Gå til innhold

Elektronikk, programmerings og modde prosjekter


Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Da har jeg funnet meg et par bøker om programmering, og er kommet sånn smått i gang.

 

 

Tenkte jeg skulle bestille litt deler fra USA, noen tips til hva som kan være lurt å ha liggende av komponenter?

Blir vel litt printkort etsing også etterhvert som jeg kommer igang.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har kommet meg igang med programmeringen, og lastet ned Dev-C++ som skal være en ganske god gratis compiler. Planene blir da å begynne på småprosjekter for å øve på programmering, og etterhvert lage større og mere kompiserte ting.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Må bare være helt ærlig og innrømme at jeg synes Dev-C++ er helt forferdelig. Debuggingen er buggete og vanskelig å forholde seg til, men programmet er jo gratis. For veldig mange av ingeniørstudentene jeg studerer med, har Dev-C++ gjort det vanskeligere for de å lære seg koding. Det vil nok gå veldig greit å bruke det om man har litt erfaring, men er nok ikke det man bør begynne med.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste at du prøver ut Visual Studio Express, fra Microsoft. http://www.microsoft.com/express. Har du mikrokontrollere fra Atmel, kan du også prøve AVR Studio :)

 

 

PS: Skal du kun leke med arduinoen på "hobby-basis", kan det lønne seg å kun bruke Arduinobibliotekene og bruke Arduinos egen software. Disse er vel skrevet i Java, og ganske selvforklarende, evt så lærer du fort vha google, youtube og tutorials :)

Endret av Araho
Lenke til kommentar

Har allerede installert Visual studios 2010. Arduino bibliotekene gir jo bare ekstra funksjonalitet, så jeg må jo fortsatt kunne programmere.

 

 

Edit:

 

 

Har en rar bugg i Arduino IDE hver gang jeg legger inn kode.

post-187645-0-91039200-1326792185_thumb.png

 

Har prøvd reinstall og de eldre versjonene, men får samme feilen der også. Noen som har opplevd det samme?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt Make: Electronics - the Complete Collection. Sikkert ekstremt overpriset, men slik ble det denne gangen. Kjøpte også et par flere shields til Arduino, og en god del småting.

 

Har også kommet meg igang med programmeringen, og lastet ned Dev-C++ som skal være en ganske god gratis compiler. Planene blir da å begynne på småprosjekter for å øve på programmering, og etterhvert lage større og mere kompiserte ting.

 

Dev-C++ var populær, men det er et død prosjekt - det er 6 år siden det ble sist oppdatert.

 

I tillegg blander du konsepter "compiler" og "editor", eventuelt "IDE". En "compiler" (kompilator på godt norsk) generere object code ut fra kildekoden, mens editoren er det man bruker for å skrive kildekoden. En IDE er en editor kombinert med ekstra funksjoner - project management, grensesnitt til debuggeren, grensesnitt til kompilatoren, osv.

 

MS Visual Studio er et eksempel på en IDE som kommer med en kompilator - MS egen kompilator til Windows PC'er. Det er selvfølgelig ikke det du trenger for Arduino. Som IDE er VS bruktbart, men ikke greit, og ikke noe jeg ville anbefale med mindre enn at man faktisk ønsker å gjøre C++ programmering til kun Windows platform.

 

Det fins mange andre IDE'er. En ganske grei opsjon er Code::Blocks - det er en fin IDE, det kommer med kompilator til Windows (mingw) om du ønsker det, er tilgjengelig til Windows og Linux, fungere fint med andre kompilator, osv. Ellers har man alltid kongen av IDE verden, Eclipse. Mange finer det litt for stor og tungvindt, men det er den mest funksjonsrik IDE'en, og er nå standarden i den embedded utvikling verden.

 

For å være helt konkret i AVR verden, så fins det også Atmel AVR Studio. Den har fordelen at det er lagt spesielt til AVR, og støtter debugging, simulering, osv. Ulempene er at det er svært stor og tungt, kun til Windows, og basert på MS Visual Studio. Jeg fatter ikke hvorfor, og er ikke alene med den meningen.

Lenke til kommentar

En annen punkt for deg som lære litt om programmering - det fins ikke noe som heter "C/C++". "C" og "C++" er to forskjellige programmeringsspråk. De har en del i felles, og det er ofte nyttig å ha noe C med i C++ programmer, men du klarer aldri å lage gode C eller C++ programmer før du forstår forskjellene mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...