Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC låser seg og skrur seg av

Anbefalte innlegg

Prøv en annen windows installasjons fil/dvd. (Kan muligens være spyware elns dersom det er piratkopiert..)

Prøv en annen type minne om du ikke har gjort det. Jeg hadde akkurat samme type minne for en stund siden, og med mindre jeg hadde riktig volt så ville datamaskinen slå seg av dersom jeg brukte mange programmer på en gang.

Ta en kikk på temps også :)

Endret av Quaric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom musepekern begynner å hakke ved overføring av filer eller andre oppgaver ville jeg tro det er snakk om en maskinvare konflikt. Har du satt PNP OS i BIOS av eller på? Har du en ps2 inngang på maskinen? hvis du har det prøv å bruk en PS/2 mus og gjør det samme som da musepekern hakket forrige gang. Dersom den ikke hakker med PS/2 mus - ville jeg tro at det er noe galt med oppsettet med USB konrtollern.. mulig det er en konflikt mellom denne og annen maskinvare som forårsaker restarten av maskinen din.

Snabelen

Lenke til kommentar

Prøv en annen windows installasjons fil/dvd. (Kan muligens være spyware elns dersom det er piratkopiert..)

Prøv en annen type minne om du ikke har gjort det. Jeg hadde akkurat samme type minne for en stund siden, og med mindre jeg hadde riktig volt så ville datamaskinen slå seg av dersom jeg brukte mange programmer på en gang.

Ta en kikk på temps også :)

Jeg har en lovlig/gyldig utgave av Windows 7. Har også forsøkt å formatere. Jeg har også forsøkt med annen RAM og har justert på volt. Skal imidlertid se nærmere på voltinstillingene.

Dersom musepekern begynner å hakke ved overføring av filer eller andre oppgaver ville jeg tro det er snakk om en maskinvare konflikt. Har du satt PNP OS i BIOS av eller på? Har du en ps2 inngang på maskinen? hvis du har det prøv å bruk en PS/2 mus og gjør det samme som da musepekern hakket forrige gang. Dersom den ikke hakker med PS/2 mus - ville jeg tro at det er noe galt med oppsettet med USB konrtollern.. mulig det er en konflikt mellom denne og annen maskinvare som forårsaker restarten av maskinen din.

Snabelen

Jeg har dessverre ikke en PS/2 mus tilgjengelig akkurat nå, men er godt mulig at feilen ligger på USB kontrolleren, så maskinen frøs seg mye oftere så fort jeg koblet til telefonen via USB og gjorde andre ting i tillegg. Har du noen tips om hvordan jeg kan feilsøke på USB kontrolleren?

Lenke til kommentar

hmm......jeg har riktignok ikke AC97, men Creative. Og jeg mistenker driverne til mitt lydkort i Win 7 for å stå bak en hel masse ugagn.

Forsøk å avinstaller driverne til lydkortet og deaktiver det i Bios.... Dersom det ser ut til å være i forbindelse med dette at du får problemer. Dersom ting foregår mer stabilt så vil du iallefall få en bekreftelse/avkreftelse i forhold til denne enheten.

Lenke til kommentar

Noen ting som kan prøves :

*Bytt kabel til psu som går fra strømkontakten.

*Kan du måle psu verdiene over tid inne i pcen? Om du ser tegn til ustabilitet (selv om du har hatt 2 psu'er) kan det tyde på enten problemer med den strømmen du får levert i huset ditt eller rett og slett maks uhell med psu'ene.

Kan også være greit med oppdatering av drivere til hovedkort og bios om du ikke har gjort dette allerede , bios er dog mer "risky" og bør utføres på et stabilt system, dvs via oppstart og ikke inne i windoze om det er ustabilt.

Annen ting som kan prøves er å justere manuelt viftehastigheten på skjermkortet (eller sette en vifte til å blåse på den passive løsningen om det er integrert) , finnes flere programmer for dette. Anbefaler du øker den til ca 60% eller 70% og tester systemet hvor det vanligvis krasjer.

Lenke til kommentar

Noen ting som kan prøves :

*Bytt kabel til psu som går fra strømkontakten.

*Kan du måle psu verdiene over tid inne i pcen? Om du ser tegn til ustabilitet (selv om du har hatt 2 psu'er) kan det tyde på enten problemer med den strømmen du får levert i huset ditt eller rett og slett maks uhell med psu'ene.

Kan også være greit med oppdatering av drivere til hovedkort og bios om du ikke har gjort dette allerede , bios er dog mer "risky" og bør utføres på et stabilt system, dvs via oppstart og ikke inne i windoze om det er ustabilt.

Annen ting som kan prøves er å justere manuelt viftehastigheten på skjermkortet (eller sette en vifte til å blåse på den passive løsningen om det er integrert) , finnes flere programmer for dette. Anbefaler du øker den til ca 60% eller 70% og tester systemet hvor det vanligvis krasjer.

* Kabel fra PSU til strømkontakten ble byttet når jeg byttet PSU.

* Hvordan kan jeg måle PSU verdiene?

* BIOS og drivere er forsøkt oppdatert.

* Jeg bruker integrert på den integrerte grafikken. Har byttet heatsink og satt en ekstra vifte til å blåse rett på den. Virket som det utgjorde en liten forskjell, men løste ikke problemet. Kan teste litt mer på det området igjen.

