Scieconmy Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg startet en ganske interessant diskusjon med en kompis rundt dette youtube klippet: Her er saken: - Vil alle køer forsvinne fra veiene, og reisetid fra punkt A til B gå mot 0 fordi biler blir "intelligente", og dermed kjører selv, beregner raskeste vei til destinasjon, hvor det er kø osv? Se klippet selv, og kast dere inn i diskusjonen! Lenke til kommentar
Scieconmy Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Her er innleggene i debatten: Svar1: Eg lige løysningå i I,Robot bedre Forsto liksom ikkje heilt koffor køane plutseligt forsvinne når ein datachip kjøre bilen...? Ikkje bare bilen som må revolusjoneras, måden veiene e bygd på må og endras drastisk. F.eks legga mest mulig t...rafikk onna jordå, for så å konna øga hastigheten ekstremt, pluss kjøra i luftlinja (som de då har gjort i I,Robot) Meeen dette bler jo så latterligt dyrt så me må vel ta te takke med ein selvkjørt bil som ikkje løyse særlig mange problem... (Bortsett fra at du og klare å kjøra då....) Motsvar1: Når alle bila har chippa vett alle bilane alltid kor andre bila e. Din bil kjenne gjennomsnittsfarten te den bilen så e 5 kilometer forran deg og regne dermed lett om d e best å kjøra den veien, kor den køen gir lav fart. Vs å kjøra ein ann...en vei kor d ikkje e kø og som då gir ein høgare fart. Når alle bilane alltid velge de beste løsningane forsvinne køen uansett husk og at d e chippa langs veiene. Har'kje sett iRobot så vett'kje ka d går i, men tvile på at d di jørr der e någe me kan jørr (dersom me hadde pengane te d) den dag i dag. Det du ser på filmen her e någe så allerede finnes men så e for dyrt. Svar2: Ok, køane vil kanskje forsvinna, men vil travel time gå ner? Javel, kanskje litt, men ikkje "magisk" møje... Du vil jo måtta ta heftige omveia for å unngå kø, så eg ser at du aldri marr vill sitta i kø. Men! Køen i seg sjøl e jo ikkje drid,... men det at det tar lange ti som e drid Å btw, forklar meg kossen ein kø plutseligt forsvinne, bare fordi du vett at der e kø? Kjør jønå manhatten i rush-hour, å prøv å spar ti fordi du vett at der e kø på 2nd street Lige btw at du elegant overser min fancy burn på slutten der Så ble diskusjonen flyttet hit... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Kø dannes stort sett av fører-feil. Om bilene f.eks ALLTID kjører i nøyaktig 80km/t på motorveiene blir det aldri kø, uavhengig av hvor mange biler det er på veien. Alle feil bilistene gjør forplanter seg bakover. Som du ser i filmen under, de første sekundene kjører alle blene perfekt, 0 kø. Uten at noen flere biler blir introdusert dannes kø. Om alle bilene alltid kjørte slik de gjorte i de første sekundene, noe en intelligent bil vil gjøre, blir det aldri kø på veiene. Intelligente biler vil ikke omgå problemet, men fjerne det Dette forutsetter så klart at alle biler er intelligente. http://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Når alle bila har chippa vett alle bilane alltid kor andre bila e. Din bil kjenne gjennomsnittsfarten te den bilen så e 5 kilometer forran deg og regne dermed lett om d e best å kjøra den veien, kor den køen gir lav fart. Vs å kjøra ein ann...en vei kor d ikkje e kø og som då gir ein høgare fart. Når alle bilane alltid velge de beste løsningane forsvinne køen uansett Jeg vet at alle de andre bilene er på innfartsåren til byen. Jeg vet at gjennomsnittsfarten i rushtrafikken er svært lav. Likefullt er det kø. Man forutsetter her (1) en alternativ rute, (2) uten kø. Dette finnes ikke med mindre man gjennomfører massive vegprosjekter og bygger mye større og bedre veier. Dessuten klarer jeg fint å kjøre bilen min selv. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Logikken bak dette er at dersom bilen forran deg bremser (kjøyrer med lavare fart en deg sjølv) så må du også bremse for å unngå ein kollisjon. For å unngå denne kollisjonen så må du bremse like mykje pluss litt meir for å ha ein sikkerheitsmargin. Når du bremser meir en bilen forran så må bilen bak deg også bremse litt meir en deg igjen. Dette vil gjenta seg til det til slutt blir full stopp og kø lengre bak. Biler som kjøyrer med datastyrt autopilot vil unngå eller i det minste redusere sikkerheitsmarginen som trengs for å være sikker på at bilen bremser nok. Dette vil nok føre til mindre køer og ein meir effektiv trafikkavvikling. I tillegg vil inteligente biler i mykje større grad kunne utnytte luker i trafikken då bilen som skal inn på vegen beregner nøyaktig kor mykje plass som trengs for å ikkje forstyrre dei andre bilane, og dei andre bilane på vegen vil observere og bekrefte at bilen som skal inn i luka forran faktisk har nok plass. Med ein mennesklig sjåfør så vil dei fleste sleppe opp gassen eller bremse litt dersom det er tvil om om den andre sjåføren har beregna rett. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Biler som kjøyrer med datastyrt autopilot vil unngå eller i det minste redusere sikkerheitsmarginen som trengs for å være sikker på at bilen bremser nok. Dette vil nok føre til mindre køer og ein meir effektiv trafikkavvikling. Sikkerhetsmarginer er unødvendig om alle biler kjører selv og kommuniserer sammen. Om en bil av en eller annen grunn må bremse(noe den ikke vil med mindre det er en hindring i veien), så kan den gi signaler som kan spre seg milevis bakover i køen, så kan alle bremse samtidig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Ein liten sikkerheitsmargin vil det nok alltid måtte være, då det kan være tenkelig at f.eks den fysiske bremseeffekten ikkje stemmer 100% med det autopiloten har kalkulert med. Men ja det meste av sikkerheitsmarginen vil nok være vanskelig å legge merke til. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Kø dannes stort sett av fører-feil. Om bilene f.eks ALLTID kjører i nøyaktig 80km/t på motorveiene blir det aldri kø, uavhengig av hvor mange biler det er på veien. Alle feil bilistene gjør forplanter seg bakover. Som du ser i filmen under, de første sekundene kjører alle blene perfekt, 0 kø. Uten at noen flere biler blir introdusert dannes kø. Om alle bilene alltid kjørte slik de gjorte i de første sekundene, noe en intelligent bil vil gjøre, blir det aldri kø på veiene. Intelligente biler vil ikke omgå problemet, men fjerne det Dette forutsetter så klart at alle biler er intelligente. Da vil det bli kø for å komme inn på motorvegen. Om bilene lå tett som et tog, ville lengden på bilene gi kapasiteten på vegnettet. I dag regner man 3 sekund mellom hver bil når man ser på kapasitet (front - front, ikke front - bak slik den allmenne oppfatning er). Det gir dermed et maks belastning per felt på 1200 kjøretøy i timen. Det er uavhengig av hastighet, ettersom 3 sekund mellom bilene i 50 og 3 sekund mellom bilene i 100 ikke har noe å si for kapasiteten. Så til togprinsippet - si man har "fartsgrense 72" for enkelhetsskyld. Det spiller ingen rolle hva den settes til så lenge datamaskiner styrer for oss. 72km/t = 20 m/s. La oss si at en bil er 5 meter lang: Man får da 4 biler forbi et punkt på vegen per sekund. Ganger man opp får man 14400 biler i timen, og tilnærmet "ubegrenset" kapasitet med norske forhold. Er det kapasitetsproblemer kan man i dette tilfellet øke hastigheten til 30m/s, ettersom datamaskiner styrer - og det dermed vil være "trygt". Plutselig har man økt kapasiteten med 50%! Enn så lenge kjører vi selv, og det nærmeste vi kommer togprinsippet er den nye teknologien hvor man holder en avstand til forankjørende kjøretøy på 2 sekund eller noe. Fortsatt en OK økning i kapasitet, men langt i fra ubegrenset, og det er fortsatt behov for flere felt. Kan forøvrig legge til at i Stavanger/Sandnes er de fantastisk flink til å ligge tett oppi bilen fremfor - og på dager hvor nettet ikke bryter sammen ligger de gjerne med snitt på rundt 2.0-2.2 sekund mellom bilene. Heilt sjukt! - Nerd Out - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå