Nedward Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Forhåpentligvis kan slike straffer føre til at de idiotene tenker seg om 2 ganger. Slike straffer virker ikke avskrekkende på disse menneskene. Dessverre. Dem er syke. Ei er det rett å straffe et friskt menneske på denne måten. Endret 14. mai 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Med all respekt, men du er jo en av de som er "løpegutt" og prensenterer biased artikkler/nyheter om Iran. Jeg har diskutert med deg før i Iran-tråden, og det er mitt klare inntrykk av deg. :!: Jada... Du har tydeligvis ikke fulgt særlig med i den tråden. Det eneste ved Iran jeg kritiserer er regimet der. Jeg har faktisk også delvis forsvart Iran da jeg mener det er bra med enda en atomvåpenmakt i Midtøsten da det vil gjevne ut maktforholdet og begrense makt og innflytelse hos Israel. Dog er jeg vel skaptisk til regimet under Khamenei og Ahmadinejad da de er vel for findelige til Vesten generelt. Den tråden er en generell diskusjon rundt Iran og da jeg opprettet den gikk jeg spesielt inn på atomprogrammet, behandlingen av folket og den brutale behandlingen av demonstrantene etter det kontroversielle valget så selvsagt legger jeg inn artikkler om atomprogrammet såvel som alle typer straffesaker i den tråden. Det er jo helt relevant for den. Og jeg tar vel ikke feil hvis jeg gjetter du bare venter/håper på et militært angrep på Iran? Komplett latterlig! Som jeg har sagt i den tråden og debatten om Midtøsten hadde det ikke interessert meg om Iran angrep Israel med atomvåpen bortsett fra den helvettes krigen det garantert ville bli! Jeg synes i det hele tatt det er veldig vanskelig å komme til en mening om Iran. Uansett, alle burde være ytterst varsomme med uten videre å "kjøpe" ting som blir sagt eller skrevet i media om Iran, og helst dobbelsjekke og søke alternative kilder. I tillegg til alt som har vært, kommer propagandamaskinen i Pentagon & CIA til å jobbe overtid fremover med å deskreditere Iran på alle mulig måter. For det er neste målet. Så du tror ikke på det media skriver om den saken vi diskuterer i denne tråden? Er det det du vil fram til? At ikke flere har fått opp øynene for hvilket skittent spill og propagandakrig som foregår (inkl. Afghanistan, Irak, Libya, osv. er ubegripelig. Vi ser jo hele tiden eksempler på at kjeltringene i USA & Co. blir tatt med buksa nede, alikevel blir mange fortsatt forført (eller lar seg forføre) av tullballet og røverhistoriene. På tide å fri seg fra lenkene folkens Du foretrekker brutale diktaturer og totalitære stater der man kan bli henrettet for å kritisere diktatoren eller drive en annen form for politisk virksomhet framfor frie land som i Vesten? Men dette burde vi ta videre i tråden om Iran. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Så du tror ikke på det media skriver om den saken vi diskuterer i denne tråden? Nei, fordi det meste som skrives (om Iran generellt) blir forvrengt eller er ukorrekt. Kan ta et eksempel på strak arm fra VG som noen postet på forrige side; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10085586 "Ifølge iranske medier var det kvinnen selv som lørdag skulle helle syre i øynene på gjerningsmannen. - Ved å la Amneh utføre straffen, forsøker iranske myndigheter å legge ansvaret for denne umenneskelige handlingen på hennes skuldre, sier den norsk-iranske menneskerettsaktivisten Mahmood Amiry-Moghaddam" Dette er jo bare sprøyt. Det er faktisk ikke uvanlig i Iran at offer eller etterlatte kan få delta i selve straffegjennomføringen, hvis de ønsker det. F.eks. ved henging, der du bokstavelig talt sparker vekk taburetten under beina på den dømte. I den aktuelle saken har jo syre-offeret selv sagt hun ønsker og ser frem til å få være den som straffer gjerningsmannen. Så hvorfor forsøker noen å vri på det og gjøre henne til "offer" enda en gang? Svaret er den som kom med påstanden, nemlig "menneskerettsaktivisten" Mahmood Amiry-Moghaddam. Disse avhopperne har generellt en agenda om å sverte hjemlandet de kom fra, så fort de får en liten flik de kan spinne på. Og som regel blir påstandene deres desverre stående uimotsagt. Du foretrekker brutale diktaturer og totalitære stater der man kan bli henrettet for å kritisere diktatoren eller drive en annen form for politisk virksomhet framfor frie land som i Vesten? Nei, men jeg vil ha korrekt informasjon. Siden "Krigen mot terror" startet, har det vært alt for mye FUD som servers rundtomkring. Enda mer alvorlig er det når det dannes et mønster hvor formålet er å demonisere og skritt for skritt danne grunnlag for korstog og krig i opptil flere land. Nok er nok, og de fleste skjønner nok etterhvert hvilket spill som foregår 1 Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 det er ikke rettferdig at han kun skal få noen dråper i øynene! dynk hele jækelen i syre spør du meg. 1 Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Urett + Urett = Rett? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Urett + Urett = Rett? med den logikken så burde vi forby fengsler. 1 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Da synker jo myndighetene ned på samme nivå som forbryteren. Både forbryteren og myndighetene har utført den samme groteske handlingen. Å få syre helt i øynene kan karikteriseres som sterk tortur. Endret 15. mai 2011 av Big Boi Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Urett + Urett = Rett? Spørs hvem du spør. Hvis norsk rettsvesen er forbildet ditt(?) ville fyr'n blitt tiltalt for grov legemsfornærmelse, fått 6-7 år og vært ute igjen etter 2/3 soning Får det regnestykket ditt til å gå opp? Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hva er rettferdig? Er det rettferdig at jeg skyter broren til personen som skyter min bror? Det er jo rettferdig, øye for øye osv. Det er ikke noe poeng i å tillate slike grove overgrep mot mennesker, selv om de har gjort det mot andre. De skal straffes ja, men det gir ikke oss rett til å mishandle dem. I realiteten så gir man seg selv retten til å påføre andre stor skade for ingen annen grunn enn hevn og det er ikke legitimt. Det er forskjellen mellom siviliserte samfunn og barbariske samfunn, siviliserte samfunn finner en straff som ikke er grusom pga. hevngjerrighet. Vi er bedre enn de som utfører udådene, derfor er det ikke vår oppgave å være like ille som de grusomme. Her representerer du rettsoppfatningen til folk flest. Jeg er enig i det meste du skriver, men ikke dette, langt i fra. De såkalte siviliserte samfunnene er ikke et hakk bedre enn de du velger å kalle for barbariske. Det som er primitivt er å psykisk torturere folk sakte over en lang periode og ta i fra de alt de eier og har, både sosialt sett og materialistisk. Hva er mest preventivt her når det gjelder straff i syre-saken, hvis du tenker deg om? Derfor mener jeg også at de som straffer andre på en slik måte i form av fengsel faktiskt er dårligere enn de som straffes, nettopp fordi det direkte er urettferdig og mye større lidelser involvert. Hvis de som kaster syre i ansiktetene på folk vet at de vil få igjen med samme mynt, så er det selvfølgelig det mest rettferdige og preventive overhode, fordi dette er noe som aldri skal skje. Heldigvis er det de færreste saker som handler om slike ting, drap eller voldtekt. Det eneste som skal straffes er med samme mynt, og om det ikke direkte skader andre, så skal det heller ikke være en lov mot det. La oss f.eks si at du snyter staten for 20 millioner. Hvorfor skal man betale over dobbelt tilbake og i tillegg sitte i fengsel i flere år? Da tenker du vel at det er større sjangs for at flere gjør det samme om det kun er slik at de må betale tilbake det de er skyldige, men ting skjer og hvis det er så viktig at det ikke skjer, så er det mulig å forhindre at dette skjer i det heletatt ved å bruke pengene som brukes til å straffe til å utføre tiltak som avslører slik "svindel". I bunn og grunn så er det ran, og de pengene en ikke klarer å rane til seg skal straffes ved å kreve at de isteden betaler dobbelt og soner en fengselsdom på et antall år. Ran er tvang gjennom trussler og det er akkuratt det staten gjør når de krever inn skatter. Jeg forstår viktigheten av at alle bidrar til en viss grad, men uansett, vi snakker om rettferdighet og hva som egentlig er sivilisert og barbarisk og da står ingen av de straffene i stil med hva vi prøver å pålegge f.eks Iran. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg er flau på trådstarters vegne. Du burde ha en annen oppfattning av rettferd! "You measure the degree of civilisation of a society by how it treats its weakest members." Winston Churchill. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Hvem er du til å definere svakhet? Og ja, hvem er virkelig de svakeste og hvordan ender man opp med å kalle disse for sosiale avvik og kriminelle i Norge? Hvis man går ut ifra sitatet av Churchill Endret 15. mai 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
satchman Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Er jeg den eneste som er enig i denne straffemetoden? Selvom den er grotesk, synes jeg det er ekstremt rettferdig. Riktig eller galt i dagens samfunn kan diskuteres, men absolutt rettferdig. Alt i alt er det vel den type straff som er nødvendig for at folk i et land med tildels elendig kvinnesyn skal få opp øynene (!) for at man ikke gjør slikt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Noen forbrytelser passer bedre til "øye for et øye" straff enn andre. Hva hvis en sykelig sjalu fyr kapper av penisen på eksens nye venn? Burde ikke straffen være at han selv får kappet av kuuken? Hvorfor skal han få "beholde sin" til glede & fornøyelse etter noen år innenfor murene? Lenke til kommentar
thebull Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) vel, jeg har ikke tenkt å lese alt alle har skrevet siden jeg kom såpass sent inn i dette diskusjons emnet. Jeg kan vel ikke gå med på å si at denne straffen var passende, men jeg fikk ett lite smil når jeg leste straffen hans, og han har absolutt fortjent det, men jeg mener at det hadde vært en bedre metode for å straffe han, men for å ta dette diskusjons temaet videre - Nemlig til Norge. Norge er i dag en "frihavn for kriminelle" kriminelle kan slå seg ned her, og oppføre seg akkurat som det passer dem, selvom de blir tatt så er de ute dagen derpå. Dette er ikke pågrunn av det norske politiet, tvert imot det norske politet er svært effektive og veldig kompetente, men det er pågrunn av politikerne, mer riktig sagt - De sosialistiske politikerne. De har innført slappe strafferammer der folk kommer ut alt for tidlig iforhånd til sin handling Jeg kan ikke forestille meg hvor frusterende det må være å være ett voldtekstoffer i Norge, noen har påført deg en utrolig traumatisk opplevelse som du vil slite med resten av livet. Hva gjør Norge? De tar han inn i kanskje.. 2 - 3 år for så å slippe han ut igjen, skammelig. voldtekst forbrytere burde bli satt inn i fengsel minst 15 - 20 år. Et annet problem som vi fra Oslo ofte opplever er ran. Det har blitt en vane for en minoritet av våre nye landsmenn (eller feil å si at de er våre nye landsmenn, siden ofte de som gjør det er 2. generasjons innvandere) å rane "Oslo-vest" ungdom. Flere av mine bekjente sine barn har blitt slått ned og banket opp og deretter truet med livet hvis de går til poliet - Hvis først en unge tørr å stå opp mot disse voldsomme innvanderne og de kriminelle blir tatt er de jammen meg ute igjen dagen etterpå og forsetter ødeleggelsen av vår hovedstad.. Da kan du nesten spørre deg selv... "er dette riktig?" at kriminalitet skal ødelegge for turisme og rett og slett sørge for at vår kommende generasjon ikke skal kunne tørre å oppholde seg i byen? Jeg vil iallefall leve i et Norge der alle kan oppholde seg hvor de vil.. Uansett hva de går med.. Kriminalitet har stoppet dette.. Etniske nordmenn frykter visse steder Øst i Oslo om nattetider, noe som er tåplig. Måten å stoppe dette på er tydelig skjerping av våre strafferammer.. Tenk på dine barn, tenk på fremtiden.. Ikke stem på ett parti der de åpner fengslene og slipper alle de kriminelle ut igjen. Å stemme SV er et synonym med en misforståelse av hvordan dagens samfunn fungerer. Endret 15. mai 2011 av thebull Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Sosialisme slik vi kjenner det, og nå bruker jeg ikke ordet sosialisme i den form opposisjonen gjør i forholdet venstre/høyre(alle er sosialister i Norge), det er direkte å akseptere at noen politiske krefter står for å kjemper for en samfunnsordning hvor alle som ikke retter seg etter den bestemte normen skal utstøtes som sosiale avvik eller kriminelle. Å utrydde de, ikke slik som Hitler gjorde, altså drepe avvikende raser, det viste seg å ikke fungere, men da går de heller på det psykologiske planet, som er like effektivt, og de retter seg heller ikke etter en bestemt "rase", men alle mennesker. DET er sosialisme slik det praktiseres. Det kan man bare se så langt til som islam-debatten vi har. Det er ikke riktig å kritisere de her i Norge(jeg er objektiv i den saken forresten), men i utlandet så er de barbarer og vi skal rettferdiggjøre et utall kriger mot deres kultur, både fysisk og psykisk fordi vårt leve sett skal være det eneste og det er det beste, uavhengig av hva de som dette berører måtte mene. Det er jo rimelig ironisk å føre krig mot et land som Afghanistan med våpen/tvang med den hensikten å innføre demokrati, når et stort flertall der nede ønsker at de internasjonale styrkene skal trekke seg ut. Det er demokratiet sitt det. Sosialisme er å kalle krig for "humanitær hjelp". Kalle diskriminering av menn for "likestilling". Bare eksempler. Sosialisme er dermed ikke som du sier thebull, en misforståelse av hvordan dagens samfunn fungerer. De er helt på bølgelengde med hva som skjer, fordi det er de som har konstruert og endret samfunnet de siste 40-50 år og tro ikke at det hjelper å stemme FrP. Det som hjelper er å bli en terrorist eller å fjerne disse sosiopatiske, narsissistene fra makten, men det man ikke tenker på når man gjør alle andre til potensielle terrorister, er at det en dag kan slå tilbake på oss, og med den kontrollen som er blitt gitt aksept for nettopp på grunn av terrorisme, kan hindre oss selv i å bli terrorister i fremtiden, den dagen vi finner ut at vårt eget system terroriserer oss. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Er jeg den eneste som er enig i denne straffemetoden? Selvom den er grotesk, synes jeg det er ekstremt rettferdig. Riktig eller galt i dagens samfunn kan diskuteres, men absolutt rettferdig. Ville du også ha praktisert dette strafferegimet på en barneskole eller ungdumsskole? - Ole kommer til læreren med en stor blåveis og hull i bakhodet fra han traff asfalten og sier "Per slo meg". - Læreren tar med Ole bort til Per og stiller Per opp på asfalten og sier at Ole skal slå han allt han klarer sammtidig som læreren sørger for at Per snubbler og faller bakover og slår hodet i asfalten... Så kommmer det fra 'MrLG' i bakgrunnen: "rettferdigheten har skjedd". Og foreldrene til de to guttene er sikkert helt enig eller er de det? Endret 15. mai 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Er jeg den eneste som er enig i denne straffemetoden? Selvom den er grotesk, synes jeg det er ekstremt rettferdig. Riktig eller galt i dagens samfunn kan diskuteres, men absolutt rettferdig. Ville du også ha praktisert dette strafferegimet på en barneskole eller ungdumsskole? - Ole kommer til læreren med en stor blåveis og hull i bakhodet fra han traff asfalten og sier "Per slo meg". - Læreren tar med Ole bort til Per og stiller Per opp på asfalten og sier at Ole skal slå han allt han klarer sammtidig som læreren sørger for at Per snubbler og faller bakover og slår hodet i asfalten... Så kommmer det fra 'MrLG' i bakgrunnen: "rettferdigheten har skjedd. Og foreldrene til de to guttene er sikkert helt enig eller er de det? Ja for intensjonene til Per var helt sikkert at Ole skulle få større hodeskader. For ikke å snakke om at Per og Ole er voksne mennesker som til tross for risikovurdering og ikke minst konsekvensvurdering utførte disse handlingene. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Ja for intensjonene til Per var helt sikkert at Ole skulle få større hodeskader. For ikke å snakke om at Per og Ole er voksne mennesker som til tross for risikovurdering og ikke minst konsekvensvurdering utførte disse handlingene. Var det vanskelig å se poenget? Isåfall, la meg gjøre det klart for deg - øye for øye hører middelalderen til. At noen praktiserer slike straffemetoder viser bare at de ikke har utviklet seg siden den tid. Det betyr IKKE at vi skal forkaste den uendelig lange og vanskelige prosessen det var å skape et sivilisert samfunn, som vi alle tar for gitt og ikke egentlig forstår verdien av. Jeg har vært i en rekke land uten den friheten vi har i Norge, og jeg kan bevitne at man ikke vet hva frihet egentlig er før man har kjent dens fravær på kroppen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg har vært i en rekke land uten den friheten vi har i Norge, og jeg kan bevitne at man ikke vet hva frihet egentlig er før man har kjent dens fravær på kroppen. Det tror jeg 12 000 fengslede palestinere kan skrive under på, btw Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Alle som er dømt for en forbrytelse og soner en fengselstraff kan skrive under på at fravær av frihet er ubehagelig. Palestinere er således ikke i en særstilling, selv om det naturligvis er et godt PR stunt å trekke det frem, som om Israel bare har tatt 12 000 uskyldige palestinere med en fisketråler og kastet de i et sort hull for ondskapens skyld. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå