Gå til innhold

Test: Ubuntu 11.04

Anbefalte innlegg

Har gått over til kun W7 pga. overgang til "liten" SSD, og savner forlengst å kunne starte PCen in ubuntu... Foreløpig har jeg "kompensert" med en ITX-server med Ubuntu 10.10/64b (som tok maaange kvelder siden jeg hadde store krav til programmer som måtte kjøres på den) og Ubuntu 11.04/32b på laptop'en.

Unity har jeg ikke noe mening om enda siden jeg forlengst har vent meg til AWN (Avant Window Navigator) og føler derfor jeg ikke har bruk for Unity (time will tell)

Det eneste jeg registerer av problemer med Ubuntu 11.04 er høyere CPU bruk og noe mere SRAM bruk (en Asus 5103 er ikke noe lyn)

Til alle dere som påstår at det er MINDRE problemer med W7 kan jeg bare si : skjerp dere !

Har brukt W7 64b (pro) i jobben (systemutvikler, CAD og programmering) og det har vært noen tak, for eksempel med kjøring av 32 bits programmer, ting som ikke virker, som er treeegere enn XP på mange ting osv. Noen problemer fikset SP1 men ikke alle.

Og at W7 ikke kjører alle CPU kjernene på maks (alle på minimum) ved backup (image update til en server) er jo tåpelig, PCen blir skikkelig treg nå backup kjører...

Og jeg bør vel også ta med at skifte av skjermkort ofte øker antall blåskjermer i W7, spesielt om det skjer mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes 11.04 fungerer ypperlig. Men er vel ingen tvil om at unity er mer tilpasset laptop hvor man sitter med begge hender over tastaturet til enhver tid...

Hadde en gammel macbook 2.1 med mac os x 10.4... putta inn 4GB minne og en ssd disk og 11.04 Ubuntu, fått ett nytt liv faktisk :)

Lenke til kommentar

største ankepunktet for meg med linux er at jeg ikke kan spille spillene mine skikkelig (nei det går ikke like bra via emulatorer). og jeg vet at det ikke er linux sin feil. men de teite spillprodusentene som bare slikker ms sin bak og bruker directx. sko ønske flere brukte opengl.

Endret av dagtveit
Lenke til kommentar

Jeg er også svært fornøyd med 11.04 og har, etter litt tilvenning, fått smaken for Unity. Er noen irritasjonsmomenter som at jeg sliter med å velge ett vindu fra et program med flere vinduer åpne i docken. F.eks ved bruk av Pidgin. Men sånn alt i alt er dette en forbedring jeg har smaken for. Liker hvordan jeg får utnyttet maksimalt av skjermen til programmene som kjører. Har ikke hatt noen problemer med installasjonen bortsett fra at den trådløse driveren jeg ble forslått (Broadcom kort) ikke kunne styre den fysiske knappen for nettverkskortet og dermed aldri kunne slå det på igjen etter ventemodus. Fikset det ved å legge inn en annen driver fra Synaptic (fwcutter). Sånn helt urelatert så skulle jeg ønske Ubuntu One (som i denne versjonen har modnet betydelig) kunne funke med egen webserver. Dere som sier dere bruker Gnome 3. Er det Gnome Shell dere mener? :)

tips: klikk med musehjulet et tomt sted øverst i unity. da vil vinduer i bakgrunn komme frem.

Lenke til kommentar

Hyggelig at det er litt Linux artikler innimellom:)

Har installert Xbuntu med Gnome 3 skall på en veldig gammel maskin (6-7 år gammel) , og det går overraskende bra imotsetning til Unity!

Kunne i dere i HW kanskje gjort en test på Gnome 3?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig at det er litt Linux artikler innimellom:)

Har installert Xbuntu med Gnome 3 skall på en veldig gammel maskin (6-7 år gammel) , og det går overraskende bra imotsetning til Unity!

Kunne i dere i HW kanskje gjort en test på Gnome 3?

Jobber med saken! Er halvferdig, men er opptatt fra nå og ut helga, kommer kanskje på hardware.no om en ukes tid... men holder ingen løfter, kan godt ta lengre tid (har eksamen i slutten av måneden)

Lenke til kommentar

Gleder meg til å lese ^^,

Jeg synes Unity fungerer bra, en har plass til mye mer på skjermen. Tok noen dager før jeg klarte å venne meg til å bruke det, men, det fungerer utmerket.

Synd det er så få norske sider som har GNU/Linux nyheter :/

Lenke til kommentar

11.04 var fullstendig håpløst for min del. Unity er virkelig "bloat" som jeg flyktet fra windows pga. Dessuten har dem tullet med gnome-session også så jeg ikke får fjernet top-panelet i classic, gjør det vanskelig å bruke AWD :/

Lenke til kommentar

Tror Ubuntu hadde blitt ganske populært om det ikke var for noen få ting. De fleste jeg kjenner som har brukt Ubuntu en stund vil tilbake til Windows eller OS X pga. ting som Photoshop eller Windows Live Messenger.

Jeg var ikke langt i fra å skifte jeg heller, for jeg savner en skikkelig WLM klient som støtter visning av bilder, kamera ol.

Adobe og Microsoft må da ha fått godt betalt av Apple for å gjøre CS og WLM tilgjengelig på OS X, hadde det ikke vært for WLM klienten til OS X kan jeg garantere at det ikke hadde blitt så populært.

En god del bedre støtte for WLM ville ført til at flere unge ville tatt det i bruk.

Adobe sine produkter ville ført til at flere designere hadde tatt i bruk Ubuntu.

Det er ihvertfall de to punktene jeg synes burde blitt fikset, for i nesten alle tilfeller er det de tingene folk(ungdom eller designere/utviklere) savner.

Ble et rotete innlegg, men men...

Endret av Alex1331
Lenke til kommentar

Tror Ubuntu hadde blitt ganske populært om det ikke var for noen få ting. De fleste jeg kjenner som har brukt Ubuntu en stund vil tilbake til Windows eller OS X pga. ting som Photoshop eller Windows Live Messenger.

Jeg var ikke langt i fra å skifte jeg heller, for jeg savner en skikkelig WLM klient som støtter visning av bilder, kamera ol.

Adobe og Microsoft må da ha fått godt betalt av Apple for å gjøre CS og WLM tilgjengelig på OS X, hadde det ikke vært for WLM klienten til OS X kan jeg garantere at det ikke hadde blitt så populært.

En god del bedre støtte for WLM ville ført til at flere unge ville tatt det i bruk.

Adobe sine produkter ville ført til at flere designere hadde tatt i bruk Ubuntu.

Det er ihvertfall de to punktene jeg synes burde blitt fikset, for i nesten alle tilfeller er det de tingene folk(ungdom eller designere/utviklere) savner.

Ble et rotete innlegg, men men...

Litt uenig med deg her, synes personlig at WLM *hark* *spytt* er noe fantastisk møkkverk uten sidestykke. Selv på Windows brukte jeg emesene istedenfor WLM *hark* *spytt*. Dessuten trur jeg ikke det er en veldig stor case idag mtp facebook. Tror ikke jeg har vært logga på MSN siden sommerferien ifjor.

Photoshop trur jeg alltid har vært tilgjengelig på Mac, Mac OS X var jo kjent for å være en bra maskin å lage ting på før i tiden så... Men jo, dette er ett stort savn i Linux selv om jeg kanskje trur de fleste klarer seg med Gimp, spesielt mtp hvor godt Pixelmator gjør det i Mac, og Pixelmator mangler faktisk noen funksjoner jeg savner stort i Gimp...

Spill derimot, det skulle vi ha mer av. Håper virkelig Ubuntus Software Center setter fart på sakene der når de får åpna opp for kommersielle aktører, og/eller at Steam får gitt ut en Linux-klient fort som f***

11.04 var fullstendig håpløst for min del. Unity er virkelig "bloat" som jeg flyktet fra windows pga. Dessuten har dem tullet med gnome-session også så jeg ikke får fjernet top-panelet i classic, gjør det vanskelig å bruke AWD :/

Ser den, unity er ikke for alle... Synes det er utrolig merkelig at de fjerner "Gnome-classic" fra Ubuntu 11.10, kan potensielt være å skyte seg i foten trur jeg :S

Lenke til kommentar

Litt uenig med deg her, synes personlig at WLM *hark* *spytt* er noe fantastisk møkkverk uten sidestykke. Selv på Windows brukte jeg emesene istedenfor WLM *hark* *spytt*. Dessuten trur jeg ikke det er en veldig stor case idag mtp facebook. Tror ikke jeg har vært logga på MSN siden sommerferien ifjor.

Photoshop trur jeg alltid har vært tilgjengelig på Mac, Mac OS X var jo kjent for å være en bra maskin å lage ting på før i tiden så... Men jo, dette er ett stort savn i Linux selv om jeg kanskje trur de fleste klarer seg med Gimp, spesielt mtp hvor godt Pixelmator gjør det i Mac, og Pixelmator mangler faktisk noen funksjoner jeg savner stort i Gimp...

Spill derimot, det skulle vi ha mer av. Håper virkelig Ubuntus Software Center setter fart på sakene der når de får åpna opp for kommersielle aktører, og/eller at Steam får gitt ut en Linux-klient fort som f***

Enig, jeg liker ikke WLM jeg heller, men problemet er at mange andre bruker det og det er passe irriterende når folk prøver å vise bilder eller vi ha på kamera.

Hadde bare Gimp vært litt mindre....Gimpy ville jeg nok prøvd hardt for å gå over til det. Liker ikke at det er flere vinduer, er jo bare rotete.

Spiller ikke mye spill, men jeg mener og at det hadde hjulpet godt på.

Go Linux! :D

Lenke til kommentar

Jeg er også svært fornøyd med 11.04 og har, etter litt tilvenning, fått smaken for Unity. Er noen irritasjonsmomenter som at jeg sliter med å velge ett vindu fra et program med flere vinduer åpne i docken. F.eks ved bruk av Pidgin. Men sånn alt i alt er dette en forbedring jeg har smaken for. Liker hvordan jeg får utnyttet maksimalt av skjermen til programmene som kjører. Har ikke hatt noen problemer med installasjonen bortsett fra at den trådløse driveren jeg ble forslått (Broadcom kort) ikke kunne styre den fysiske knappen for nettverkskortet og dermed aldri kunne slå det på igjen etter ventemodus. Fikset det ved å legge inn en annen driver fra Synaptic (fwcutter). Sånn helt urelatert så skulle jeg ønske Ubuntu One (som i denne versjonen har modnet betydelig) kunne funke med egen webserver. Dere som sier dere bruker Gnome 3. Er det Gnome Shell dere mener? :)

tips: klikk med musehjulet et tomt sted øverst i unity. da vil vinduer i bakgrunn komme frem.

Skjønte nok dessverre hverken hvor jeg skulle klikke eller hva jeg ville oppnå :hm:

Lenke til kommentar

Etter litt grubling fant jeg ut hvor jeg skulle klikke og hva som skulle skje...

Hvis du f.eks har 3 vinduer som overlapper hverandre, og du har lyst å sende et vindu bakerst, klikker du på midtknappen øverst på den linja hvor lukk, minimer og maksimerknappene ligger.

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...