Gå til innhold

AMD vs. Intel

Anbefalte innlegg

Disse to Tom's Hardware-testene vil nok være nyttige:

Intel-platform.

AMD-platform.

NB! Legg merke til hvordan et av de 865-baserte hovedkortene (den første linken), nærmere bestemt MSI Neo2, yter BEDRE enn de dyrere 875-baserte hovedkortene.

THG er som oftest ikke helt nøytrale...de har en tendens til og teste Intel og nVidia produkter litt mer grundig en andre. så THG skal taes med en klype salt.

se heller på anandtech.com og aceshardware.com eller hva den het

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
Disse to Tom's Hardware-testene vil nok være nyttige:

Intel-platform.

AMD-platform.

NB! Legg merke til hvordan et av de 865-baserte hovedkortene (den første linken), nærmere bestemt MSI Neo2, yter BEDRE enn de dyrere 875-baserte hovedkortene.

THG er som oftest ikke helt nøytrale...de har en tendens til og teste Intel og nVidia produkter litt mer grundig en andre. så THG skal taes med en klype salt.

se heller på anandtech.com og aceshardware.com eller hva den het

trodde folk så sammenhengen når jeg kommenterte strupstad som like seriøs som tomshardware 8)

men ja, de er veldig flink til å finne ut at nvidia og intel ofte er best, selv om resten av hw samfunnet står måpende og lurer på hvordan..

hardocp er også et godt valg for å lese f.eks tester av skjermkort

Lenke til kommentar

Mange argumenter her, kan nesten ikke dy meg jeg heller:

- Heftigste P4 er pr i dag noe vassere enn heftigste AMD, generelt sett. Punktum.

- Men det som HAR noe å si er pris/ytelse, og der er AMD sterkest. Punktum.

- Intel er mer stabil: Jepp, stemmer! Ihvertfall i følge markedsføringsavdelingen til Intel. Ellers har jeg ikke sett stort som dokumenterer akkurat det.....

- Betale ekstra for merkenavn: Hmmm, vel, greit nok, men husk at markedsføringsavdelingen til Intel skratter seg ihjel hele veien til banken!!! :lol:

- Kjøpe AMD for å hindre at Intel får monopol: Øh...

Å kjøpe den "beste" (raskeste?) prosessoren faller på sitt eget argument - da kan man jo bare kjøpe en Itanium til 40 lapper, som gruser både P4 og XP i SETI for eksempel? Det er totalt meningsløst uten å måle mot noen form for kriterier - og da somregel pris.

Det som forbauser meg er at det faktisk finnes idioter som betaler FEM TUSEN - eller mer !!! for en cpu???? :o :o :o :o (erter vel på meg et par her nå, men tar sjansen.... :wink: )

Det er i bunn og grunn et ganske enkelt regnestykke:

P4-2,4: 1800 spenn

XP2800: 1800 spenn

- og hvorvidt P4 2,4 er raskere enn en XP2800 er høyst tvilsomt. Altså er AMD "best".

Skjønt, de som har litt vett mellom ørene kjøper selvfølgelig ingen av de, men istedet: XP2400 : 800 spenn - og sparer en tusenlapp!! :wink: :wink:

Kan garantere at ingen merker forskjellen i vanlig bruk heller, det er umulig å merke . Kanskje noen ekstra poeng i 3dMark, men hvis man mener det er verdt en tusenlapp så værsegod.... :lol::lol:

Forøvirg kan man som nevnt tidligere bruke tusenlappen man sparer på mere ram og/eller litt større/raskere harddisk, så får man mer ytelse igjen for pengene....

Noen forskjeller er det, men det er minimalt. Hvis AMD bokser er mer ustabile enn Intel skyldes det brikkesettet og ikke selve CPU'en. Jeg drifter til daglig mer enn 50 AMD bokser som går 24/7, og vi har fint lite problemer med dem.

Når det gjelder varme var AMD stekeovner, men P4 er nå helt klart verstingen i klassen, ref tabell tidligere i tråden.

Oppsummert:

Ville jeg hatt beste AMD eller Intel? Intel, P4 3,2 ruler gata og alt det der

Ville jeg betalt for det? Aldri i verden!!! :lol::lol:

Lenke til kommentar
og hvis intel er så varm hvorfor er min som er klokket til 3.2 bare 32 idle og 39-40 load med boxed kjøler :shrug:

Min 2.4 @ 3.0 GHz er i alle fall så varm at jeg nesten ikke kan ta på den 750 gram tunge kobberkjøleren. Kjører default volt. Når jeg hadde på boxed-vifta var den så varm at jeg ikke kunne ta på ribbene.

Men, hvem bryr seg om varme så lenge ting funker? Det er et faktum at Intel CPU-er har et langt høyere effekttap enn AMD CPU-er. Prescott ser forøvrig også ut til å bli ett strømsluk av dimensjoner. Muligens har Intel litt problemer med 90 nm prosessen sin? Det kan i alle fall tyde på at transistorene lekker mye strøm...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...