Gå til innhold

VHS ---> DATA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første trenger du et Tv-Tuner kort, hvis du ikke har et ATI kort All In Wonder kort, som har Tv-Tuner kort, omså Tv-Inn så kobeler du for eks med en scart kontakt i vhs på scart 1 inngang som inn/ut gang så inn på skjermkorte på video-inn ,

http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=6&t=1947&l=2

Dette er PCI tv-kort som du kan koble tvn til eller vhs.

Og på http://www.dvdrhelp.com/ finner du masse guides om kordan å koble tv til tv-tuner kort. Så gjelder det bare å finne en guid til korte ditt, eller et kort du kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe et TV kort til PC'en om du ønsker å beholde mest mulig av kvaliteten på opptakene dine. Et TV tuner kort tar ofte inn film med under halve oppløsningen av VHS - og det gir et veldig labert resultat om du ønsker å redigere det.

Det du trenger, er et video-grabber kort for analog video. Skal du ha noe enkelt, vil jeg anbefale deg Pinnacle Studio Deluxe 8. Dette er en pakke med et kort for å hente inn og spille av analog- (VHS/Hi8/Video8) og Digital (DV) video + et redigeringsprogram (Studio 8 )

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis du allerede har et DV-kamera med (analog) video inn på kan du bruke dette til å ta opp fra VHS og så koble kameraet til PCen med FireWire. (eller gjøre det direkte VIA DV-kameraet..)

Hvis du ikke har et DV-kamera er nok løsningen til Arne, å bruke et analog capture-kort, det beste.

-Kisp

Lenke til kommentar

den video maskinen jeg har har kunn en scart kabel til og koble seg til andre enheter ( trur det heter scart kabel, en litt avlang nesten firkanta kabel, ikke rette ender på kortsidene , ikke den ene i hvertfall )

Hvordan kobler jeg da fra den scart kabelen og til ett tv kort?

Lenke til kommentar

• Capture kort er svindyrt

[*]Å ta opp med DV-kamera fra TV-skjermen blir elendig kvalitet

[*]Bruke et vanlig TV-kort gir god kvalitet (640x480) og du får i tillegg mulighet til å se på TV via PC-skjermen, fjernkontroll, teksttv og radio. Prisen er også lav: fra ca 400kr.

Lenke til kommentar

Et slikt capture kort er dyrere enn et TV-kort, ja, men du får så mye bedre kvalitet. Å bare ta med oppløsningen blir ikke helt riktig. Full oppløsning på DV er 720x576, da er det klart at 640x480 er en god del dårligere. Er det ikke snakk om redigering og tilbakespilling på bånd eller DVD, vil et TV-kort gjøre nytten, men ikke ellers. TV-kort vil også komprimere mye mer enn en redigeringsløsning med analoge innganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...