eksamen i fjor? Har den i pdf-fil fra læreren min.

Ja takk.

*Vedlegg blablabla*

Er det bare jeg som ikke får besvarelsen for oppgave 8 til å stemme? Jeg har fått 450 cm2 der, mens den 6-eren har fått 375cm2

 

Det er 450, ja. 375 er feil.

 

 

Sleng ut oppgaver folkens! Er så lei av å bla igjennom boka :/

Lenke til kommentar

 

Er det bare jeg som ikke får besvarelsen for oppgave 8 til å stemme? Jeg har fått 450 cm2 der, mens den 6-eren har fått 375cm2

 

Kommer an på om du tar med "topp" og "bunn" i sylinderen, siden arealet av hver av disse er 75cm^2...

 

 

EDIT: Mange som svarte før meg ja....

Endret av Grimstadexpressen
Lenke til kommentar

 

Er det bare jeg som ikke får besvarelsen for oppgave 8 til å stemme? Jeg har fått 450 cm2 der, mens den 6-eren har fått 375cm2

 

Kommer an på om du tar med "topp" og "bunn" i sylinderen, siden arealet av hver av disse er 75cm^2...

 

 

EDIT: Mange som svarte før meg ja....

Det er jo klart man må ta med topp og bunn i sylinderen når man regner overflaten av sylinderen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Algebra og Ligninger:

 

Husk forskjellen på å utvide brøker, og å gange opp hele utrykket.

 

Hvis du skal utvide brøkene, må du gange OPPE og NEDE,

når du ganger hele utrykket, ganger du alt untatt selve nevneren.

 

Når du husker dette, blir plutselig alt med Algebra og ligninger myyyye lettere.

Lenke til kommentar

Hvilket av uttrykkene er lik 4?

Forslag 1: –22Forslag 2: 2(2–2) Forslag 3: (–2)2 Forslag 4: 23

 

Regner med det er (-2)2 ?

 

Og forresten: Hva skal dere ha med dere imorgen? Av hjelpemidler osv.

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Når det gjelder Algebra og Ligninger:

 

Husk forskjellen på å utvide brøker, og å gange opp hele utrykket.

 

Hvis du skal utvide brøkene, må du gange OPPE og NEDE,

når du ganger hele utrykket, ganger du alt untatt selve nevneren.

 

Når du husker dette, blir plutselig alt med Algebra og ligninger myyyye lettere.

Lenke til kommentar

Hey! Hvordan går dere løs på en konstruksjonsoppgave? en vanskelig en? Hva begynner dere med og hvordan fortsetter dere. Hvordan kjenner dere formen på den osv plis hjelp meg! :D

 

 

og en annen ting: hva gjør dere dersom det er en utfordrende oppgave som dere ikke skjønner? hvordan tenker dere og kommer fram til et svar da? takker for svar

Endret av CnP
Lenke til kommentar

1) rekn ut: x(2-4)-2(4-3)

2) skriv 1,1 milliarder på standard form

3) skriv svaret med 1 potens og så enkelt som mulig:

I) (2x)2*(3x)2

II) a5 + a5 + 3a

4) fortsett tallrekken med 3 tall:

I) 1 1 2 3 5

II) 100 81 64 49

Lenke til kommentar

Hvilket av uttrykkene er lik 4?

1: –222: 2(2–2) 3: (–2)2 4: 23

 

Regner med det er (-2)2 ?

 

Og forresten: Hva skal dere ha med dere imorgen? Av hjelpemidler osv.

Ja, det stemmer.

 

Skal ha med lærebøker, noe greier jeg printet ut, eksamen 2009 og 2010 (kun del 1) som jeg har jobbet med de siste dagene, skrivesaker og kalkulator.

Det er vel alt :p

 

Noen som planlegger å jukse? :ohmy: (jeg gjør det ikke forresten)

Endret av wirius
Lenke til kommentar

Hvilket av uttrykkene er lik 4?

1: –222: 2(2–2) 3: (–2)2 4: 23

 

Regner med det er (-2)2 ?

 

Og forresten: Hva skal dere ha med dere imorgen? Av hjelpemidler osv.

Ja, det stemmer.

 

Skal ha med lærebøker, noe greier jeg printet ut, eksamen 2009 og 2010 (kun del 1) som jeg har jobbet med de siste dagene, skrivesaker og kalkulator.

Det er vel alt :p

 

Noen som planlegger å jukse? :ohmy: (jeg gjør det ikke forresten)

 

Hvorfor tenkte jeg ikke på å ta med del 1 fra 2009? Damn..

 

Kan jo forsåvidt printe den ut, men skulle jo hatt fasit også.. Får se om jeg gidder å gjøre del 1 nå :p

Lenke til kommentar

1) rekn ut: x(2-4)-2(4-3)

 

2x-4x-8+6

-2x-2

 

2) skriv 1,1 milliarder på standard form

 

1,1 * 10^9

 

 

4) fortsett tallrekken med 3 tall:

I) 1 1 2 3 5

 

8 13 21

 

Du adderer de to tidligere tallene for å finne nestetall (fibonaccis tallrekke eller noe?)

 

II) 100 81 64 49

 

36 25 16

 

10*10, 9*9 osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...