Gå til innhold

Er det verdt å gå over inntektsgrensen når en mottar stipend og lån?

Stoic

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier, er det verdt å tjene over inntektsgrensen når en er student?

La oss si at jeg har mulighet til å tjene 180 000,- i studieåret (fom januar tom desember). Det vil si at jeg er ca 40 000,- over inntektsgrensen, og må betale 25,7 % skatt (er det ikke det som er marginalskatten?) av inntekten, som gir meg ca 135 000,- netto. Dermed blir ca halvparten av stipendet mitt omgjort til lån (180 000 - 140 000 = 40 000 x 0,05 % x 10 = 20 000,-). Det er riktignok sure penger å miste, men alternativet er å tjene 130 000,- brutto (slik at når feriepengene kommer lander jeg akkurat under grensen), og får utbetalt 97 500,- netto (25,7 % marginalskatt).

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan dette vil bli i praksis, så derfor spør jeg dere :) Er det noe jeg har glemt i dette regnestykket?

edit: Er klar over at det skal betales renter på studielånet, men dette rammer meg ikke før jeg er ferdig utdannet og i jobb. Samlet kan vi si at jeg vil få 80 000,- ekstra i lån (4 år igjen). Men så er det slik at som student trenger jeg disse pengene nå.

Endret av Maddoc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hadde veldige mange regnestykker som jeg skal være ærlig at jeg ikke gidder å lese.

Korte fakta:

- Studerer du 10mnder blir 50% (5% pr. mnd du studerer pr. år) av det du tjener over grensen omgjort fra stipend til lån

- Marginalskatt på 25.7%

100%-50%-25.7%=24.3%

Tjener du da 150kr timen sitter du igjen med 150*0.243=36,45kr/t. Vet ikke med deg, men personlig så foretrekker jeg å sitte hjemme og klø meg mellom beina istedet for å jobbe for en slik lønn!

Edit: Du tjener 40 000 mer sier du? Da sitter du igjen med 40 000*0,243=9720kr. Jeg tror du vil få bedre betalt for å legge de timene i noe annet (les: skole)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så skal ikke lønnen fra 2 av månedene tas med i beregningen for å finne ut hvor mye du får betalt, ettersom du bare får studielån/stipend i 10 av 12 måneder.

Hvis du TRENGER pengene nå, så kan det faktisk være verdt det, selv til 36kr timen. Dette gjelder hvis alternativet f.eks er forbrukslån, eller du har forbrukslån som må nedbetales.

En ting, dette gjelder pr kalenderår, så det året du begynner å studere på høsten, og det året du avslutter på våren, så er grensene mye høyere, siden du ikke studerer mer enn 7 måneder.

Veldig greit hvis man f.eks tar 3-årig utdannelse, ettersom grensen for 1. og 3. året da er rundt 350.000, ikke 145.000.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...