hkg Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Jeg har xp2500+ pg en CM aero7+ og synes at cpu'en er altfor varm. Når jeg kjører aero'en på full speed ligger idle temp på 48 grader og load ca 55. I tester på forskjellige nettsteder ser jeg at det har blitt oppnådd rundt 35 grader med denne kjøleren og cpu'en. Jeg har to kabinettvifter og chieftec bigtower. Burde ikke temperaturen vært mye lavere? Jeg har også prøvd å montere kjøleren på nytt, med ny kjølepasta, uten særlig suksess. Lenke til kommentar
formann Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Det er mulig at målingen er helt feil. Kjenn på selve kjøleribba om den virkelig er så varm. Om den ikke er så varm som målingen tillsier så kan den være feil montert, eller så er den bios versjon du bruker litt på jordet. Det er ikke uvanlig at målinger er helt feil. Lenke til kommentar
hkg Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Har sjekket litt forskjellige målere med mbm5 nå. Sensor 1 er tildelt "asus 1" sensor (har a7n8x deluxe) og viser 42 grader. Sensor 2 er tildelt "w83l785ts-s diode" og viser 50 grader. Dette er temperaturen som stemmer best med bios. Sensor 3 er tildelt "asus 2" og viser 30 grader. Som sagt viser måleren "w83l785ts-s diode" den samme temperaturen som bios. Hvor sitter denne? Med Asus probe får jeg de samme temperaturene som jeg får med "asus 1". Hva tror dere stemmer? Jeg føler at jeg ikke helt kan stole på "asus 1"... Lenke til kommentar
formann Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Har sjekket litt forskjellige målere med mbm5 nå. Sensor 1 er tildelt "asus 1" sensor (har a7n8x deluxe) og viser 42 grader. Sensor 2 er tildelt "w83l785ts-s diode" og viser 50 grader. Dette er temperaturen som stemmer best med bios. Sensor 3 er tildelt "asus 2" og viser 30 grader. Som sagt viser måleren "w83l785ts-s diode" den samme temperaturen som bios. Hvor sitter denne? Med Asus probe får jeg de samme temperaturene som jeg får med "asus 1". Hva tror dere stemmer? Jeg føler at jeg ikke helt kan stole på "asus 1"... Jeg tror målingen fra "w83l785ts-s diode" er mest korrekt. Jeg tipper det er den interne sensoren i CPU. Lenke til kommentar
hkg Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Ok. Kjøleren skal være riktig montert, men den kjennes ikke vanvittig varm ut. Radialviften suger luft mot cpu, hvordan burde jeg da sette 80mm's vifta bak i kabinettet? Til å suge eller blåse? Får vel prøve meg litt fram. Det som er dumt er at kabinettviften kommer veldig nærme kjøleren og spesielt cpu-viften. Lenke til kommentar
hkg Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Har testet litt nå. Kjøleribben er ikke særlig varm og kan umulig være 50 grader varm. Jeg har prøvd å sette den på flere ganger og forsikret at den sitter ordentlig, i tillegg til at jeg har lagt litt vekt på den og til og med lagt kabinettet vannrett. Ingenting har hjulpet. Kan problemet skyldes at bios tuller? Får omtrent de samme temp. i bios. Lenke til kommentar
dc Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 okei hehe. Sensor 4 har isst funnet ut at "Asus 3" (som det er den måler), er 127C. det hørtes da svært varmt ut, men noe sier meg at den aktuelle chippen ikke ville vært like funksjonabel som Motherboard Monitor 5 hvis det eventuelt stemte forøvrig, Sensor 1 (W83L785TS-S Diode) er 44-47C, Sensor 2 (Asus 1) er 41C, Sensor 3 (Asus 2) er 24C. jeg har heatsinks plassert på MOSFETs, s-ata chippen, northbridge (zalman gold), southbridge (orig. northbridge kjøler til a7n8x) og på en annen chipper øverst i høyre hjøre for CPU'n (de var litt varme). noe sier meg at Sensor 4 (127C) er.. tja.. feil? Lenke til kommentar
hkg Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Vil bare si fra at jeg har fikset problemet mitt og hvordan jeg gjorde det, slik at andre som har lignende problemer kan dra nytte av dette. Problemet var at kjøleribben satt for løst. Etter å ha planslipt overflaten på kjøleribben, uten at det ga noe særlig resultat, og litt testing, fant jeg ut dette. Problemet løste jeg ved å lage en liten metallbit, som jeg plasserte mellom klipsen og kjøleribben, slik at presset ble større. Nå idler jeg på rundt 40 grader med viften på halv hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå