Gå til innhold

Harddisk på 3TB synes som bare 746GB

Anbefalte innlegg

Hvordan gikk det med diskene dine?

Jeg har selv forsøkt å finne info om dette, men syns det er vanskelig å få noe klart svar. Flere steder står det at 3TB som lagrings/sekundær/ikke-boot harddisk skal gå bra så lenge man kjører Windows 7 64-bit, men så er det kanskje ikke så enkelt likevel?

Seagate oppsummerer det ganske greit:

Quick Facts About Windows and 3TB Drives:

Windows 7 and Vista support GPT 3TB single partitions

Windows 7 and Vista can only boot GPT on systems with UEFI BIOS

Windows 7 and Vista can mount a GPT non-booting data drive

Intel RST device drivers before v10.1 do not support 3TB disk drives

Windows systems with Legacy BIOS and MBR boot drives are limited to 2.2TB partitions

Windows XP does not support GPT

Windows XP sees a 3TB drive as 800GB on boot or data drives

[seagate] DiscWizard software can install a device driver which opens the full capacity of a 3TB. You can use it to create a second partition for the capacity above 2.2TB

Så i tillegg til OS'et må man også ha drivere (for disk controllers) som støtter det. Tipper det er der en del sliter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk det med diskene dine?

Jeg har selv forsøkt å finne info om dette, men syns det er vanskelig å få noe klart svar. Flere steder står det at 3TB som lagrings/sekundær/ikke-boot harddisk skal gå bra så lenge man kjører Windows 7 64-bit, men så er det kanskje ikke så enkelt likevel?

Ikke så mye fart i sakene. Jeg brevveksler med Komplett for å finne ut av problemet, og håper på svar fra de i løpet av morgendagen.

Av alt jeg har lest får jeg bare inntrykk at det er problemer med 3TB-disker om du installerer OS på den eller bruker de i Windows XP. Jeg gjør jo ingen av delene. Alt tilsier at disse diskene skal virke for meg nå, med nyeste versjon av alt mulig. Men skal prøve ut noe mere oppdateringer av diskkontroller før jeg sender diskene i retur og gir opp.

Lenke til kommentar

Henviser til din post #16

Du må ikke kople diskene på noen av de _Raid configurert portene, dvs Sata2_1 til Sata2_5.

De resterende 4 porter er

GSata3_6-7 Fra Marvell

GSata2_8-9 Fra Gigabyte

Kople disken-e i en av de portene. Kontrolleren skal stå på Ahci mode i Bios.

Når det gjelder Bios oppgraderingen, så det vise seg at du kan ikke bruke Qflash for den oppdateringen. Du må enten bruke @Bios fra i windows, slik du har prøvd (og som er Ok slik jeg forstår det), eller bruke en utility som må kjøres fra DOS, Men du har utført oppgraderingen så det er ikke mer å tenke på det.

Prøve og se om du kommer til en annen initialisering enn den på 746GB, når du kopler en disk igjen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilken versjon av RST har du installert? 10.​1.​0.​1008 støtter ikke 3TB disker i Raid mode, kun i ACHI.

Prøv og last ned Intel RST 10.5.0.1027. (google istedet for å fylle inn på intel sin download side for den kommer ikke opp der hvis du velger x58 chipset)

Da får du muligheter til og bruke 3TB diskene når du har konfigurert kontrolleren til RAID.

Du kan ikke bruke 3TB diskene i et raid med den driveren, men du kan fortsatt bruke SSD'ene dine i RAID.

Lenke til kommentar

Hei!

Eg har litt av samme problemet.

Kjøpte meg 2 stk 2.5 TB Western Digital disker for å lagre bilda mine på.

1 disk i kvar maskin tenkte eg at eg skulle ha.

Satte først i disken i hovedpc'n min (Windows 7 64bit, Asus Rampage 3 Extreme) og der funka det fint! Det er kun som lagringsdisk, ikkje boot.

Så nå satte eg i den andre disken i servern min, men der går det ikkje fult så bra, finner bare 280 GB.

Der har eg Windows 2008 R2 server på eit Gigabyte GA-X38-DQ6 hovedkort (cpuid link)

Eg fikk med eit HBA kort, men hadde håpet på å sleppe å bruke det.

Lenke til kommentar

Jeg har nå bare gitt opp å få diskene til å fungere med Windows. Det har seg slik at jeg har en Mac Pro til rådighet og bruker den som lagringsserver istedet. Der fungerer diskene utmerket.

Jeg har virkelig prøvd ALT jeg har funnet her og på internett, men det fungerer ikke på Windows-maskinen min. Men takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...