Gå til innhold

Her kjører Googles førerløse bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare et spørsmål om tid før vi får førerløse biler på veien. Først må datamaskinene bli gode nok til å takle alle situasjoner som kan oppstå ute på landeveien og inne i byen. Vi snakker kanskje 30-40 år frem i tiden. Men når det først skjer vil det bli en aldri så liten revolusjon. :)

Lenke til kommentar

Det er bare et spørsmål om tid før vi får førerløse biler på veien. Først må datamaskinene bli gode nok til å takle alle situasjoner som kan oppstå ute på landeveien og inne i byen. Vi snakker kanskje 30-40 år frem i tiden. Men når det først skjer vil det bli en aldri så liten revolusjon. :)

 

Jeg tipper det er et spørsmål om tid før kun førerløse biler er lovlig på veiene.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig ikke utviklingen. Tenk alle arbeidsplassene som går tapt. Skummel verden! :/

 

Er ikke det på nivå med å synes det er synd vi har vaskemaskiner, ellers kunne masse folk blitt sysselsatt til vasking? Er det ikke bedre at vi får utført det samme med mindre arbeid, evt at vi får utført mer, fordi de som kjørte før nå kan gjøre andre ting?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig ikke utviklingen. Tenk alle arbeidsplassene som går tapt. Skummel verden! :/

 

Nah, går seg til. PC'en skapte ikke den enorme arbeidsledigheten skeptikerne spådde (og jeg i hvert fall ble lært på skolen ville skje back in the days). :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette sammen med smart deling tror jeg vil revolusjonere bilbruken i fremtiden. Tenk deg at du kan bestille kjøring til jobben på fast tid. Hver morgen dukker det opp en førerløs bil med de av naboene dine som skal til samme sted.

 

Trenger du plutselig å være et annet sted enn det du er kan du bestille transport med førerløs bil på flekken. Du kan velge å transporteres med en gang, men da blir det dyrere, eller å vente slik at reisen din kan samordnes med andre som skal til samme sted, da blir det billigere.

 

Siden man ikke har lønnsutgifter til sjåfører og kjøretøyene utnyttes effektivt 24 timer i døgnet vil dette ha cirka samme prisnivå som bussen har i dag. Taxi, buss og egen bil blir unødvendig. Road rage vil være historie, fordi folk vil være mer opptatt av å lese avisen, surfe på nett osv enn av det som skjer utenfor bilen. :)

Endret av A-Jay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette sammen med smart deling tror jeg vil revolusjonere bilbruken i fremtiden. Tenk deg at du kan bestille kjøring til jobben på fast tid. Hver morgen dukker det opp en førerløs bil med de av naboene dine som skal til samme sted.

 

Trenger du plutselig å være et annet sted enn det du er kan du bestille transport med førerløs bil på flekken. Du kan velge å transporteres med en gang, men da blir det dyrere, eller å vente slik at reisen din kan samordnes med andre som skal til samme sted, da blir det billigere.

 

Siden man ikke har lønnsutgifter til sjåfører og kjøretøyene utnyttes effektivt 24 timer i døgnet vil dette ha cirka samme prisnivå som bussen har i dag. Taxi, buss og egen bil blir unødvendig. :)

Det var virkelig smart tenkt! +1

Lenke til kommentar

Dette sammen med smart deling tror jeg vil revolusjonere bilbruken i fremtiden. Tenk deg at du kan bestille kjøring til jobben på fast tid. Hver morgen dukker det opp en førerløs bil med de av naboene dine som skal til samme sted.

 

Trenger du plutselig å være et annet sted enn det du er kan du bestille transport med førerløs bil på flekken. Du kan velge å transporteres med en gang, men da blir det dyrere, eller å vente slik at reisen din kan samordnes med andre som skal til samme sted, da blir det billigere.

 

Siden man ikke har lønnsutgifter til sjåfører og kjøretøyene utnyttes effektivt 24 timer i døgnet vil dette ha cirka samme prisnivå som bussen har i dag. Taxi, buss og egen bil blir unødvendig. Road rage vil være historie, fordi folk vil være mer opptatt av å lese avisen, surfe på nett osv enn av det som skjer utenfor bilen. :)

 

Ja, jeg har vært inne på eksakt samme ide selv tidligere (kan sikkert søkes opp i forumet for å verifisere at jeg ikke skryter på meg :)). Det kan også gjennomføres med sjåfører, men som du sier, ikke like effektivt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært inne på eksakt samme ide selv tidligere (kan sikkert søkes opp i forumet for å verifisere at jeg ikke skryter på meg :)). Det kan også gjennomføres med sjåfører, men som du sier, ikke like effektivt.

 

AtW

Jeg skal ikke påstå at ideen min er original, tror jeg er veldig inspirert av en fyr som foreslo noe lignende i Adresseavisen for et par år siden. Poenget mitt var bare å få frem hva man kan få til med førerløse kjøretøy. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært inne på eksakt samme ide selv tidligere (kan sikkert søkes opp i forumet for å verifisere at jeg ikke skryter på meg :)). Det kan også gjennomføres med sjåfører, men som du sier, ikke like effektivt.

 

AtW

Jeg skal ikke påstå at ideen min er original, tror jeg er veldig inspirert av en fyr som foreslo noe lignende i Adresseavisen for et par år siden. Poenget mitt var bare å få frem hva man kan få til med førerløse kjøretøy. :)

 

Hehe, det er ikke noe galt i det, som jeg pleier å si, de fleste nye og gode ideer er enten ikke eller eller ikke gode :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ein ting er fine motorvegar i California, ein anna er enkeltfeltvegane i Noreg med meterstore hol...

 

Personlig syntes jeg det krevde mer konsentrasjon å kjøre på motorveier i california enn en bygdevei her til lands. Men selvfølgelig, teknologien må utvikles, blant annet fordi folk krever perfeksjon av maskiner, maskiner som kræsjer like ofte som mennesker vil føles alt for utrygt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ein ting er fine motorvegar i California, ein anna er enkeltfeltvegane i Noreg med meterstore hol...

Gode og dårlige veier finnes i alle land. De har helt sikkert hullete grusveier å teste dem ut på i Californa også. Husk de har også bygater, som fortsatt er et uoversiktlig og risikofylt miljø selv om det er en enveiskjørt firefelters aveny.

 

Det vil nok ta minst 10 år fra bilene er bra nok til de blir pålagt å bruke, fordi vi mennesker er så redde for å overlate livet vårt i hendene på maskiner.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

I og med at datamaskinen i nyere biler har full kontroll over alle funksjoner, utenom manuell gir og clutch, er jo grunnlaget for kontroll over bilen allerede på plass. Det mangler bare sensorer og styrings/logistikk-rutiner som er idiotsikre.

Problemet er jo alle disse uforutsigbare kjøttklumpene som beveger seg rundt i og utenfor kjøretøy, og oppfører seg irrasjonelt :-P

Når man kan lære en AI-sjåfør å ta høyde for den menneskelige faktor i trafikken, så trenger ikke tenåringer lengre å mase på foreldre om å få lappen....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...