Gå til innhold

[Løst] Bot pågrund av manglende studentbevis?

tullas

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så forbanna!

I går tok jeg toget hjem fra eksamenslesingen. Satt meg som alltid på mnd kort, og det var kontroll. Jeg tenkte ikke noe mere over det og viste kontrolløren mnd kortet mitt som er gyldig! Så spurte hun etter studentbevis i og med at jeg har student mnd kort. Jeg sa at det hadde jeg ikke med i og med at jeg har lest til eksamen og hadde ikke tatt med meg noen ekstra ting enn bøker. Da sa hun at det ble en bot på 900 kr! Jeg har aldri hørt om det noen gang, ingen kontrollører har spurt etter studenbevis og jeg visste ikke at man måtte ha det sammen med mnd kortet. jeg hadde skolebøkene og kunne bevise at jeg var student, men det hjalp ikke. Så spurte jeg om jeg heller kunne dra hjem å hente studentbeviset og så vise det til ett personell som jobber på togstasjonen mot et gebyr på 60 kr, det gikk heller ikke? jeg måtte betale boten på 900 kr, for å ha glemt ett studenbevis hvor jeg aldri har fått noen som helst informasjon om at dette må bringes sammen med billetten. Skjedd med flere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette står i avtalen du godkjenner når du kjøper studentbillett. Gjelder også for de som påberoper seg honnørrabatt:

http://ruter.no/Global/PDF_filer/billetter_og_takst/billetter_2011/billettbrosjyre_web_2011.pdf

"Ved billettkontroll må du kunne vise legitimasjon og kvittering for betalt semesteravgift."

Dersom du tenker deg om så skjønner du sikkert at slik må det være. Dersom ikke kan jo alle si at de studerer eller har krav på honørrabatt.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Det høres helt urimelig ut for meg. Man kan vel ikke skaffe seg student mnd.kort uten å fremlegge student bevis?

I praksis kan en student da kjøpe mengder med studentmånedskort og selge videre til andre med en liten fortjeneste.

Selvsagt burde alt dette kunne registreres i datasystemer slik at kontrollørene kan sjekke om du er gyldig student og utsalgsstedene burde ha kunne sjekket om du allerede har kjøpt månedskort (for å forhindre svindel).

Men slik er nå ikke verden p.t.

Lenke til kommentar

Ja har bare ikke tenkt at det var så farlig å ikke ha det med da ingen kontrollører noen gang har spurt om at jeg skal fremmlegge det. Burde hvertfall bare fått ett glemmegebyr spør du meg, og heller betalt boten på 900 kr dersom jeg ikke viste stud.beviset innen en tidsfrist.

Lenke til kommentar

Jeg visste at man må ha de to kortene sammen, men har aldri blitt spurt. Synes uannsett det var en latterlig høy bot for et studentbevis når man har betalt for flexus, så høy at jeg nesten (men bare nesten) hadde vurdert å nektet og løpt.

Lenke til kommentar

Ja har bare ikke tenkt at det var så farlig å ikke ha det med da ingen kontrollører noen gang har spurt om at jeg skal fremmlegge det. Burde hvertfall bare fått ett glemmegebyr spør du meg, og heller betalt boten på 900 kr dersom jeg ikke viste stud.beviset innen en tidsfrist.

Glemmegebyret har forsvunnet. Det du kunne ha gjort var å betale 750 kroner på stedet. Du valgte å betale med faktura og må da betale fakturagebyr på 150 i tillegg.

Lenke til kommentar

De er arrogante fordi de vet at de er eneste alternativ. Som det står i saken så blir ikke dette oppgitt på utsalgssteder, denne mytiske informasjonsbrosjyren er det ingen som har sett snurten av, og på nsb sine hjemmesider (for de som tar lokaltoget) står ikke dette nevnt med et ord på billetvillkårene.

Jeg ser på dette som svindling da denne informasjonen ikke er lett tilgjengelig. Samtlige andre selskaper jeg har reist med som krever studentbevis (eller annet bevis) har dette tydelig skrevet på biletten.

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som helt selvsagt at man skal medbringe studentkort og gyldig semesterkort dersom man reiser på studentbilletter. Det er også eksplisitt sagt på nettsiden til selskapet:

"Ruter tilbyr en rekke rabatter, men skal du kunne kjøpe eller reise med rabatt, må du kunne vise gyldig legitimasjon når personalet ber om det."

Dette inkluderer selvsagt studentkort sammen med gyldig semesterkort. Praksisen er helt identisk med andre transportselskaper som tilbyr studentrabatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tidligere sto det "Bare gyldig med medbrakt semesterkort" eller noe slikt på papirbillettene og når du kjøpte studentkort fikk du med en liten mappe med to lommer, en til hvert kort.

...men det er vel fremdeles ganske innlysende at gyldig bevis må medbringes? Dette er hva jeg vil kalle en no-brainer.

Lenke til kommentar

Da er det vel ikke noe å klage på da annet enn at boten på 900kr er sinnsvakt høy i forhold til forglemmelsen.

Jeg synes kanskje den gamle boten var litt liten så 300kr som noen har nevnt her høres mer rettferdig ut.

Det er jo ikke sånn at studenter vasser i penger, å glemme et studentbevis er vel heller ikke noen trussel for verdensfreden så 900kr er en stiv reprimande.

Lenke til kommentar

Ja jeg hadde hatt null problem med ett glemmegebyr, men saken er den at jeg synes det var UTROLIG unødvendig med en SÅ høy bot for å glemme å ha med studentbeviset. Da hadde det heller lønnet seg for meg å glemme hele billetten og fått ett glemmegebyr på den? Det er jo helt feil spør du meg.

Lenke til kommentar

Det høres helt urimelig ut for meg. Man kan vel ikke skaffe seg student mnd.kort uten å fremlegge student bevis?

Jeg hadde klagd på den boten da det høres helt urimelig ut.

Jeg har kjøpt studentkort uten å fremlegge studentbevis flere ganger. Studentbeviset (dvs semesterbeviset) kan jo også ha utløpt mens man fortsatt har periodekortet (periodekort kan jo vare i opptil et halvt år, iallefall her i Trondheim).

Det høres ikke urimelig ut i mine øre at det å ikke ha studentbevis regnes for det samme som å ikke ha gyldig billett. Det er vanlig å kreve at studentbevis skal fremlegges sammen med rabattbilletter for studenter. Hvis ikke dette var et krav kunne jo hvem som helst kjøpt studentbillett, latt som de var student og lurt systemet på denne måten.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Synest også at det høyrest rart ut at det å ikkje ha med studenkort for å dokumentere at du er student er sidestilt med å reise utan gyldig bilett. Tross alt har du gyldig bilett, du har berre ikkje med dokumentasjonen.

Er vel det samme dersom du blir stoppa i politikontroll og ikkje har med førerkortet. Det er då forskjell på å ikkje ha med førerkortet slik at polititjenestemannen må manuelt søke opp om du har gyldig førerrett kontra det å bli stoppa utan å ha bestått oppkjøyring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...