Gå til innhold

Teknisk Fagskole Bygg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kommet inn på Teknisk Fagskole Bygg men er i tvil om jeg skal takke ja.

Noen som vet hvilke jobber man kan ta som Fagtekniker innenfor Bygg??

Og hvilket lønnsnivå kan man forvente på disse jobbene? Jeg gidder ikke å gå 2 år på skole å ha samme lønn i den nye jobben!! jeg har ca 450000 i året nå, og ønsker selfølgelig jobber der man tjener mer enn dette.

Noen som har gått T.Fagskole Bygg og kan gi meg litt råd ang. dette. Jobbmuligheter,lønn og hvordan Teknisk Fagskole er.

Selve skoledagen er det en klasse med 20-30 elever, eller forelesninger i en stor sal?? Får man hjelp viss man sliter litt med å lære oppgavene?? Har ikke gått på skole på 15 år!!

mvh Haugvalla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du 450 000,- i året nå, vil du sannsynligvis ikke tjene mer, når du er ferdig (Ser bort fra lønnsstigning) på skolen. Men avhengig av, din tidligere erfaring og den erfaring du får de første årene etterpå, samt den type fagmiljø du velger etter skoleavsluttning, kan skille mye i lønn.

Du vil kvalifisere for mange typer stillinger og liste er lang. Men i begynnelsen er det ingeniør (og Teknikker) stillinger som; formann på byggeplass, saksbehandler i kommune/fylkeskommune, i eiendoms- og utviklings selskaper, forsikringsselskaper, byggeleder assistent, m.m. Etter noen år, kan du søke på andre og bedre stillinger.

Så skal du ta skolen, så må det bli for "på sikt", å få en bedre betalt jobb og kanskje en mer interessant jobb.

Du skriver at det er 15 år siden du gikk på skolen. Og det behøver ikke bety noe, hvis du jobber! Men det har sansynlig en stor betydning, hvilke skole du har fullført, dine karakterer der og din evne til å gjøre det bra, i mattematikk og mekanikk/fysikk/kjemi. Der er "bøygen" for de fleste. Teknisk Fagskole er faktisk såpass vanskelig, at det er startet Forkurs, for de som behøver det.

Da jeg gikk på Drammen Tekniske Fagskole fra 1989 - 1991 (start/slutt), hadde vi elever fra Yrkesskolen (VK1og VK2, tror jeg det heter), fra Videregående Alemenfag/Naturfag og noen med div. skolegang. I løpet av skoleårene, var det flere som ikke hang med og sluttet. Og det var vilkårlig, hvilken tidligere skolegang de hadde. De som klarte seg, jobbet flere timer hver dag! Av mattematikk, gikk vi igjennom høyeste mattematikk pensum (Almenfag/Naturfag) i Videregående, men det var lite av "plankeoppgaver". Men har du evne for de kritiske fagene og vil selv, kommer du raskt inn i gammel lærdom og kan fullføre.

Etter bestått eksamen (og tilfredstillende karakterer) kommer du inn på Ingeniørhøyskolen. Og hvis det går bra på Fagskolen og du ønsker høyere utdannelse, kan du med et "sommerkurs" i matte, komme direkte inn på Teknisk Høyskole (heter det ikke NTNU), i Trondheim. Mens de fra Ingeniørhøyskole eksamen, kan starte i 2 klasse. Så du kan tjene to år, hvis du ønsker å bli siv. ing.

Da jeg gikk på skolen, var det ikke forelesnings undervisning. Men vanlig undervisning i klasserom og noe i labratorier og noe utendørs (landmåling, siste skole år). Men dette kan være endert. Anbefaler å jobbe i grupper, på fritiden!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...