Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bytte av oppsatt vakt


Anbefalte innlegg

Jeg er deltidsansatt på et utested, hvor det er lite som skjer når det er dårlig vær, og mye som skjer når det er finvær (stor uteservering). Jeg ønsker meg fri neste uke, og spurte sjefen for en tid tilbake om dette var greit dersom jeg fant folk som kunne ta over mine vakter. Fikk beskjed om at dette var helt i orden, men at alle vaktbytter skal godkjennes. Nå har jeg fått tak i folk som gjerne vil ha mine vakter, men fikk plutselig beskjed fra sjefen om at dersom jeg bytter må jeg oppholde meg i byen i tilfelle finvær (de jeg vil bytte med er visstnok solvakter, uten at dette fremgår av vaktplanen).

 

Kan sjefen min kreve at jeg er i byen når jeg har byttet bort mine vakter, og i teorien har fri? Dette har også skjedd tidligere, at sjef blir misfornøyd når ansatte reiser vekk uten å få dette godkjent (selv om man ikke er satt opp på vakt i den perioden man reiser vekk). Min plan var å reise bort neste uke, og gikk ut ifra at dette var ok siden jeg har byttet meg til fri. Nå er dette tydeligvis ikke greit likevel, og jeg er litt rådvill på hva jeg bør gjøre. Er det noen lover jeg kan slå i bordet med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fri, så har du fri. En muntlig avtale er også bindende, og ingen kan tvinge deg til å jobbe dersom du har fått innvilget fri.

 

Neste gang ville jeg gjort det skriftlig. Skriv en liten lapp om når du ønsker å ha fri, så får du sjefen til å signere. Verre er det ikke. Eventuelt send en epost, så du ihvertfall har ditt på det rene.

Lenke til kommentar

Det beste hadde jo vært om dette var ferie og brukt ferieloven, men da hadde dette ikke vært et issue engang...

 

Arbeidsgiver har styringsrett på hvem, hva, (delvis) hvor og når, altså vaktplanen. Din plikt er å følge vaktplanen som er satt opp. Å bytte vakter er på arbeidsgiver sine premisser.

 

Hvis solvakt (eller ring til hvis fint vær vakt) er arbeidstid (arbeidstaker står disponibel for arbeidstaker) så skal det vises igjen på lønnslippen. Hvis det ikke er arbeidstid så har du fri, og står valgfritt til å ta med deg telefon/reise bort/være drita.

 

Altså, hvis arbeidsgiver sier du ikke kan reise bort i påvente av mulig arbeid er du i en hjemmevakt situasjon eller i en arbeidstid situasjon. Hvilken du havner i kan jeg ikke si...

 

Jeg er ingen advokat... :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...