Gå til innhold

Test: Ubuntu 11.04

Anbefalte innlegg

ubuntu får man i alle slags varianter. kommer garantert en "gubuntu" versjon av 11.10 akuratt som kubuntu xubuntu osv, så fatter ikke at folk gidder å klage over unity engang.

Det hjelper ikke de som tror Linux er Ubuntu og som bare har fått Ubuntu på sin maskin etter en anbefaling. Uten noen forvarsel er alt bare endret. Det stiller høye forventninger til hva Unity skal levere. Kommer Unity som forvalgt alternativ for de som oppgraderer også?

Selv synes jeg både Unity og GNOME 3 er lovende, men jeg er nok i kategorien av de som kanskje ville gått for gubuntu med GNOME 3 om det var ett alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt grubling fant jeg ut hvor jeg skulle klikke og hva som skulle skje...

Hvis du f.eks har 3 vinduer som overlapper hverandre, og du har lyst å sende et vindu bakerst, klikker du på midtknappen øverst på den linja hvor lukk, minimer og maksimerknappene ligger.

Aha ;)

Ikke akkurat det jeg er ute etter, men kjekt å vite :)

Lenke til kommentar

Trådløst har da fungert smertefritt de siste par årene. De eneste gangene jeg har opplevd et problem (f.eks. med 09.10) var at hardware var såpass ny at driverene ikke fungerte.

Apropos versjon 10 eller noe - alle ubuntu versjonene heter X.04 eller X.10 - .04 lanseres i april og .10 i oktober. Tallet foran angir året.

Ok, takk. Jeg installert Ubuntu på min Lenovo minibærbare, og den klarte i alle fall ikke å identifisere det trådløse nettverkskortet. Det er også mulig at jeg er så inkompetent at jeg ikke gav Ubuntu den informasjonen behøvde. Enden på visa ble i alle fall at jeg ikke kunne bruke trådløskortet mitt.

Lenke til kommentar

Linux funker ikke for den vanlige bruker. De har ikke klart å få det til. Du må ha peiling på ting i tilfelle noe ikke funker og da er det hovedsakelig via term.

Andre problemer er(noe som ikke er Linux sin feil), ingen støtte for DirectX. Nesten alle bruker DirectX i dag og da er det vanskeligere med åpne sikkelige standarder som OpenGL. GPU akselerasjon er det nesten bare å glemme. Flash fungerer, men sånn passe. Silverlight er helt håpløst.

Jeg er ikke i mot Linux, men du får langt fra de samme mulighetene som i Windows/Mac OS grunnet bedre brukervennlighet.

Desverre, men sånn er det bare.

Nå venter jeg bare på flaming.

Lenke til kommentar

@benji

directx får du kun i windows. og nyeste directx er kun støttet i de windows vista?(litt usikker) og windows 7(edit: og alle de som er basert på disse som server osv.). man har alltids wine crossover og sånne windows emulatorer hvis man bare må kjøre et windows program.

flaming må du beregne når du uttaler deg om ting det virker som du virkelig ikke har peil på.

edit:

hardware støtten out of the box i linux er veldig imponerende i forhånd til hvor få som bruker et linux basert OS og alt av hardware fungerer på både asus 1001px(med nyeste prerelease av kernel) og aspire 1810tz med ubuntu 11.04. dette inkluderer de sære tinga som optisk via jack utgang og sånt.

hva brukervennlighet angår har du veldig mange distroer å velge mellom så ting faller i smak

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Linux funker ikke for den vanlige bruker. De har ikke klart å få det til. Du må ha peiling på ting i tilfelle noe ikke funker og da er det hovedsakelig via term.

Om Windows ikke kom ferdig satt opp fra PC-leverandøren ville mange hatt problemer med å få satt opp maskinen og finne riktig drivere på internett. Og jeg tror mange flere ville vurdert om det virkelig er verdt å betale Microsoft lisens om de fikk vurdere alternativene vedsiden av hverandre. Ubuntu kommer med mange flere produksjonsverktøy inkludert på en CD enn hva Microsoft klarer å legge ved en Home lisens og en DVD.

Andre problemer er(noe som ikke er Linux sin feil), ingen støtte for DirectX. Nesten alle bruker DirectX i dag og da er det vanskeligere med åpne sikkelige standarder som OpenGL. GPU akselerasjon er det nesten bare å glemme. Flash fungerer, men sånn passe. Silverlight er helt håpløst.

Jeg er ikke i mot Linux, men du får langt fra de samme mulighetene som i Windows/Mac OS grunnet bedre brukervennlighet.

Jeg trives ikke med "wizard" grensesnittet til Microsoft. Uansett hva man skal gjøre får man ett dusin valgmuligheter og valgene er spredt all-over.

Apple har en mye renere tilnærming, så om man ikke er så godt kjent plukker man opp logikken mye raskere. Ett godt grensesnitt er det der du slipper å tenke.

For de som ønsker å bruke PC'en slik de vil uten at Apple, Microsoft eller Conanical bestemmer - har man Linux. Hvorfor er ikke dette også brukervennlighet? Jeg kommer til å bruke GNOME 3 istedenfor Unity, det ser ut til å fungere for meg og jeg slipper å tenke, slik det skal være.

Neida, samme for meg hva du mener. :)

Lenke til kommentar

Å ha peiling når noe ikke fungerer er ikke noe som er særegent Linux, her om dagen måtte jeg ha hjelp av lillesøstera mi for å finne frem til hvor man kunne finne IP-Addressen til nettverksskriveren i Windows, da det ikke var like lett å finne frem til enn i Mac og/eller Linux (see what I did there?). Det har mye å si hva du er vant tll, jeg har omtrent ikke brukt Windows siden jeg var 15 når jeg ble Linux bruker fullt ut og derfor er ikke jeg like kjapp til å fikse problemene her når de oppstår.

Det er også utrolig sjelden du faktisk MÅ bruke terminal, de fleste innstillinger kan du også endre via gui. Saken er at det er mye enklere å fortelle en fyr om å skrive inn noen ting i terminal, istedenfor å si "Ok. Start kontrollsenteret, gå inn på skriverinnstillinger, høyreklikk på printer #1..." du skjønner nok poenget. De som kan Linux godt er veldig glad i å bruke terminalen da dette går vesentlig raskere, og det er gjerne disse som gir deg svar på ting når du trenger hjelp... Skal og sies at jeg bruker terminalen i Mac til en god del slike ting. De få gangene jeg må bruke Windows holder jeg meg langt unna terminalen da den er ubrukelig i forhold, så da tvinger jeg megselv til å bruke gui, fordi det funker best der.

Og hva kan du ikke gjøre på Linux som du kan på Mac? Jeg er daglig bruker av begge og ser ingen begrensninger (med unntak av platform-eksklusiv programvare). Flash og Silverlight er jeg dog enig i (eneste som mangler i Linux er vel maskinvare-akselerasjon, eller har dette kommet?) men Silverlight skal vel være ganske greit nå etter at Moonlight 4 kom ut?

Flaming skal du vel ikke forvente, kan ikke se at du har trollet... med mindre det var det du gjorde :O

Lenke til kommentar

Har brukt ubuntu 11.04 nå i et par uker, og er kjempe fornøyd med det nye brukergrensesnittet. Helt klart den beste linux distroen jeg har prøvd hittil. Virker veldig stabil , de fleste dagligdagse applikasjoner medfølger eller er lett oppnåliger gjennom programvare senter, og det er gratis. Håper at flere får øya opp for linux og ubuntu, for dette er en solid utgivelse!

Får du sett på youtube med det, skype?

Lenke til kommentar

Har brukt ubuntu 11.04 nå i et par uker, og er kjempe fornøyd med det nye brukergrensesnittet. Helt klart den beste linux distroen jeg har prøvd hittil. Virker veldig stabil , de fleste dagligdagse applikasjoner medfølger eller er lett oppnåliger gjennom programvare senter, og det er gratis. Håper at flere får øya opp for linux og ubuntu, for dette er en solid utgivelse!

Får du sett på youtube med det, skype?

Ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...