L4r5 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Er vel det samme dersom du blir stoppa i politikontroll og ikkje har med førerkortet. Det er då forskjell på å ikkje ha med førerkortet slik at polititjenestemannen må manuelt søke opp om du har gyldig førerrett kontra det å bli stoppa utan å ha bestått oppkjøyring. En bedre sammenligning vil være å parkere på handicap-parkering uten å legge beviset ruta. Du vil da få bot selv om du har gyldig bevis hjemme. Studentkort er ikke gyldig uten dokumentasjon. Så enkelt er det. Skjønner overhodet ikke denne diskusjonen. Lær dere å følge reglene, folkens. Hvis ikke du har med dokumentasjon så risikerer du bot om du blir stoppa. Dette er/bør være allmennkunskap. 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Billettinspektørene har ikke adgang til å sjekke opp om du er student eller ikke på samme måte som politiet kan sjekke om du har førerkort eller ikke, ihvertfall ikke like kjapt og enkelt. Skulle de latt folk gå mot at de kom tilbake med gyldig studentbevis ville de sikkert aldri hørt igjen fra mange. Billetten din er faktisk ikke gyldig uten studentbevis, get over it og lær deg å huske studentbeviset ditt. Du ville vel ikke sytt like mye om du hadde glemt en papirbillett igjen hjemme? 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Nå er jeg så forbanna! I går tok jeg toget hjem fra eksamenslesingen. Satt meg som alltid på mnd kort, og det var kontroll. Jeg tenkte ikke noe mere over det og viste kontrolløren mnd kortet mitt som er gyldig! Så spurte hun etter studentbevis i og med at jeg har student mnd kort. Jeg sa at det hadde jeg ikke med i og med at jeg har lest til eksamen og hadde ikke tatt med meg noen ekstra ting enn bøker. Da sa hun at det ble en bot på 900 kr! Jeg har aldri hørt om det noen gang, ingen kontrollører har spurt etter studenbevis og jeg visste ikke at man måtte ha det sammen med mnd kortet. jeg hadde skolebøkene og kunne bevise at jeg var student, men det hjalp ikke. Så spurte jeg om jeg heller kunne dra hjem å hente studentbeviset og så vise det til ett personell som jobber på togstasjonen mot et gebyr på 60 kr, det gikk heller ikke? jeg måtte betale boten på 900 kr, for å ha glemt ett studenbevis hvor jeg aldri har fått noen som helst informasjon om at dette må bringes sammen med billetten. Skjedd med flere? Jeg har hatt samme tingen, dog da var det ungdomskort (disse i V-agder har navn og bilde på), jeg ble spurt om legitimasjon, og jeg hadde ikke med meg, (kan ikke huske hvorfor), vekteren som hadde kontroll ga meg en "bot" på 750,- noen dager etterpå gikk jeg ned på kontoret til bussen, og hadde med leg, og når jeg dokumenterte min alder der, trakk de tilbake "boten". Kanskje du kan gjør det samme?? 900,- er urimelig mye for en student, spesielt når det ikke er tilfellet at man gjorde noe galt. -frank Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Kanskje du kan gjør det samme?? 900,- er urimelig mye for en student, spesielt når det ikke er tilfellet at man gjorde noe galt. -frank Fakta er jo at han har gjort noe galt. Han reiste uten gyldig billett. Som nevnt er ikke studentkortet gyldig uten dokumentasjon (studentbevis). 2 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Kanskje du kan gjør det samme?? 900,- er urimelig mye for en student, spesielt når det ikke er tilfellet at man gjorde noe galt. -frank Fakta er jo at han har gjort noe galt. Han reiste uten gyldig billett. Som nevnt er ikke studentkortet gyldig uten dokumentasjon (studentbevis). Det betyr ikke at man ikke kan komme seg ut av det, er ingenting galt med å prøve, værste som kan skje er at man får et NEI, spesielt når TS har gjort noe galt, som burde straffes med noen strenge ord, og ikke 900,- er ikke somom TS ikke hadde bilett i det heletatt. Jeg vedholder at det er en foskjell! -frank 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Bare for å presisere nok en gang... gebyret er på 750 spenn.. 900 kroner har TS fått fordi TS nektet å betale på stedet.. selv om man er student så har man 750 på kortet eller kredittkort i bakhånd. Endret 16. mai 2011 av Illus Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Kanskje du kan gjør det samme?? 900,- er urimelig mye for en student, spesielt når det ikke er tilfellet at man gjorde noe galt. -frank Fakta er jo at han har gjort noe galt. Han reiste uten gyldig billett. Som nevnt er ikke studentkortet gyldig uten dokumentasjon (studentbevis). Det betyr ikke at man ikke kan komme seg ut av det, er ingenting galt med å prøve, værste som kan skje er at man får et NEI, spesielt når TS har gjort noe galt, som burde straffes med noen strenge ord, og ikke 900,- er ikke somom TS ikke hadde bilett i det heletatt. Jeg vedholder at det er en foskjell! -frank Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være snakk om særbehandling i denne saken? Reglene er klinkende klare, og TS har brutt dem - det betyr gebyr, sågar på 900 kr fordi TS ikke gjorde opp for seg der og da. Dersom jeg bryter fartsgrensen får jeg ikke lov til å prøve å kjøre strekningen en gang til, bare for å bevise at jeg er i stand til å ferdes på lovlig måte. Lenke til kommentar
tullas Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Skjønner ikke hvorfor folk skal hisse seg opp. Men dere må jo være enig at det er feil at jeg skal få en bot på 900 kr for å glemme STUDENTBEVISET, men hvis jeg hadde glemt ALT (Dvs, billetten OG studenbeviset) så hadde jeg fått ett mindre glemmegebyr. Synes det bare er noe som ikke stemmer. Og grunnen til at jeg ikke betalte på stedet var fordi jeg nettop ikke hadde 750 kr på kortet, så jo det er noen studenter som ikke har 750 å punge ut med der og da. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) hvis jeg hadde glemt ALT (Dvs, billetten OG studenbeviset) så hadde jeg fått ett mindre glemmegebyr. Hvor har du dette fra ? Glemmegebyret finnes ikke lengre meg bekjent. Om du glemmer litt eller alt så er gebyret i Oslo 750/900 kroner. Og grunnen til at jeg ikke betalte på stedet var fordi jeg nettop ikke hadde 750 kr på kortet, så jo det er noen studenter som ikke har 750 å punge ut med der og da. OT: Vil sterkt anbefale deg å sette deg litt inn i grunnleggende husholdningsøkonomi selv om du bare er student. Det er sterkt å anbefale å ha en konto med litt penger på for uforutsatte utgifter (ala dette) og et kredittkort som du kun bruker i nødstilfeller (ala dette). Sunn økonomisk sans vil hjelpe deg mye i fremtiden. Endret 16. mai 2011 av Illus 1 Lenke til kommentar
tullas Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Ja hadde jo vært fint om kanskje resten av Norge også hadde fått med seg denne informasjonen! Er tydeligvis store deler av folk i Norge som ikke har fått med seg dette når jeg ser på nyhetsartikkelene i det siste. Men greit, case closed. P.S Spydighetene dine kan du holde for deg selv, sunn økonomi har jeg og vel så det, selv om man ikke bringer med seg all verdens når man bare skal innom skolen for å lese til eksamen. 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Kanskje vanskelig å forstå, men det var ment som et godt råd. Lenke til kommentar
tullas Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Da tar jeg det i mot. takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå