Gå til innhold

Norske fengsler, utenlandske kriminele, skole og arbeid

Anbefalte innlegg

I artikkelen på forsiden av VG.no idag "Frp vil ha hard og simpel soning for utlendinger " leser jeg nedover siden at kriminolog Vibeke Ottesen siere

"Jeg vet med meg selv at jeg ikke ville klart å gjennomføre mine studier, hvis jeg hadde måttet jobbe hele dagen, og studere på kvelden."

Reagerer på dette fordi jeg studerer og jobber. Riktognok studerer jeg som oftest på dagen og jobber som oftes på kvelden.

Mitt inntrykk er at studenter, iallefall i storbyer, er nødt til å jobbe i tillegg til studier, for å få råd til å leve normalt.

Er det isåfall feil å kreve litt mer av insatte i norske fenglser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er ganske utrolig at flere velger det kriminelle livet for å ØKE livs standarden sin. Det sier jo litt om hvor godt folk faktisk har det i norske fengsel. Utlendinger, jeg sier ikke alle, men noen, kommer til Norge for å gjøre vinnings kriminalitet. Hvis de klarer det flott, blir de tatt og sendt i fengsel fungerer dette også bra da de kan leve godt samt fremdeles sende penger hjem.

Generelt synes jeg at utlendinger burde sendes i retur ved første tegn på kriminalitet, samt at norske fengsel burde ha dårligere standard.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske utrolig at flere velger det kriminelle livet for å ØKE livs standarden sin. Det sier jo litt om hvor godt folk faktisk har det i norske fengsel. Utlendinger, jeg sier ikke alle, men noen, kommer til Norge for å gjøre vinnings kriminalitet. Hvis de klarer det flott, blir de tatt og sendt i fengsel fungerer dette også bra da de kan leve godt samt fremdeles sende penger hjem.

Generelt synes jeg at utlendinger burde sendes i retur ved første tegn på kriminalitet, samt at norske fengsel burde ha dårligere standard.

Synes du det du her hevder høres logisk og fornuftig ut for deg selv?

- For det første, glem utlendingene. Det er ikke kriminalpolitikken som er skyld i at de kommer hit.

Over 70% av de innsatte i fengsler er rusmisbrukere. Det er ingen av de som gjør kriminelle handlinger for å ØKE livskvaliteten sin på bekostning av andres. De har ikke tjent noe som helst på at de nå kalles "kriminelle". Det er helt utrolig at man kan kalle rusmisbrukere for kriminelle. Det er personer med store livs-, psykiske og sosiale problemer. Det er ingen av de som nyter godt av noe som helst.

Det er alltid en grunn til at folk begynner å ruse seg og ender opp som misbrukere. Det er i de fleste tilfeller ikke slik at de gjør det for morro, men for å fortrenge. Med et fordervet sinn så blir handlingene deretter. Det er altså ingen som gjør urett mot andre uten å først ha følt urett først. Å snakke om å øke lidelsene for "kriminelle" er som å slå en person fordi han slo tilbake da du slo først. Det er absolutt INGENTING å tjene på å straffe disse menneskene, tvert i mot! Det fører bare til at de bygger opp et enormt sinne og føler en stor urettferdighet.

Per Sandberg trenger å få seg litt fitte, han kan heller bruke tiden på å legalisere kjøp og salg av seksuelle tjenester, for det trenger han virkelig, så vi slipper å høre på disse latterlig uintelligente og primitive utspillene. De beviser at han har null kontakt med virkeligheten. Det er helt uhørt disse forslagene han kommer med. Det verste er at han er leder for justiskomiteen på Stortinget. Det har ingenting med FrP å gjøre, nødvendigvis, selv om de kanskje står for de forslagene. Derfor er det farlig.

EDIT: Og igjen.. Dere sier at norske fengsler ligner på hoteller. For det første tror jeg et slikt hotell ville gått konkurs rimelig fort og for det andre har det relativt lite å si om det er flislagt eller om det er murgulv der du blir psykisk torturert og fratatt friheten, hus, hjem, bil, jobb, jobb-muligheter, eiendeler, kjæreste, venner og blir utstøtt av samfunnet.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du det du her hevder høres logisk og fornuftig ut for deg selv?

- For det første, glem utlendingene. Det er ikke kriminalpolitikken som er skyld i at de kommer hit.

Over 70% av de innsatte i fengsler er rusmisbrukere. Det er ingen av de som gjør kriminelle handlinger for å ØKE livskvaliteten sin på bekostning av andres. De har ikke tjent noe som helst på at de nå kalles "kriminelle". Det er helt utrolig at man kan kalle rusmisbrukere for kriminelle. Det er personer med store livs-, psykiske og sosiale problemer. Det er ingen av de som nyter godt av noe som helst.

Selvfølgelig er kriminalitetspoltikken en viktig årsak til at de kommer hit. Det er mer attraktivt å dra til Norge hvor risikoen for å bli tatt er liten og hvis du blir tatt så får du en kort behagelig dom.

Det er sikkert riktig at 70% av innsatte i fengsler er rusmisbrukere, altså de har brukt rus. Men det er ikke 70% som sitter inne for å ha brukt rus. At du har brukt rus, gjør ikke voldtekten din noe bedre og jeg har ingen sympati for dem. Jeg forstår ikke hvorfor du skal ha sympati for voldtektsmenn heller. Og en annen ting du bør tenke på, rusmibrukere valgte å bruke rus og de valgte å forsette til kraftigere stoffer.

Jeg er ikke enig i din analyse av folk. Jeg tror en god del av problemet i Norge er at man aldri stiller krav til folk, spesielt kriminelle. Jeg gir eff i om det er fliselagte bad eller ikke. Men hvorfor har de TV på rommet? Det hindrer integreringen, koster penger og gjør folk mindre redd for å havne i fengsel. Dette er bare et eksempel, men faktumet er at fengsel i Norge koster 1 million kroner per år. Dette er mer enn et luksushotell i Norge. De koster ca 1000 kroner. Det Norge bør gjøre er å gjøre fengsel tøft og lærerikt. Still krav til dem igjen og ikke kast bort penger som nå på luksusfengsler. Har vi billigere fengsler så betyr det at vi kan bruke de pengene på å ta flere kriminelle.

Lenke til kommentar

(1.)Selvfølgelig er kriminalitetspoltikken en viktig årsak til at de kommer hit. Det er mer attraktivt å dra til Norge hvor risikoen for å bli tatt er liten og hvis du blir tatt så får du en kort behagelig dom.

(2.)Det er sikkert riktig at 70% av innsatte i fengsler er rusmisbrukere, altså de har brukt rus. Men det er ikke 70% som sitter inne for å ha brukt rus. At du har brukt rus, gjør ikke voldtekten din noe bedre og jeg har ingen sympati for dem. Jeg forstår ikke hvorfor du skal ha sympati for voldtektsmenn heller. Og en annen ting du bør tenke på, rusmibrukere valgte å bruke rus og de valgte å forsette til kraftigere stoffer.

(3.)Jeg er ikke enig i din analyse av folk. Jeg tror en god del av problemet i Norge er at man aldri stiller krav til folk, spesielt kriminelle. Jeg gir eff i om det er fliselagte bad eller ikke. Men hvorfor har de TV på rommet? Det hindrer integreringen, koster penger og gjør folk mindre redd for å havne i fengsel. Dette er bare et eksempel, men faktumet er at fengsel i Norge koster 1 million kroner per år. Dette er mer enn et luksushotell i Norge. De koster ca 1000 kroner. Det Norge bør gjøre er å gjøre fengsel tøft og lærerikt. Still krav til dem igjen og ikke kast bort penger som nå på luksusfengsler. Har vi billigere fengsler så betyr det at vi kan bruke de pengene på å ta flere kriminelle.

1. Det er nettopp derfor jeg prøver å forklare, men enda så er du ikke villig til å se hva jeg skriver engang. Har du sittet inne? Har du vært i trøbbel med loven og staten før? Hvilket grunnlag har du for å si at det er lett å IKKE bli tatt i tillegg til at man får en behagelig straff? Har det slått deg at kriminelle utlendinger er nettopp det fordi de har mulighet til å bo her i flere tiår til tross for avslag etter avslag på asylsøknader og oppholdstillatelser? Hvordan skal de skaffe seg en jobb lovlig? Det var bare toppen av isfjellet rundt den problematikken, men det er ikke det jeg er intressert i å diskutere fordi det er ikke problemet her etter mitt syn, det er en annen debatt som ikke løses gjennom kriminalpolitikken. Hva med Finnland og Sverige? Er de så veldig mye mer USA-nazier enn Norge? Og synes du kriminalstatistikken i USA er bedre enn i Norge, her hvor vi har så behagelige straffer? Synes du innvandringspolitikken der i tillegg til kriminalpolitikken har hindret mexicanere fra å risikere livet gjennom ørkenen bare for å komme seg over en imaginær linje?

2. Nei, brukt rus og misbrukt rus er to helt fundamentalt forskjellige ting. Man bruker rus for å føle seg bedre, men baksiden av mynten er at du ender opp med et fordervet sinn, store psykiske problemer, store sosiale problemer; deres livstiuasjon er helt elendig og her er det narkotikapolitikken som trenger et ettersyn for den begynner å bli rimelig støvet ned, noe som KrF prøver å påpeke nå etter Hareide tok over som leder. FrP står for mye bra når det gjelder muligheter, men samtidig vil de ofre det for alt annet. Ap og Sv står for skjulte agendaer med intensjoner om trykke sin private ideologi langt ned i halsen på folk. Det er tre partier i Norge som kan gjøre en god forskjell nå og det er Høyre, Venstre og KrF. De tre partiene i regjering tror jeg kunne utrettet MYE godt.

Jeg sier heller dermed ikke at de sitter inne for å ha brukt ulovlig rus, men at deres livstiuasjoner har ført dem inn på stier som nå har endt slik det nå har gjort. Det er tragisk hele greiene. Det er utrolig trist, men når det gjelder såkalte kriminelle, så har folk flest NULL empati, sympati eller forståelse for noe som helst fordi de assosierer kriminelle på sekundet med voldtekt av barn enda det kun er en LITEN prosent som representerer de tilfellene og de får som regel juling daglig i fengselene også. Hva om jeg forteller deg at noen har drept noen? Da tenker du maksimunstraff med en gang. Men hva om denne personen ble drept fordi han var med på spillet? Personen som ble drept var en kriminell som var overhode for heroin-importen i Norge? Er det rettferdig at personen som drepte han fordi han fryktet for sitt eget liv må sitte på forvaring? Bare et lett eksempel på at ingen situasjon er overfladisk når det gjelder lovbrudd og at de aller færreste saker er årsak i av at en person rett og slett er ond og er ond av glede og vilje.

Der har du også svaret på den siste setningen du skrev her. De valgte å bruke rus for å fortrenge sin elendige livssituasjon, og har du noen gang ruset deg? Vet du hvordan det helvete er når du først har havnet i en slik situasjon hvor hva som var 100 ganger verre enn du noen gang har opplevd, blir ganget med 4, bare på grunn av rus og de handlingene som følger? Å si at de valgte selv å bruke rus, det er som å si at noen valgte å bli voldtatt. Det er som jeg har sagt en grunn til at folk ruser seg og det er som regel et problem med livsstituasjonen. Beklager om du føler at du får det inn med teskje, men denne saken engasjerer meg fordi jeg VET at folk flest tar feil og trenger å bli opplyst når det gjelder dette.

3. Du kan ikke si at du er enig eller ikke i "min" analyse. Det er slik det ER. Samfunnet skaper sine egne problemer, og når de skal kurere de skapte problemene, så gjør de det motsatte av hva de burde. Snakk med hvilken som helst forsker eller professor du vil og de vil fortelle deg akkuratt det samme. Forskjellen er hva de kan gå ut og si offentlig når de jobber under restriksjoner på nettopp hva de kan si offentlig, og som jeg og du ser, så er det jo tydelig hva folk eventuellt ville tenkt om dette fordi de forstår ikke saken eller problemene det snakkes om.

Igjen, du har ingen grunnlag for å snakke om norske fengsler som luksushoteller. Forklar meg gjerne hvordan detaljen "TV" innvirker på noen slags integrering, på den negative siden. Penger er ikke et tema i Norge, det beviser din lille forståelse for samfunnsøkonomi. Er du egentlig klar over hvilken gullgruve kriminelle er? Systemet fungerer slik at pengene skal rundt, det fungerer slik at man skal ha arbeidsplasser til alle. Det er sosiologer, advokater, dommere, politibetjenter, fengselsbetjenter, leger, psykologer, sykepleiere, det er rimelig mange som tjener på kriminelle. Du setter opp ditt simple regnskap for hvor mye fengsler koster, som jeg forøvrig ikke skjønte noenting av, men du kan jo regne sammen hva alt skulle kostet tilsammen og det virkelig var slik at alt var utgifter. Da tror jeg Norge kunne slått seg konkurs for lenge siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Det er nettopp derfor jeg prøver å forklare, men enda så er du ikke villig til å se hva jeg skriver engang. Har du sittet inne? Har du vært i trøbbel med loven og staten før? Hvilket grunnlag har du for å si at det er lett å IKKE bli tatt i tillegg til at man får en behagelig straff? Har det slått deg at kriminelle utlendinger er nettopp det fordi de har mulighet til å bo her i flere tiår til tross for avslag etter avslag på asylsøknader og oppholdstillatelser? Hvordan skal de skaffe seg en jobb lovlig? Det var bare toppen av isfjellet rundt den problematikken, men det er ikke det jeg er intressert i å diskutere fordi det er ikke problemet her etter mitt syn, det er en annen debatt som ikke løses gjennom kriminalpolitikken. Hva med Finnland og Sverige? Er de så veldig mye mer USA-nazier enn Norge? Og synes du kriminalstatistikken i USA er bedre enn i Norge, her hvor vi har så behagelige straffer? Synes du innvandringspolitikken der i tillegg til kriminalpolitikken har hindret mexicanere fra å risikere livet gjennom ørkenen bare for å komme seg over en imaginær linje?

Hvilket grunnlag har jeg for å si at det er ikke lett å bli tatt. Jeg kan nevne at alle jeg vet om som har gjort kriminelle handlinger har ikke blitt tatt. Men det er bare å se hvor vanskelig det er å få politiet til å oppklare noe som helst.

Og fengseloppholdet er behagelig. Det gidder jeg ikke en gang å dokumentere en gang.

Jeg merker at du er helt desperat etter å finne på unnskyldninger for hvorfor folk gjør kriminalitet, men du er på bærtur. Den gjennomsnittkriminelle er ikke i en desperat situasjon i det hele tatt. Årsaken ligger i de holdningene han har. Se på Japanerene i helt forferdelig situasjon under jorskjelvet. Førte det til en massiv eksplosjon av kriminalitet. Nei, det gjorde det ikke det fordi de allerede hadde de riktige holdningene.

Og kriminaliteten er betydelig verre i Sverige og de har ikke lavere gjentagelsefare enn USA. De har luksusfengsler de også, men ikke like homogen befolkning som Norge.

2. Nei, brukt rus og misbrukt rus er to helt fundamentalt forskjellige ting. Man bruker rus for å føle seg bedre, men baksiden av mynten er at du ender opp med et fordervet sinn, store psykiske problemer, store sosiale problemer; deres livstiuasjon er helt elendig og her er det narkotikapolitikken som trenger et ettersyn for den begynner å bli rimelig støvet ned, noe som KrF prøver å påpeke nå etter Hareide tok over som leder. FrP står for mye bra når det gjelder muligheter, men samtidig vil de ofre det for alt annet. Ap og Sv står for skjulte agendaer med intensjoner om trykke sin private ideologi langt ned i halsen på folk. Det er tre partier i Norge som kan gjøre en god forskjell nå og det er Høyre, Venstre og KrF. De tre partiene i regjering tror jeg kunne utrettet MYE godt.

Jeg er også for et godt rustilbud. Men hadde de tre partiene gått i regjering hadde stemmen min øyeblikkelig gått til FRP, og hvis det ikke falt i smak så ville jeg ha stemt på AP. Bedre med en ny AP-regjering enn en ny bondevik-regjering. Jeg klarer ikke å se noe forskjell i det hele tatt mellom en AP-regjering og en bondevikregjering.

Jeg sier heller dermed ikke at de sitter inne for å ha brukt ulovlig rus, men at deres livstiuasjoner har ført dem inn på stier som nå har endt slik det nå har gjort. Det er tragisk hele greiene. Det er utrolig trist, men når det gjelder såkalte kriminelle, så har folk flest NULL empati, sympati eller forståelse for noe som helst fordi de assosierer kriminelle på sekundet med voldtekt av barn enda det kun er en LITEN prosent som representerer de tilfellene og de får som regel juling daglig i fengselene også. Hva om jeg forteller deg at noen har drept noen? Da tenker du maksimunstraff med en gang. Men hva om denne personen ble drept fordi han var med på spillet? Personen som ble drept var en kriminell som var overhode for heroin-importen i Norge? Er det rettferdig at personen som drepte han fordi han fryktet for sitt eget liv må sitte på forvaring? Bare et lett eksempel på at ingen situasjon er overfladisk når det gjelder lovbrudd og at de aller færreste saker er årsak i av at en person rett og slett er ond og er ond av glede og vilje.

Egentlig ikke, jeg er ikke en veldig emosjonell person. Jeg tenker ikke livstid bare fordi en person har drept en person. Det handler selvfølgelig om tilfellet.

Men som sagt tidligere. Selv om mesteparten sikkert bruker rus, så betyr ikke at de er totalt rusmisbrukere. De folkene som utfører kriminelle handlingersom voldtekt, ran, voldlige handlinger gjør ikke det på grunn av at de ruser seg av og til. De velger det selv.

Der har du også svaret på den siste setningen du skrev her. De valgte å bruke rus for å fortrenge sin elendige livssituasjon, og har du noen gang ruset deg? Vet du hvordan det helvete er når du først har havnet i en slik situasjon hvor hva som var 100 ganger verre enn du noen gang har opplevd, blir ganget med 4, bare på grunn av rus og de handlingene som følger? Å si at de valgte selv å bruke rus, det er som å si at noen valgte å bli voldtatt. Det er som jeg har sagt en grunn til at folk ruser seg og det er som regel et problem med livsstituasjonen. Beklager om du føler at du får det inn med teskje, men denne saken engasjerer meg fordi jeg VET at folk flest tar feil og trenger å bli opplyst når det gjelder dette.

Jeg tror du baserer dette for mye på deg selv. Du har skrevet tidligere at du var en rusmisbruker, men etter det jeg har fått med meg har du ikke utført spesielt alvorlig kriminalitet og du er ikke normen. Ta en titt på politividoer og du vil se at dette er ikke desperate mennesker som bryter sammen i gråt når de blir tatt. Dette er mennesker med et forferdelig mennesksyn som tror at de har lov til å gjøre hva de vil.

Og du kan ikke sammenligne dette med voltekt. Det er rett og slett forkastelig. Men de valgte å bli avhengig. De valgte å starte med smårus, dereter forsette og dereter starte med tyngre stoffer. Voldtektsofferet tok aldri det første valget.

Og du har ikke servert inn noe som helst. Du bygger for mye av dette på dine egne erfaringer og antar alle var helt like deg selv. De fleste kriminelle er ikke totalt rusmisbrukere. Det er ikke derfor de driver med kriminalitet. Og selv om du er et dophodet forsvarer ikke det voldtekt. Prat med de på plata og spør dem om voltekt er galt. Hvilket svar tror du får?

3. Du kan ikke si at du er enig eller ikke i "min" analyse. Det er slik det ER. Samfunnet skaper sine egne problemer, og når de skal kurere de skapte problemene, så gjør de det motsatte av hva de burde. Snakk med hvilken som helst forsker eller professor du vil og de vil fortelle deg akkuratt det samme. Forskjellen er hva de kan gå ut og si offentlig når de jobber under restriksjoner på nettopp hva de kan si offentlig, og som jeg og du ser, så er det jo tydelig hva folk eventuellt ville tenkt om dette fordi de forstår ikke saken eller problemene det snakkes om.

Igjen, du har ingen grunnlag for å snakke om norske fengsler som luksushoteller. Forklar meg gjerne hvordan detaljen "TV" innvirker på noen slags integrering, på den negative siden. Penger er ikke et tema i Norge, det beviser din lille forståelse for samfunnsøkonomi. Er du egentlig klar over hvilken gullgruve kriminelle er? Systemet fungerer slik at pengene skal rundt, det fungerer slik at man skal ha arbeidsplasser til alle. Det er sosiologer, advokater, dommere, politibetjenter, fengselsbetjenter, leger, psykologer, sykepleiere, det er rimelig mange som tjener på kriminelle. Du setter opp ditt simple regnskap for hvor mye fengsler koster, som jeg forøvrig ikke skjønte noenting av, men du kan jo regne sammen hva alt skulle kostet tilsammen og det virkelig var slik at alt var utgifter. Da tror jeg Norge kunne slått seg konkurs for lenge siden.

Nei, dette er din analyse. Du er ikke allvitende. Og det er ikke riktig at alle professorer er enig med deg. Det er ikke en allvitende sannheten at hvis vi koser og belønner kriminelle nok så vil det ikke bli noe kriminalitet. Hvordan forklarer du den massive kriminalitetsøkningen i Sverige. Hvorfor er kriminaliteten så lav i Singapore? Dette gir ingen mening om luksusfengsler var svaret.

Fengsler i Norge er alt for gode. TV-er i rommene er kroneksemplet på det. Hvordan ødelegger det integreringen. Fordi den tiden de bruker til å se på TV og spille spill, ville de ha brukt til å lese bøker, aviser, høre på radio, etc om ikke TV-en var der. Dette lærer de langt mer av, og er det noe kriminelle trenger så er det kunnskap.

Det er ikke jeg som har laget regnskapet, så det er den norske stat du anklager for liten forståelse for samfunnsøkonomi. Er ikke egentlig dette bedriftsøkonomi? Bare for å nevne det. Men hvis vi f.eks. brukte 500K på kriminelle istedenfor 1000K på kriminelle i fengsel kunne vi ha hatt dobbelt så mange fengselplasser, eller hatt flere politi ute i gatene. Dette ville hjulpet på kriminaliteten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig sagt det jeg vil si, grunnleggende sett. Jeg er ikke intressert i å vinne en debatt slik som du er, men å opplyse folk til det bedre, både for deg og meg og alle andres beste. Altså jeg skriver ikke dette av egoistiske grunner, men fordi jeg virkelig forstår og har satt meg inn i dette. Dette er arbeidet mitt, mye av det helt gratis, i tillegg til at jeg videreutdanner meg.

Jeg klandrer ikke deg for noe som helst, men jeg vil at du og alle de andre med like meninger og tanker skal tenke seg litt dypere om når det gjelder akkuratt dette fordi det er slik situasjonen er. Det går ikke ann å bruke ord og personlige meninger og ideologier for å vinne en slik debatt. Svaret står skrevet klart som en blå himmel i Mai måned. Desverre, på vegne av din og min livskvalitet, så er det ytterst få som virkelig er intressert i å sette seg inn i dette temaet.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig sagt det jeg vil si, grunnleggende sett. Jeg er ikke intressert i å vinne en debatt slik som du er, men å opplyse folk til det bedre, både for deg og meg og alle andres beste. Altså jeg skriver ikke dette av egoistiske grunner, men fordi jeg virkelig forstår og har satt meg inn i dette. Dette er arbeidet mitt, mye av det helt gratis, i tillegg til at jeg videreutdanner meg.

Jeg klandrer ikke deg for noe som helst, men jeg vil at du og alle de andre med like meninger og tanker skal tenke seg litt dypere om når det gjelder akkuratt dette fordi det er slik situasjonen er. Det går ikke ann å bruke ord og personlige meninger og ideologier for å vinne en slik debatt. Svaret står skrevet klart som en blå himmel i Mai måned. Desverre, på vegne av din og min livskvalitet, så er det ytterst få som virkelig er intressert i å sette seg inn i dette temaet.

Kan du jekke deg ned noen hakk. Hva er du egentlig forventer når du skriver kommentarer som

Du kan ikke si at du er enig eller ikke i "min" analyse. Det er slik det ER

Penger er ikke et tema i Norge, det beviser din lille forståelse for samfunnsøkonomi.

Snakk med hvilken som helst forsker eller professor du vil og de vil fortelle deg akkuratt det samme.

Du setter opp ditt simple regnskap for hvor mye fengsler koster, som jeg forøvrig ikke skjønte noenting av

Du skriver ikke som om du ønsker å opplyse folk til det bedre. Du skriver som om du er allvitende og ingenting av det du sier kan være feil. Du skriver absolutt dette av egoistiske grunner. Ikke lat som om du gjør det av noen andre grunner.

