Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulbolter og WD 40

Anbefalte innlegg

Hola

Har i alle år spraya på litt WD 40 på hjulboltene før jeg har skrudd til de nye sommer-/vinterhjulene, men her om dagen kom jeg plutselig over en artikkel som sa at dette var NO GO! fordi WD 40 forsvinner ved høye temperaturer og boltene kan løsne... Noen som har tanker eller erfaringer rundt dette?

Bør vel skru ut boltene og tørke av dem for å være på den sikre siden selv om det har gått bra hittil...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det har gått bra hittil, er det ikke noen grunn for at det ikke skal gå bra i år. Gjør for sikkerhetsskyld slik som Handl3vogn sier, og sjekk momentet. Selv bruker jeg litt kobberpasta på hjulboltene før jeg skrur de inn, men det er omdiskutert hvorvidt det er nødvendig eller ikke.

Lenke til kommentar

Hola

Har i alle år spraya på litt WD 40 på hjulboltene før jeg har skrudd til de nye sommer-/vinterhjulene, men her om dagen kom jeg plutselig over en artikkel som sa at dette var NO GO! fordi WD 40 forsvinner ved høye temperaturer og boltene kan løsne... Noen som har tanker eller erfaringer rundt dette?

Bør vel skru ut boltene og tørke av dem for å være på den sikre siden selv om det har gått bra hittil...?

Vel, jeg og har fått med meg div advarsler om å ha fett på hjulboltene. Nå har jeg siste ca 10 år benyttet kobber- eller alu-fett på både gjengene og kon-delen på bolten/mutteren. Har og prøvd med og uten fett (begge deler på rene gjenger), for å se om det strammes for mye til med å bruke fett (med å bruke momentnøkkel, og merke av for hvor bolten stanser). Bolten går litt lenger rundt når det brukes fett, men fint lite. Har aldri opplevd at bolter løsner, selv ikke en liten antydning til å løsne. Derimot har jeg opplevd et hel... med å løsne de boltene som ikke har fått noe fett, mens de som har fått en runde med kobber/alu har løsnet slik "de skal".

Lenke til kommentar

Burde vel ikke være bekymret for så lenge du har strammet til skikkelig, gjerne en etterstramming etter å ha kjørt et par km.

Men at wd-40 fordamper lett er vel rimelig riktig, en knirkende dør, feks, knirker like godt et par dager etterpå, så hovedpoenget på hjulbolter er for å gjøre monteringen enklere og det gjør det jo forsåvidt.

Lenke til kommentar

Hola

Skulle likt å lese den artikkelen! Det er bare tull. WD 40 er ubetydelig tynn. Dersom du teiter til med WD 40 vil du få litt høyere forspenning grunnet lavere friksjon. Men WD 40 er så tynn at det stort sett blir metall-metall glidning. Så det har nesten ingen ting å si. Og som nevnt lenger oppe, så vil WD 40 fordufte med tiden (og boltene blir ganske vanskelig å få av pga den forhøyede forspenningen.)

Bruk gjengefett med kobber / aluminium. Biltema sin holder lenge. Dyrere alternativ er Chesterton’s 629og molycote.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Såpass! Interessant.

Utklipp: "Bruk en stålbørste for å rengjøre av kontaktflatene mot felg på bilen og likeså felgens kontaktflater mot bilen. Bruk kopper- eller sink –fett eller -pasta på navet på bilen og mutter/bolter ved montering. NB! Det er svært viktig at det IKKE brukes vanlig fett eller smørespray som WD-40 på bolter eller muttere når de skal monteres. Under kjøring vil det utvikles varmegang i muttere/bolter som gjør at vanlig fett WD-40 ”smelter” bort og muttere/bolter kan løsne under kjøring."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...