Tussmann Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Heisann, sitter her og øver til eksamen i Mat 121, lineær algebra, og har nå kommet til flere oppgaver som jeg ikke helt klarer å se logikken i.. Oppgaven lyder som følger: Kjeglesnittet K har ligningen 3x2 + 4xy + 6y2 Finn en ortonomal basis for R2 som er slik at K's ligning i det tilsvarende nye koordinatsystemet blir uten kryssledd. Skriv ligningen for K i det nye koordinatsystemet. Måten jeg går frem på er at jeg finner først Matrisen A, som blir |3 2| |2 6| Gjør om til karakteristisk polynom Ø2 - 9Ø + 14 = 0, og får at eigenverdiene blir Ø = 7, og Ø = 4. Setter så inn i matrisen, og skal finne eigenvektorene, men det er her jeg feiler.. Ø = 2: 1k1 + 2k2 = 0 1k1 = - 2k2 Så første eigenvektor blir t1 = |-2| | 1| Men dette mener fasiten er feil, den kommer frem til at eigenvektoren for Ø = 2 skal være |-2/51/2| | 1/51/2| Jeg ser at dette er min eigenvektor ganget med en faktor på 1/51/2, men jeg lurer på hvor svarte den kommer ifra? Har gått igjennom flere slike oppgaver, og det kommer alltid tilbake til dette rottegnet i eigenvektorene.. Noen som kan gi noen tips, så hadde jeg vært evig takknemlig Mvh, Truls. Lenke til kommentar
Tussmann Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Fant ut av det! No worries Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå