Gå til innhold

Grotesk straff, men rettferdig?

Anbefalte innlegg

En av hoved-hensiktene med straffeutmåling i Iran er at ofrene (eller de etterlatte) selv kan få utføre straffen hvis de ønsker. Som denne kvinnen. I andre saker med dødsstraff ved henging, får pårørende faktisk tilbud om "å sparke vekk taburetten"

Det er altså frivillig hvorvidt man ønsker å delta, noen vil mens andre evt. ikke greier det.

Man kan like det eller ikke, men det er vel den "mest fullendte og rettferdige" straffepraksisen som finnes? dvs. øye for øye, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere snakker om at det ikke er poeng i å gjøre en peranent skade og at dette er unødvendig. Det var 100% hans vilje å påføre henne en enorm unødvendig smerte som vil ødlegge resten av livet hennes.

En liten oppreisning og et par år i buret? Jeg blir lei meg når jeg leser sånt. Det har ikke med hevn å gjøre, det har med rettferdighet å gjøre.

Hva er rettferdig? Er det rettferdig at jeg skyter broren til personen som skyter min bror? Det er jo rettferdig, øye for øye osv.

Det er ikke noe poeng i å tillate slike grove overgrep mot mennesker, selv om de har gjort det mot andre. De skal straffes ja, men det gir ikke oss rett til å mishandle dem. I realiteten så gir man seg selv retten til å påføre andre stor skade for ingen annen grunn enn hevn og det er ikke legitimt.

Det er forskjellen mellom siviliserte samfunn og barbariske samfunn, siviliserte samfunn finner en straff som ikke er grusom pga. hevngjerrighet. Vi er bedre enn de som utfører udådene, derfor er det ikke vår oppgave å være like ille som de grusomme.

Såvidt jeg vet går ikke drap av uskyldige mennesker under noe i nærheten av rettferdighet.

Jeg mener ikke at øye for øye er noe som skal innføres, men i denne saken synes jeg det var mer rettferdig enn noe annet.

Jeg mener at i enkelte tilfeller fortjener mennesker enn mye verre straff enn fengsel. Det er ingen mennesker som tilfeldigvis går med syre på seg som de tilfeldigvis søler ut over konas ansikt. Det var en ondsinnet handling som var planlagt, og når det handler om rett, hvem ga han rett å ødelegge et annes menneske liv og påføre henne enorm smerte. I dette tilfelle fortjente han samme smerte tilbake, at det var samme kvinnen som skal utføre dette måtte det nødvendigvis ikke være.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Må være mange sinte kjemikere nede i Midt-Østen, siden jeg synes til stadighet at jeg hører om kvinner som har blir angrepet med syre der. :hmm:

Et øye for et øye er noe jeg tror appalerer til folk på et veldig instinktivt nivå fordi det virker som det mest rettferdige å gjøre, men i en moderne rettsstat ville jeg satt livsvarig fengsel og eventuelt straffearbeid som den øvre grensen for hva staten kan bestraffe noen med. Man må alltid ta høyde for at bevis kan ha blitt tuklet med, vitner kan ha avgitt falsk forklaring og at folk rett og slett kan ha bli dømt for forbrytelser de ikke har begått.

Lenke til kommentar

Det skal skje i morgen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4120379.ece

Jeg har lest mye om denne skaen da den har vært oppe flere ganger tideligere. Om noen er interessert ligger det flere artikkler i tråden om Iran. I begynnelsen var det snakk om at han kun skulle få dryppet syre i et av øynene da en manns øye var verdt to av en kvinnes øyne. Den bestemmelsen er tydeligvis omgjort. men Iran har før måttet utsette dommer pga. enormt press fra det internasjonale verdenssamfunnet så det blr spennend eå se om dette gjennomføres i morgen eller om det stanses i siste liten.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for slike straffer i Norge, men iforholdtil hva jeg er vant til å høre fra land som Iran, så er jeg glad for å høre noe som høres rettferdig ut.

Men jeg syens det er direkte tragisk at dette er hva Europeriske multikulturister fokuserer på. Så de velger å fokusere på at Iran ikke har "vestlige" straffer for groteske handlinger, men ikke på alle de som blir drept, politiske fanger, homofililover, burkatvang og forferdelige dommer hvor man straffer voldtektsofferet istedenfor.

Det er forsatt langt mer rettferdig enn et par år i et luksusfengsel.

2660148_370.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns den straffeutmålingen var drøy, heller en dødsdom enn tortur. De hever seg over verdenssamfunnet med sine ideologier samtidig som dem farer fram som barbarer, i mine øyne er det ganske utrolig at Iran faktisk har noe å si i verdenssamfunnet (riktig nok fikk de ganske mye mer dem kunne si etter at de startet atomprogrammet).

Når det er sagt så er jeg overrasket over at en mann kunne dømmes for noe han har gjort mot en kvinne i Iran.

Lenke til kommentar

Her fant jeg det:

Mannen mer verdt, ifølge retten

Det er uklart om Movahedi vil bli blindet på et eller begge øynene i øye for øye-dommen.

Guardian melder at han vil bli blindet på begge øynene. Samtidig sa Bahrami i et intervju med den spanske radiokanalen Cadena SER i går at han bare vil bli blindet på et øye hvis hun ikke betaler en sum som tilsvarer 20 000 euro, fordi retten ikke mener en kvinnes øye er like mye verdt som en manns øye.

- De har fortalt meg at mine to øyne tilsvarer et av hans, fordi hver mann er verdt like mye som to kvinner i mitt hjemland, sa hun til radiokanalen ifølge AP.

Dommeren skal ha spurt Bahrami om hun ønsket at Movahedi skulle bli kastet syre på. Det skal hun ha svart nei til, og heller svart at de kunne dryppe syre i øynene hans.

http://www.dagbladet.no/2009/03/05/nyheter/utenriks/sharialov/5159047/

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at å kaste syre i ansiktet på folk er noe som er alt for "vanlig" i den kulturen, det har skjedd selv i norge at folk fra midtøsten/vestasia har kastet syre på folk. Om ikke annet så burde slike straffes innføres i en periode for å få en avskrekkende effekt, se om folk roer seg når de innser at dette slår direkte tilbake på dem.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så er jeg overrasket over at en mann kunne dømmes for noe han har gjort mot en kvinne i Iran.

Det er fordi media ensidig fokuserer på kvinner som dømmes, slik at det skal underbygge vrengebildet enkelte ønsker å skape/vedlikeholde om Iran, kvinneperspektiv

Typisk eksempel for en tid tilbake når 3 kvinner skulle henges, norske media nevnte ikke med ett ord at det i samme "seansen" også ble hengt 4 menn, dømt for ting som voldtekt og narkosmugling/salg

Det er selvsagt ikke noe "trøst" for de som er imot dødsstraff som straffemetode eller mener at Iran er et "middelalderland" i juss/straffemetoder etc., men de staffer altså også menn..

Lenke til kommentar

Det der er grovt feil! Jeg har lest og lagt ut hauevis av artikkler i tråden om Iran og der nevnes det gang på gang at menn er arrestert eller henges.

Med all respekt, men du er jo en av de som er "løpegutt" og prensenterer biased artikkler/nyheter om Iran. Jeg har diskutert med deg før i Iran-tråden, og det er mitt klare inntrykk av deg.

Og jeg tar vel ikke feil hvis jeg gjetter du bare venter/håper på et militært angrep på Iran?

Uansett, alle burde være ytterst varsomme med uten videre å "kjøpe" ting som blir sagt eller skrevet i media om Iran, og helst dobbelsjekke og søke alternative kilder. I tillegg til alt som har vært, kommer propagandamaskinen i Pentagon & CIA til å jobbe overtid fremover med å deskreditere Iran på alle mulig måter. For det er neste målet.

At ikke flere har fått opp øynene for hvilket skittent spill og propagandakrig som foregår (inkl. Afghanistan, Irak, Libya, osv. er ubegripelig. Vi ser jo hele tiden eksempler på at kjeltringene i USA & Co. blir tatt med buksa nede, alikevel blir mange fortsatt forført (eller lar seg forføre) av tullballet og røverhistoriene. På tide å fri seg fra lenkene folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...