Zyvox Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Jeg trenger en del hjelp siden jeg ikke er så proff innen dette. Derfor spør jeg dere som har god greie på dette. Hadde satt utrolig mye pris på det om du kunne lest igjennom og gitt meg noen gode forslag, bytter eller råd. Takk på forhånd. == Prisjakt.no liste: http://www.prisjakt.no/product_list.php?do=lista&k=7714 ^Oppsettet mitt så langt. ^Dette er med headset, men uten skjermkort: Jeg har tenkt på følgende skjermkort - Sapphire Radeon HD 6990 4GB GDDR5 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627429 ) ^Mener dette er litt overkill for oppsettet mitt jeg da. Men det holder vel en del fremover? Sikkert litt overpriset også tenker jeg. 4995,- på prisjakt. - ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634343 ) ^Litt rimeligere, men ser også ganske bra ut for meg. Synspunkter? Har ikke sett på prisen på denne på prisjakt, men får den vel for en hundrings billigere eller to ville jeg tro. - SELVFØLGELIG kan du foreslå andre skjermkort. Prisklassen bør ligge på maks 3000-3500 (Vet at den koster 5000kr den ene jeg foreslo, men hvis den er ekstremt bra så kan jeg vel bruke den i en nyere PC ville jeg tro). === RAM: Hadde først og fremst tenk på 2x4(8) GB ram, men så 3x4 (12) GB RAM for et par hundringser mer, og tenkte hvorfor ikke? Jeg bare lurer på om det er noen ulemper med dette, og om det passer inn (størrelse + socket) i oppsettet mitt. Hvis jeg heller bør ta 8GB, si hvorfor er dere snille. === Hvordan ser oppsettet ut ellers? === Takk for at du leste igjennom. Håper du kan gi meg et svar Endret 12. mai 2011 av Zyvox Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Jeg har oppdatert lista! Jeg byttet ut hovedkortet fra ASUS P8P67 (tror jeg det var) til ASUS Extreme IV B3 som jeg mener er bedre. Jeg byttet dermed også fra Intel i5 til Intel i7. Kan noen vennligst dobbeltsjekke for meg at alt passer sammen? Er RAM brikkene for store for R3 kabinettet? Takk! Endret 12. mai 2011 av Zyvox Lenke til kommentar
leetabix2 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Alriiight dette ser for meg ut som en ny episode av "konfirmert med penger som ikke helt vet hvor han skal gjøre av dem". Asus Maximus IV Extreme har funksjoner du aldri vil bruke til dets fulle potensiale. Dette hovedkortet er ment for svette nerder som, satt litt på spissen, overklokker sine komponenter for å oppnå høyest mulig score i 3dmark under full load i 10 minutter før de må skru av pcen pga varme og kjøle ned med flytende nitrogen. Asus P8P67, derimot, er et helt overlegent kort, ikke er det spesielt billig heller, men troner høyt med LGA1155 for gaming. 12GB ram trenger du rett og slett ikke, med mindre du kjører 10 versjoner av Windows og vil loade alle spillene du har samtidig. 8GB(2x4gb) holder i bøtter og spann, og du for også utnyttet dualchannel som prosessoren din vil like deg for. Radeon HD 6990 er også totalt nytteløst med mindre du sitter med 6 skjermer på 2560x1600. Dessuten vil 850W være å pushe grensene med et slikt kort. Skal du spille på en 23" med 1920x1080 oppløsning vil et 6950 som du overklokker selv være godt nok. Du kan også se på GTX 570 hvis du føler deg snytt og vil bruke mer penger på et high-end skjermkort. Det er ingen merkbar forskjell i ytelse mellom i5-2500 og i7-2600 i spill annet enn hyperthreading, noe som spill ikke utnytter. i7-2600 er rettet mot folk som heter Martin Scorsese og vil spille av 10 ulike scener i Inception for å sammenligne endringene i vater og snu opp ned på hodet for så og stå på henda og vinke. Ja, altså totalt unødvendig. Med harddisken har du gått motsatt vei da, hvis du absolutt skal ha en Western Digital Caviar, gå for Black serien. Ellers er Samsung Spinpoint F3 like gode for en billigere penge. Så helt til slutt kan du ta og samle sammen alle disse pengene du har spart og investere i et lydkort og et ordentlig headset. Auzentech X-Fi Forte og Sennheiser PC360 foreslår jeg. Hvilken skjerm har du? Endret 13. mai 2011 av leetabix2 2 Lenke til kommentar
Persn Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Omtrent hele oppsettet ditt er voldomst overkill. Hovedkort og prosessor f.eks, tatt i betraktning hva det koster så er du nok bedre tjent med en Intel 2500k som CPU og Asus P8P67 eller Asus Sabertooth som hovedkort. CPU-kjølern er grei hvis du ikke skal klokke, veldig stille kjøler, men ikke så gode temperaturer. Du trenger vel ikke en 850W strømforsyning? For samme pris, så får du bedre kvalitet, tross lavere effekt, men fortstt mer enn nok, ta en titt på Corsair AX 750W. 8GB RAM er nok. 2000,- på en SSD-disk? Virkelig? Vil du ikke heller ta en titt på OCZ Vertex 2 serien eller Crucial C300, istedet? De yter ikke like bra, men de yter helt sikkert greit nok, og koster en grei mengde hundrelapper mindre. For ca samme pris så får du en Samsung Spinpoint F3 på 1TB. Når det gjelder skjermkort så foreslår jeg Ati Radeon 6950 eller 6970, eller Nvidia 570. Så foreslår jeg også at du tar med noen ekstra vifter til kabinettet. Jeg kommer ikke til å begrunne forslagene mine noe videre, alt du trenger å vite står i posten over meg. Puss opp handlelista nå også kan vi begynne å snakke om forbedringer som er litt mer verdt pengene hvis du er intresert. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Støtter alt Leetabix og Persn har sagt og legger til: Fractal Design Define R3 er et flott kabinett til prisen. Det finnes bedre kabinetter, og jeg anbefaler at du legger litt ekstra i et godt kabinett så du kan bruke det om igjen ved neste bygg. Hvis du bruker litt ekstra på strømforsyning og kabinett kan du få disse til å vare i tre-fire bygg uten problemer. Bare vær forsiktig med å bestille bigtower-kabinetter, disse veier fort 20 kg ++ når du har lagt inn alle komponentene, om du har lyst til å dra på LAN med dette kan det fort bli tungt om du ikke er over gjennomsnittlig sterk. MAX IOPS-utgaven tilk Vertex 3 er ikke vanvittig mye bedre enn vanlig Vertex 3, men den koster 100 kr ekstra så det er vel kanskje verdt det. Jeg tviler på at du vil merke forskjell på en Vertex 3 og en Crucial C300 eller Vertex 2 i praksis, men det er jo tøft å ha. Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Hjertlig takk for utfyllende og gode svar! Ja, jeg tenkte det ville bli litt overkill. Satt med P8P67 og en god 750w strømforsyning, samt i5 prosessoren og tenkte "hva om, når jeg har installert veldig mye, begynte det å smålagge?". Derfor har jeg valgt litt overkill. Jeg vet 12GB ram er veldig mye, men gjør det virkelig mye, siden det bare er et par hundrelapper? Kan da evt. bruke disse om igjen neste bygg også! Og ja, tenkte på et big tower siden det er bedre luftgjennomstrømning i det også, men som du sier, blir det fort veldig tungt. R3 er også lydabsorberende og hørt veldig mye skryt om dette. SSD'en hørte jeg i min forrige tråd at den jeg har valgt der er den raskeste på markedet for tiden, og den koster rundt 1000kr mer. Ettersom jeg sparer en del mye på prisjakt, tenkte jeg at jeg vil ha en skikkelig bra SSD for å speede opp OS'en litt forhåpentligvis (eller hvertfall forhindre evt. lagg). Jeg kjører dual monitoring nå med en litt eldre LG skjerm (bruker VGA), og en BenQ 24" som jeg koblet til via HDMI. Jeg skal fjerne overkill komponentene nå med en gang og sette inn de jeg hadde før For best gaming, er P8P67 eller Sabertooth best ville dere tro? Jeg skal ikke overklokke. - Takk! Endret 13. mai 2011 av Zyvox Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Da har jeg oppdatert lista. Hovedkortet er nå ASUS P8P67 ~ Hvis abertooth egner seg bedre til gaming vil jeg gjerne bytte, så si ifra. Skal IKKE overklokke. Hvis det er noen andre skjermkort til rundt 2k som også er bra til gaming, så gjerne si ifra. Bytta til et bedre headset foreslått over. RAM'en fra 3x4GB til 2x4GB (Corsair Vengeance; denne er vel ikke for stor?) Prosessor tilbake til i5'en. Slang inn noen vifter til 111kr pr.stk som ser stille ut (dette jeg fokuserer på) så slang inn 4 for å være sikker (eller trenger jeg enda mer?). Også tok en slags viftekontroller eller noe; trenger jeg dette? Strømforsyning tilbake til 750W, ser bra ut. Beholder SSD'en selvom den kanskje er litt overkill. Det er vel hvertfall ikke noe negativt med å ha en så rask SSD? Bytta harddisk til, som foreslått, Samsung Spinpoint F3 1TB (x2) == Okay, har jo sett litt på kabinettet Fractal Design R3 XL, som da er big tower og fortsatt bra lydisolert. Men dette er vel litt heavy ville jeg tro...? == Jeg vil helst ha en PC som yter veldig godt selvfølgelig, hovedsaklig til gaming, MEN den skal helst være veldig stille. Jeg kan selvfølgelig leve med littegran lyd, men helst ikke like mye støy som den jeg bruker nå == Hvordan ser dette ut? Endret 13. mai 2011 av Zyvox Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Lagde et kjapt oppsett til deg som du kan ta som utgangspunkt Kainett: https://www.dustinhome.no/pd_5010465123.aspx PSU: https://www.dustinhome.no/pd_5010545851.aspx HK: https://www.dustinhome.no/pd_5010588578.aspx CPU: https://www.dustinhome.no/pd_5010544370.aspx Minne: https://www.dustinhome.no/pd_5010485109.aspx SSD: https://www.dustinhome.no/pd_5010589553.aspx HDD: https://www.dustinhome.no/pd_5010329452.aspx GPU: https://www.dustinhome.no/pd_5010550662.aspx CPU-Kjøler: https://www.dustinhome.no/pd_5010465552.aspx Endret 13. mai 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Har du sjekka lista mi? Har inkludert nesten alle komponentene du kom med der :I Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Oj. Jeg postet nok innlegget mitt akkurat rett etter deg beklager Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Det går helt greit. Takk for at du tok deg tid for å svare uansett Er bare litt usikker på om RAM'en jeg har valgt er stor. Har aldri bygget en PC før, så vet ikke helt hva normale størrelser er. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Med den cpu-kjøleren du har valgt der så kommer den til å krasje med minnebrikkene. Sjekk ut rammen jeg la ved i min liste Dem skal passe fint Å ang hk du har lagt ved i din liste. Det er et m-atx hk. Anbefaler ikke det. Endret 13. mai 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Hmm, men har da lyst på ASUS P8P67 hvertfall... Det er visstnok veldig bra for det meste. Er det da versjonen jeg har tatt (pga er jo ganske mange P8P67'er der)? Også, ser ikke dette skjermkortet fint ut? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634343 Lenke til kommentar
Persn Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg vil ikke påstå at du trenger en viftekontroller, det følger vel med en kontroller som tar opp til tre vifter med kabinettet uansett. Her er P8P67-Pro, bruk denne istedet. Skal du ikke se på strømforsyningen jeg snakket om istedet? Og som andre har anbefalt også. Corsair AX 750W Skjermkortet ser greit ut. Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Søkte på den strømforsyningen. Tok bare en av de, hehe. Takk P8P67-Pro vil passe bedre med oppsettet mitt? En viftekontroller koster ikke veldig mye uansett, så kjøper med en for sikkerthetsskyld. Takker for svar, bytter ut hovedkortet og strømforsyningen i lista nå Lenke til kommentar
Persn Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Du har ett kabinett på normal størrelse og da kan du ta ett hovedkort på normal størrelse også. Ellers så ser PCn fin og balansert ut nå, finner du ett skjermkort vil jeg si at den er bestillingsklar. Om du ikke er intresert i å få tips om steder du kan forbedre PCn på. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg vet ikke om et HD 6970 vil passe i et Define R3, enten bytter du til GTX 570 eller så finner du et annet kabinett med bedre plass. Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Hmm vil helst ha R3'en. Har ikke bestemt meg for skjermkort enda, og forslag til forbedringer er jo selvsagt velkommen! Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Da byttet jeg ut kabinettet fra Fractal Design R3 til Fractal Design XL! Mye bedre plass Trenger fortsatt skjermkort til rundt 2500kr... Noen? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Hvorfor skal du ha Define XL? Dårligere kjøling for litt bedre plass... Hva med Corsair Obsidian 650D? HD 6950 2GB vil være 90% så bra som et HD 6970 eller GTX 570, og koster ca 2000 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå