Gå til innhold

PR-utdanning, hjelp

Negil^

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å jobbe med noe som har med PR og gjøre(kommunikasjonsrådgiver), derfor tenker jeg enten å ta bachelor hos Volda eller BI. Hva anbefaler dere som har noen erfaringer med disse skolene?

Problemet er at jeg vet ganske lite om jobber som man kan få. Hva slags jobber kan man generelt få vis man studerer PR. Når jeg tenker PR, tenker jeg på en person som hjelper bedrifter med å få god PR, og kanskje kjente personer med å få god PR ?

Er dette alt? Hvordan er sjansene for å få seg jobb innenfor PR yrket? Er lønna generelt god?

Takker for svar

Endret av Negil^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg går siste året av PR-studiet på BI, og er ferdig om bare få uker. Selv er jeg veldig fornøyd med studiet, og føler at jeg sitter igjen med veldig mye relevant kunnskap som jeg kan ta med meg videre i jobb.

Noen av fagene på PR går på medietrening, skrivetrening, kampanjeplanlegging, politisk kommunikasjon (lobbying), krisekommunikasjon, økonomi, osv. Mange morsomme fag, og selv om det er et smalt studie får man en bredde med fagene. Nå er det jo sånn at man også tar valgfag, så da kan du tidlig bestemme deg for hvilken retning du vil gå innen PR.

Du kan jobbe med mye forskjellig. Som du nevner kan man jobbe som kommunikasjonsrådgiver i næringslivet, de tar seg av å skape et godt omdømme for bedriften, takle kriser, håndtere media, oppdatere intranett og websider, osv. Så er det PR-byråer, der kan man jobbe kreativt med kampanjer, lage de, være med på å utføre de, analysere og gjøre research i forkant, osv. Det går også an å jobbe som lobbyist for bedrifter, som påvirker makthavere i politikk. Du kan også jobbe i politiske partier, i departementer, for Regjerings-medlemmer osv. Sosiale medier er også ofte en del av PR, så det er mulig å jobbe spesielt med dette. Du kan også få jobb som webredaktør, journalist, osv. Så det er mye forskjellig du kan jobbe med!

Du skriver at når du tenker PR så tenker du å hjelpe en bedrift eller person å få god PR. I det kan det virke som du mener mediedekning. Mediedekning er bare en liten del av PR. PR handler om å skape relasjoner med interessentene til bedriften.

Angående jobbmarkedet - i klassen min så er det veldig mange som allerede har blitt tilbudt jobb. Det er mange stilliger utlyst, og et stadig voksende marked. Det kan virke som mange bedrifter skjønner at det ikke holder å investere i markedsføring, de må også investere i PR. Og, ja, lønna er generell god. Du kan jo lese endel om lønn på Kommunikasjonsforeningen sine sider, www.kommunikasjon.no

Du kan også lese om studiet på BI sine sider, http://www.bi.no/no/Heltid/Bachelorstudier/PR-og-kommunikasjonsledelse/

Bare å komme med flere spørsmål om du har :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...