Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleie - Ingen leieavtale

Misantr

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter nå i en litt kinkig situasjon. Har i den siste tiden leid en hybel hvor huseier er veldig rotete. Etter at jeg mottok skriftlig avtale, fylte jegden ut og forsøkte å få huseier til å skrive under i tilleg. Dette viste seg å være en håpløs oppgave og etter 1,5 måned med prøving gikk det i glemmeboka.

På denne hybelen er det en del mangler (manglende rømningsvei, ikke parkeringsplass som lovt, kjøkkenet står halvferdig osv). På grunn av dette har jeg holdt tilbake husleien for å sette press på utleieren til å utbedre dette som tillatt i husleieloven § 2-15. Det skal også nevne at huseieren har låst seg inn uten forvarsel flere ganger, hva har dette å si?

Etter snart 6 måneder, har det fortsatt ikke skjedd noe og det er fortsatt ikke skrevet en skikkelig kontrakt. Først i dag kom utleieren å etterlyste leien og jeg konstanterte igjen hvordan saken var. Etter denne diskusjonen har jeg ingen planer om å bli boende og kommer til å flytte innen kort tid.

Vi hadde i opprinnelsen en muntlig avtale om 1500kr i måneden, men utleieren mener nå at det ble sagt 2700kr.

Mitt spørsmål er da: har utleieren rett til å kreve inkasso på den tilbakeholdte leien og isåfall hvilken månedsleie er korrekt? § 2-11 i husleieloven sier også at leieren kan kreve avslag i leien i den tiden husrommet lider av mangler, gjelder dette også her?

På forhånd takk!

Endret av Misantr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tryggeste er å gi oppsigelse etter husleieloven § 9-6 ( http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6 ) . Det vil vanligvis si tre måneder. Muligens en måned, avhengig av hybel.

Det er rent tøv at utleier ikke kan kreve leie hvis dere ikke har skriftlig kontrakt. Du har så vidt jeg forstår betalt (noe) leie, så det er ikke vanskelig å bevise at du har leid boligen.

Jeg ser ingen grunn til at ikke § 2-11 skal gjelde. Når det gjelder leia så er problemet ditt er at 1500kr i måneden virker veldig lite. Hvis saken havner i rettsvesenet (gjerne forliksråd eller husleietvistutvalg) og utleier påstår at leia er 2700kr kan hans versjon fort virke mer plausibel. Lav leie er også et problem hvis utleier hevder at "mangelene" var del av avtalen og alt regnet med i leia. Inkasso blir det ikke, så lenge du passer på å bestride kravet (og utleier ikke får en dom på at du skylder penger).

Generelt er det viktig å ha så mye skriftlig dokumentasjon som mulig.

Ellers: Utleier har ikke lov til å låse seg inn i leiligheten hvis det ikke er helt nødvendig. Du bør sende en skriftlig klage (ta vare på kopi) der du opplyser om at hvis det skjer igjen skifter du lås for utleier regning. http://forbrukerportalen.no/faq/har_utleier_adgang_til_leiligheten .

Lenke til kommentar
§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#2-11

Selv om boligen har mangler er den ikke verdiløs, noe som må være kravet hvis du ikke har betalt leie i det hele tatt. Argumentet måtte eventuelt være at en bolig uten forskriftmessige rømningsveier egentlig ikke kan leies ut, og dermed har en utleieverdi på 0 kroner som bolig, men det ville jeg ikke satset på.

Utleier har nesten garantert et gyldig krav mot deg, og vil i det minste få noe om han går til sak.

Når du ikke har betalt leie blir det litt vanskeligere å bevise at det foreligger en avtale om å leie, men jeg tror likevel ikke du vil slippe unna med å lyve. (Det vil selvsagt også være umoralsk.)

Lenke til kommentar

Det skal mye til for å kunne holde tilbake hele leia. Da må det være i tilfelle du i praksis ikke kan bo der. Enn så lenge du kan bo der, og har gjort det, har utleier krav på leie etter avtale. Når det er mangler i boligen som forringer bosituasjonen(og avtalen ikke er oppfylt fra utleiers side) så kan du holde tilbake deler av leien, og sette dette beløpet inn på en egen konto. Dette gjør du utleier oppmerksom på, skriftlig. Se for øvrig husleieloven angående tilbakeholding av leie. Det er ikke bare å beholde pengene selv.

Men som ander og sier, 1500 er kunstig lavt og det vil, uten skriftlig dokumentasjon, være vanskelig å argumentere mot at dette ikke allerede var leie som har tatt hensyn til manglene allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...