Gå til innhold

Er det virkelig ikke mulig å klage på muntlig eksamenskarakter(VGS)?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde muntlig eksamen i sosiologi og sosialantropologi.

Etter jeg var ferdig tenkte jeg at jeg hadde fortjent en femmer muligens en sekser.

Presentasjonen satt som støpt, jeg greide å svare på alle spørsmålene jeg ble stilt utenom ett.

Jeg ringte dagen etterpå for å få vite karakteren, og den var satt til 3.

Syns dette var sinnsykt urettferdig og sier at jeg vil klage på karakteren, og får beskjed om at det ikke er mulig å klage på annet enn formelle feil ved eksamen som støy osv.

Er det virkelig ikke mulig på noen slags måte å klage på karaktersettingen?

Har man krav på å få grunnlag for karaktersetting skriftlig?

Endret av Jockstrap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan ikke klage på annet enn formelle feil. Hva som går under formelle feil skal finnes på Udir sine sider. Det vanlige er at sensor etter eksamen gir deg muntlig beskjed om hvorfor du får den karakteren du får, men du kan ikke klage på karaktersettingen.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med sensor på tlf. i dag.

Han mente at eksaminator måtte hjelpe meg igang med emnene jeg skulle snakke om ved flere anledninger, noe jeg overhodet ikke er enig i.

De var begge enig i at det kun var godt nok til en 3`er.

At det er mulig å få tak i sånne inkompetente folk til å vurdere eksamenskarakterer.

Lenke til kommentar

At det er mulig å få tak i sånne inkompetente folk til å vurdere eksamenskarakterer.

Alternativet er at det ikke er de som er inkompetente ...

(Dunning-Kruger)

Så tøff du er som kommer med sånne kommentarer over nettet....

Han har ihvertfall belegg for å mene det. Det skal mye til at to lærere tilsammen er "inkompetente". Tviler på at din fremstilling av saken er i nærheten av sannheten.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til trådstarter, har du lest læreplanen? Der står det hva målet med faget er og hva du skal vurderes på. Altså hvilke aspekt som vektlegges.

Ut fra målene i læreplanen og ditt tema og din presentasjon kan du så vurdere din egen innsats. Føler du at du er vurdert på feil grunnlag kan du klage.

Hva som inngår i formelle feil:

På muntlig eksamen kan du bare klage på formelle feil som har hatt noe å si for resultatet.

Eksempler på formelle feil kan være:

* For sein beskjed om trekkfag

* At du blir prøvd i mål som ikke er relevante for temaet du høres i

* Trakasserende opptreden fra sensor eller eksaminator

* At faglærer ikke har levert fagrapport til sensor i tide

* Sensor som sovner eller åpenbart ikke følger med

* Sensor som er inhabil (f.eks. nær slekt)

* At sensor i sin begrunnelse trekker fram ikke relevante vurderingskriterier (som innsats, holdning etc.)

Når du klager på muntlig eksamen må du få med alle de opplysninger om gjennomføringen av eksamen som kan være relevante.

Får du medhold, annulleres eksamen, og du får ta eksamen på nytt, med ny sensor. Hvis det er trekkfag, så skal fag trekkes på nytt.

Kilde: http://elevombud.no/elev/klageveileder/

Lenke til kommentar

Alternativet er at det ikke er de som er inkompetente ...

Så tøff du er som kommer med sånne kommentarer over nettet....

Er det virkelig ikke mulig for deg å forestille deg at du og sensorene kan ha en helt forskjellig oppfatning av hvor godt du gjorde det og hva som skal til for å få en 5'er?

I så fall spår jeg deg en lysende karriere i norsk politikk.

Lenke til kommentar

Når jeg hadde muntlig så valgte jeg egentlig bare de enkleste oppgavene (hadde matte). Matte var det faget jeg var dårligst i. Men på eksamen skal du ikke prøve å overgå deg selv og imponere. Velg de oppgavene og eksemplene du er trygg på, som er innenfor læringsplanen.

Det viktigste er ikke hvor flink du er i faget, men hvordan du fremfører det.

Jeg tenkte at jeg skulle lage en framføring som om jeg skulle lært dette bort til noen som ikke kunne det.

Og det fungerte veldig bra :D Vanligvis fikk jeg 2ere og 3ere på matteprøver, men på muntlig eksamen fikk jeg faktisk en 5er!

Kanskje noe å tenke på til neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...