Fandensjøl Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 er det noen som kan gi meg en litt kjapp innføring i funskjoner, og hvordan man skal finne stigningstall osv. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/funksjoner.php Værsågod Lenke til kommentar
Fandensjøl Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/funksjoner.php Værsågod takker Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) SLETT MEG! Endret 18. mai 2011 av stelar7 Lenke til kommentar
Angel95 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Dere er så HELDIGE som kom opp i matte! er det noen som kan gi meg en litt kjapp innføring i funskjoner, og hvordan man skal finne stigningstall osv. Funksjoner: skrives vanligvis slik: y=ax+b eller f(x)=ax+b - a og b er variabler som kan stå for hva som helst - y og f(x) er AKKURAT det samme Grafer: om du skriver inn funksjonen til et grafinntegningsprogram (for eksempel GeoGebra) får du en graf ut fra grafen kan du finne hva funksjonen for den grafen er. du finner "a" ved å: se på grafen -> hvor "bratt" er den? hvor mange ruter i koordinatsystemet forflytter den seg (oppover eller nedover) for hver rute den forflytter seg bortover? om det er 2 ruter vil "a" bli 2 du finner "b" ved å: se på grafen -> hvor krysser den y-aksen? om den krysser y-aksen i -4 vil "b" bli -4 da blir funksjonen: y=2x-4 Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Holder på å gå gjennom hva en må kunne til Del 1 Lenke til kommentar
Newsonweb Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Helloo:) Slenger meg på. Kom opp i matte selv, synes det er helt greit.. får no en femmer. Forrige eksamen var jo ganske lett, så håper ikke det kommer noen overraskelser Får nok 5 uansett.. På skolen vår bruker vi openoffice til refneark, vet ikke om flere gjør det, men slenger med en link der det står mye nyttig info om calc i openoffice:) Sånn som å finne gjennomsnitt, typetall osv. innenfor statistikk og sannsynlighet:) http://www.grodemskole.no/AutoIndex-2.2.4/dokumenter/Arbeidsplaner/9.%20trinn/9c/Gode%20r%C3%A5d%20om%20regneark-1.pdf Lykke til:) Har passer, gradskive, linjal, viskelær, penn, blyant og kalkulator Trenger jeg noe mer? Gidder ikke blanko, det klusser bare så mye Ha en fin dag Lenke til kommentar
Newsonweb Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Helloo:) Slenger meg på. Kom opp i matte selv, synes det er helt greit.. får no en femmer. Forrige eksamen var jo ganske lett, så håper ikke det kommer noen overraskelser Får nok 5 uansett.. På skolen vår bruker vi openoffice til refneark, vet ikke om flere gjør det, men slenger med en link der det står mye nyttig info om calc i openoffice:) Sånn som å finne gjennomsnitt, typetall osv. innenfor statistikk og sannsynlighet:) http://www.grodemskole.no/AutoIndex-2.2.4/dokumenter/Arbeidsplaner/9.%20trinn/9c/Gode%20r%C3%A5d%20om%20regneark-1.pdf Lykke til:) Har passer, gradskive, linjal, viskelær, penn, blyant og kalkulator Trenger jeg noe mer? Gidder ikke blanko, det klusser bare så mye Ha en fin dag Og her er til excel http://www.home.no/olelotsberg/excel/ Lenke til kommentar
Newsonweb Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Anbefaller alle å bruke absolutt cellereferanse på regneark, viser at du har god kunnskap Noe annet av slike ting som folk foreslår man bør kunne? Det hadde vært supert! Sånn som ligninger med to ukjente osv. Eller noe mer spesifikt Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Hvordan printer vi ut formlene våres? Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 "ctrl + J" skulle vise formelene, hvis eg husker riktig 1 Lenke til kommentar
Newsonweb Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hvordan printer vi ut formlene våres? Se om du skjønner denne http://blogs.oracle.com/oootnt/entry/printing_all_formulas_used_in, eller spør læreren din:) hvis ikke kan jeg skrive det senere i dag Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har funnet det ut takk Vil bare anbefale alle å ta med seg druer på mattetentamen i morgen. Hvorfor? Jo, fordi druer inneholder glykose, og det er med på å stimulere hjernen på en måte som gjør at du føler deg mer klar og oppvakt i hodet. Bare ett tips, jeg skal iallefall ta med. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har funnet årets eksempeloppgaver, folkens!!! Lenke til kommentar
Steffenv Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har funnet årets eksempeloppgaver, folkens!!! Hvor? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Hei! Jeg trenger hjelp med noen likninger her jeg.. Først har vi en ligning som skal løses ved hjelp av innsettingsmetoden. Den stresser jeg litt på. Her er oppgaven: I x + 2y = -1 II 2x + 3y = 12 Setter I inn i II: Så er det meningen man skal sette inn I i II. Jeg tenkte meg at det ble noe sånt: 2x + 3(x+2y) = 11 2x + 3x + 6y = .. 5x + 6y = 11 11y heiheiheiheiheiheiheiheihei11 -- heiheiheiheiheiheiheiheiheihei-- 11 heiheiheiheiheiheiheiheiheih11 x = 1 Svaret skal bli x = 27 Men det var helt på vidden. Jeg tenker meg at det er noe lignende. Eller kan noen forklare hvordan det skal være? Helst kom med forklaring og ikke bare et svar. Jeg har også en ligning til: 3x-2(x+4) = 5x-(2x+1) Jeg tenker det blir noe slikt: 3x2-2x-8 = 5x-2x-1 3x2-2x-5x+2x = -1+8 = 4x+7 Også noe mer, men det blir helt feil. De små 2-tallene er opphøyd i annen. Matematikk-boken gir meg så dårlige eksmepler og er vanskelig å få "tak" i. Håper noen kan hjelpe meg! Takk! Endret 19. mai 2011 av Lami Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ikke samme oppgave, men kan fortelle hvordan den oppgaven her går frem: x + y = 3 2x + 3y = 8 1. [*]x + y = 3 [*]2x + 3y = 8 [*]-2x -2y = -6 [*]2x + 3y = 8 y = 2 2. [*]x = x + 2 = 3 [*]x = 3 - 2 [*]x = 1 x = 1 Lenke til kommentar
Xaphor Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Dagen før dagen! Da er det eksamen i morgen folkens, husk å ha med plenty med forfriskninger! Lenke til kommentar
Steffenv Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Hei! Jeg trenger hjelp med noen likninger her jeg.. Først har vi en ligning som skal løses ved hjelp av innsettingsmetoden. Den stresser jeg litt på. Her er oppgaven: I x + 2y = -1 II 2x + 3y = 12 Setter I inn i II: Så er det meningen man skal sette inn I i II. Jeg tenkte meg at det ble noe sånt: 2x + 3(x+2y) = 11 2x + 3x + 6y = .. 5x + 6y = 11 11y heiheiheiheiheiheiheiheihei11 -- heiheiheiheiheiheiheiheiheihei-- 11 heiheiheiheiheiheiheiheiheih11 x = 1 Svaret skal bli x = 27 Men det var helt på vidden. Jeg tenker meg at det er noe lignende. Eller kan noen forklare hvordan det skal være? Helst kom med forklaring og ikke bare et svar. Jeg har også en ligning til: 3x-2(x+4) = 5x-(2x+1) Jeg tenker det blir noe slikt: 3x2-2x-8 = 5x-2x-1 3x2-2x-5x+2x = -1+8 = 4x+7 Også noe mer, men det blir helt feil. De små 2-tallene er opphøyd i annen. Matematikk-boken gir meg så dårlige eksmepler og er vanskelig å få "tak" i. Håper noen kan hjelpe meg! Takk! 3x-2(x+4) = 5x-(2x+1) Først ganger du -2 med det inni parantesen. -2*x + -2*4 = 5x-(2x+1) Når det er minus foran en parantes skifter du fortegn inni parantesen. Da blir regnestykket noe lignende: (Tror jeg) 3x-2x-8 = 5x-2x-1 3x-2x-5x+2x = -1+8 -3x = 7 --- --- 3 (Deler begge på3) 3 -x = 2,3 _______ ----------- Rett meg om jeg har feil. Endret 19. mai 2011 av Steffenv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå