Gå til innhold

Test: Ubuntu 11.04

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe bug med 11.04 eller? Får ikke starta det etter installasjon... Pc spec i sign

edit: Måtte bare se på den blinkende streken i 10 minutter til... Den har stått å jobbet over en time med den blinkende streken sin.

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Innstallert 11.04 på ein Multicom NBLB5. Største problemet er manglande støtte for hybridgrafikk. Dette er ikkje eit reint Ubuntu-problem, men kjem av lite/ingen støtte innanfor GNU/Linux. Litt irriterande, egentleg... Vonar det kjem støtte etter kvart, men i næraste framtid ser det ikkje bra ut.

Uansett virkar Unity til å vere eit steg i rette retninga. Som tidlegare startar Canonical med utrulling i ein versjon, og utviklar seg etter kvart. Sjå kva som har skjedd med programvaresenteret: blir betre for kvar versjon :new_woot: Krever litt tilvenning å nytte Unity, men, som dei seier innanfor: "It grows on you..." Dessutan, til alle der ute: Det kjekke med GNU/Linux er at du har alternativ. Likar du ikkje Unity: innstaller Gnome. Eller KDE. Eller LXE, Eller...

Ubuntu er min "arbeidshest", men har også W7 som "gaming center". Dual booting har fungert bortimot knirkefritt for meg i mange år og med mange maskiner med eit utal ulike konfigurasjonar. Sjølv overgang til GRUB2 har fungert bra.

Lenke til kommentar

trykk esc når den blinkende streken starter. så ser du hvor den stopper opp.

Ingenting skjer når jeg trykker esc Ved den streken.

Men fikk starta det istad, ser bra it, skal se om jeg klarer å finne ut av noe nytt. Minipc'n har 10.04 og den får nok ikke 11.04... Tviler på at 11.04 går inn på en 4 gb ssd

og en annen ting, hvor er terminalen?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Bruker det ganske ofte faktisk. F. eks om jeg ikke husket navnet på apt'en, leter etter småprogrammer og tweaks eller vil se comments. Er også ganske kjekt å kunne se plugins oversiktelig og greit. På programmer som jeg veit jeg skal ha og veit navnet på bruker jeg jo terminalen, men er deilig å ha begge deler.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker navnet på noe, så åpner jeg bare synaptic. Virker som den er mye raskere og ikke minst mye mer oversiktlig.

Synaptic er veldig fin hvis du skal (av)installere flere programmer samtidig, eller leter etter en bestemt tilleggsmodul for ett program du vet hva heter. Software Center er gira mer mot "App Store" generasjonen. De som gjerne ikke vet hva de vil ha, og vil ha ting anbefalt, lese kommentarer osv.

Synaptic -> Administratorer/Power Users

Software Center -> Bestemor

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat installert Fedora 15 med GNOME 3 - og jeg tror denne i grunn fortjener like mye en test som som Ubuntu 11.04. GNOME 3 er en evolusjon av GNOME 2.x, men er samtidig mindre likt Mac OS X og Windows enn det forgjengeren var. Jeg synes GNOME Shell fungerer bedre enn Unity løsningen slik det står akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat installert Fedora 15 med GNOME 3 - og jeg tror denne i grunn fortjener like mye en test som som Ubuntu 11.04. GNOME 3 er en evolusjon av GNOME 2.x, men er samtidig mindre likt Mac OS X og Windows enn det forgjengeren var. Jeg synes GNOME Shell fungerer bedre enn Unity løsningen slik det står akkurat nå.

Helt enig med deg, og hvis du hadde lest alle forum-postene her så hadde du visst at jeg allerede jobber med en ;)

Lenke til kommentar

Helt enig med deg, og hvis du hadde lest alle forum-postene her så hadde du visst at jeg allerede jobber med en ;)

Herlig, god jobb og 17 mai. :)

God 17 mai ja!

Da var Gnome 3 anmeldelsen fullført, så får vi se når Hardware.no velger å (ikke) publisere den :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig, god jobb og 17 mai. :)

God 17 mai ja!

Da var Gnome 3 anmeldelsen fullført, så får vi se når Hardware.no velger å (ikke) publisere den :)

Sikkert litt sent å kommentere på det, men denne siden gav noen aha-opplevelser. GNOME 3 har innebygget støtte for å lage skjerm-cast bl.a., det kan jo være nyttig å vite. :)

Lenke til kommentar

og en annen ting, hvor er terminalen?

supertast -> "term" -> enter

Ahh, fant den etter litt leting i programmene.. :p

Men er det flere som har merket at om du bruker supertast+ett av tallene så åpner du programmet på programvelgeren med det nummeret? Det er jo det samme som i windows.. Den funksjonen likte jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...