Dine argumenter er svake. Du later som om den eneste grunnen til at folk gjør kriminalitet er fordi de er i en desperat situasjon eller fordi de er avhengig av dop. Det er ikke tilfellet. Dop får deg ikke til å voldta andre mennesker. Selv om du bruker dop så har du forsatt en sans av korrekt og galt om du hadde det fra starten av. Til slutt, de fleste som er i fengsel er ikke dophoder. Jeg tror du baserer dette på dine personlige erfaringer, men du glemmer at ikke alle er lik deg selv. Det er en del av kriminalitetsmiljøet som kommer av dop, men de driver med for det meste med vinningskriminalitet fordi de skal få penger til dop. Hele livet deres handler om å få mer penger til dop. Annen kriminalitet kommer ikke fra dopen.

Og jeg har aldri bedt om at de skal kastet inn i et fangehull, men dagens luksus er overdreven. F.eks. hva er vitsen med TV-er og spillemaskiner på rommene? Dette hindrer rehabilitering og den tiden kunne de ha brukt på å lese bøker og skaffe seg mer kunnskap.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser det du skriver og sammenligner med hva jeg har skrevet, så ser du at det ikke er noe mer å svare på. Du har hengt deg opp i at alle voldtar barn.

Kan du peke på sitatet hvor jeg har en gang nevnt barnevoldtekt?

Lenke til kommentar

"Dop får deg ikke til å voldta andre mennesker".

Når jeg da nevner at over 70% av de innsatte har rusproblemer så kommer du med slikt. At jeg nevner "barn" er kun en 'metafor' for å tydeliggjøre dine synspunkter. Nettopp at alle kriminelle er onde mennesker, mens man i realiteten kunne, over halvert, tilfellene av "kriminalitet" med en fornuftig og reell preventiv politikk.

Lenke til kommentar

"Dop får deg ikke til å voldta andre mennesker".

Når jeg da nevner at over 70% av de innsatte har rusproblemer så kommer du med slikt. At jeg nevner "barn" er kun en 'metafor' for å tydeliggjøre dine synspunkter. Nettopp at alle kriminelle er onde mennesker, mens man i realiteten kunne, over halvert, tilfellene av "kriminalitet" med en fornuftig og reell preventiv politikk.

Her finner du på mye tull. Jeg snakket om voldtekt, ikke barnevoldtekt. Voldtekt er et langt mer utbredt fenomen og det er ca 1000 registrerte voldtekter per år. Legger man til skjulte tall er det rundt 5000 voldtekter. Hvor mange av de som ble gjort med tvang er jeg usikker på. Hadde alle de blitt fengslet i et år i gjennomsnitt så ville Norge ha doblet sin fengselsrate.

Og når du nevner at 70% innsatte har rusproblemer så skriver jeg at å ha rusproblemer er ikke det samme som å være en rusmisbruker. Det er mange kriminelle som bruker stoff på siden, f.eks. de røyker hasj med sine venner. Det betyr ikke at de er avhengig av narkotika og ihvertfall ikke at narkotikaen de bruker har noe med kriminaliteten å gjøre. Jeg kjenner til holdningen mange kriminelle har. Det handler ikke bare om dop, men det handler også om holdninger og verdier. Mange kriminelle har helt forkastelige holdninger og verdier. Krimialitet er ofte en lett måte å løse problemer som krever mye arbeid. Ikke alt handler om dop.

Du prøver å benekte dette, fordi du har satt kriminelle i offerrollen fordi du tror at alle kriminelle var som deg. Kriminelle er ikke onde, men de er ikke uheldige eksemplarmennesker heller. Selv ikke de som begynte med dop. De valgte å starte med dop, det kan du ikke benekte.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at du har lagt merke til mine tidligere innlegg andre steder på forumet. La oss ikke bagatellisere det jeg måtte ha gjort når jeg var ung, og heller ikke det arbeidet jeg gjør for rusmisbrukere i dag. Hvis jeg var intressert, om jeg så fikk lov til tross for en svertet vandel, kunne blitt politiker, så kunne "jeg" minst halvert de kriminelle tilfellene som er registrert, og det er ikke en egostisk tanke/handling. Jeg lever for dette, om bare andre ville vært intressert i å engasjere seg.

Jeg kan anbefale en bok for deg, først og fremst, siden det virker som om du er intressert i å løse dette problemet. For det er det det handler om, ikke sant? Eller? Les "Den gode fiende" fra universitetsforlaget. Det er en fin start, når du har gjort det, så kan du sende meg en PM, så skal jeg gi deg tips om flere kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...