Gå til innhold

Guide: TV-skolen: PVR-dekodere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skriver en guide så er det vel dumt med faktafeil..?

 

"Altibox' opptaksdekodere har ikke innebygget harddisk" - Mulig de har noen slike, men alle Altibox-ene levert av Viken fiber i Oslo har harddisk.

 

"Canal Digital, Get og RiksTV på sin side har ingen form for kryptering som hindrer deg i å spille av opptak som er gjort på en kanalpakke du ikke lenger har" - Feil ang. Get, de skriver det til og med i bruksanvisningen (Du har kun tilgang til opptakene dine så lenge du har betalende abonnement på kanalen du har gjort opptak fra). Er ikke sikker, men mener at det er slik hos CD også.

 

Også klarer jeg ikke å ikke kommentere dette: "En av bakdelene med å bruke en PVR er..". Det heter ikke bakdel, men ulempe i denne sammenhengen. Bakdelen er den du sitter på.

Lenke til kommentar

Også klarer jeg ikke å ikke kommentere dette: "En av bakdelene med å bruke en PVR er..". Det heter ikke bakdel, men ulempe i denne sammenhengen. Bakdelen er den du sitter på.

 

bakdel

(…)

3 ulempe, mots *fordel

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bakdel&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

 

Kan man si "bakdel" i betydningen ulempe?

 

Svar:

Ja, det er godtatt både i skrift og tale.

 

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Raad/Spoersmaal_og_svar/#bakdel

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Nei, det har ingenting med pphavsrett å gjøre, det har med DRM å gjøre. Du kunne ikke spille av BR-plater på htc-er som kjørte linu da de kom. Var det på grunn av opphavsretten? nei, selvfølgelig ikke, du har like mye rett til å se det opphavsrettsbeskyttede verket uansett hvilket OS du kjører. DRM derimot, forhindret deg.

 

Det er heller ikke opphavsrett som forhindrer deg fra å ta digitale høykvalitetskopier av tv-sendingene du har tatt opp - det er DRM.

 

Gudene vet hva meningen skal være, ettersom "alt" uansett ligger på nett i HD.kvalitet en halvtime etter endt sendetid i USA. Men fordi mellommennene i bransjen har en innarbeidet overbevisning om at man aldri skal la forbrukerne få noe bruksfrihet over eget innhold, enten det er leid eller kjøpt, må man slite med sånt piss. Det er irriterende, det er fantastisk fordyrende, og det er hele 0% nytteverdi i det.

Lenke til kommentar

 

 

Kan man si "bakdel" i betydningen ulempe?

 

Svar:

Ja, det er godtatt både i skrift og tale.

 

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Raad/Spoersmaal_og_svar/#bakdel

 

OK, det er notert. Det er vel utviklingen av språket på godt og vondt, var ikke godtatt av min gamle norsklærer (men er noen år siden da...). Merker meg at det står godtatt, noe jeg tolker som at det greit, men ikke korrekt... Men det er en annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar

Angående opptak så er det greit å vite at dersom man bruker en 3-parts tuner (som ikke er godkjent brukt av leverandørene) så er dette ikke lengre et problem. Man kan flytte filene over til en sever og streame de tilbake. Man er heller ikke tvunget til å bruke tuneren, altså man kan se opptaket på hva man vil. Jeg tar opp og samler på filmer. Kun til eget bruk, men med de små HDD-ene som leveres med de originale PVR-dekoderene så hadde det snar blitt fullt. En annen fordel er at jeg kan klippe og redigere så mye jeg vil. Jeg bruker min tuner som mediasenter, der den er koblet opp mot min server og derfra streamer alt av multimedia.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...