Installerte Ubuntu på maskinen for å se om det løste problemet, men maskinen slo seg av igjen i natt. Oppdaget imidlertid noe interessant i BIOS. På min HTPC hvor jeg har et Gigabyte GA-H55M-USB3 hovedkort er HPET Mode satt til 32-bit (selv om jeg også der har installert et 64-bit operativsystem). På maskinen jeg har problemer med, som har et Gigabyte H55N-USB3 hovedkort, stod HPET Mode til 64-bit. Har nå satt den til 32-bit og installerer Windows 7 (64-bit) igjen.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Strømverdiene kan sjekkes med forskjellige verktøy som feks speedfan, Amd overdrive og mange andre, ofte så må man prøve seg litt fram til man finner det verktøyet som er mest pressist i forhold til hovedkortet ditt.

Det mest korrekte er dog bruk av multimeter , dog mer komplisert og ikke helt for nybegynnere. Finnes noen guider her på forumet som bør leses.

Lenke til kommentar

Oppdaget imidlertid noe interessant i BIOS. På min HTPC hvor jeg har et Gigabyte GA-H55M-USB3 hovedkort er HPET Mode satt til 32-bit (selv om jeg også der har installert et 64-bit operativsystem). På maskinen jeg har problemer med, som har et Gigabyte H55N-USB3 hovedkort, stod HPET Mode til 64-bit. Har nå satt den til 32-bit og installerer Windows 7 (64-bit) igjen.

Ser ut som dette var løsningen. Alt ser hvertfall lovende ut så langt.

Lenke til kommentar

Problemet viste seg dessverre ikke å være løst. Kræsjet igjen nå når jeg overførte filer fra en ekstern hard-disk til PC'en tilkoblet en av USB-portene i frontpanelet. Gode tips mottas med takk.

Edit: Den kræsjet ikke når jeg overførte de samme filene tilkoblet en av USB-pluggene bak på hovedkortet. Kan feilen være knyttet til frontpanelet?

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Har ikke fått gjort så mye mer på dette de siste par dagene, men har enda ikke funnet ut hva som er feilen. Noen som har noen gode tips?

Hei igjen!

Jeg har tenkt over dette, har du sjekket på nett om det programmet du har er kompatibelt med Win 7?

Tenker på det lydprogrammet du kjører, siden det hengte seg opp da du åpnet det samtidig med browseren. Om du kjører en test som fins i Win 7, så skal du få en melding om det er kompatibelt eller ei. Tror jeg.

Edit: Ja, jeg ser nå at du har skrevet et nyere innlegg enn det jeg svarte på. Ja, man kan jo lure på om det er noe "støv og tøv" med frontpanelet, siden det går bra med å kjøre usb på det andre panelet?

Sjekk om det er noe krøll der med kablingen, på hardwaren. Sjekk om alt er plugget rett.

Vennligst

BmOnline

ps:

Som et tips til deg om oppdateringer, så bruker jeg Driver Wish.

Den søker opp alle drivere som fins for at de rette driverne skal bli funnet. Dette gjør den automatisk, men så må du selv merke driverne og si ja i noen check boxer, og så setter den i gang med å oppdatere driverne som pekes ut som gammel-. De som er gammel, kommer det en beskjed om at ny driver er funnet.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Problemet viste seg dessverre ikke å være løst. Kræsjet igjen nå når jeg overførte filer fra en ekstern hard-disk til PC'en tilkoblet en av USB-portene i frontpanelet. Gode tips mottas med takk.

Edit: Den kræsjet ikke når jeg overførte de samme filene tilkoblet en av USB-pluggene bak på hovedkortet. Kan feilen være knyttet til frontpanelet?

Regner med at du benyttet en ekstern harddisk uten egen strømforsyning?

Dette har jeg også hatt problemer med hos meg. Jeg tror det har med spenningen å gjøre. De integrerte portene virker mer stabile, og tror rett og slett at maskinen ikke klarer å levere en stabil kurs på frontpanelet. På hovedkortet jeg har nå så er det faktisk en kjekk funksjon som kan skrus på, og denne forsterker kapastiteten for bla lading av Ipod via USB. All den tid dette er noe de har intgrert i USB-løsningen så antar jeg også at de ser det som et faktisk behov.

Lenke til kommentar

Jeg brukte en ekstern hard-disk uten eget strømadapter ja. Maskinen låste seg imidlertid akkurat igjen. Nå uten noen USB-enheter tilkoblet. Har også forsøkt å bruke den andre pluggen for USB til frontpanelet på hovedkortet. Håper noen har noen gode tips, da jeg begynner å gå tom for tiltak.

Edit: Siste gang den låste seg var det mens jeg kopierte over filer fra en annen datamaskin i lokalnettverket.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Huff! føler med deg på denne. Det høres bare så sinnsykt kjent ut. Kikket igjennom åpningsposten din igjen og så at det stod at du hadde reinstallert windows. vil det si at problemet var tilstede selv på en ren install av windows? Også før du hadde begynt å pushe inn drivere i systemet?

Jeg har nok aldri testet med en helt ren installasjon av Windows, men i og med at problemet oppstod også i Ubuntu vil jeg tro Windows ikke er kilden til problemet dessverre.

Installerte Ubuntu på maskinen for å se om det løste problemet, men maskinen slo seg av igjen i natt. Oppdaget imidlertid noe interessant i BIOS. På min HTPC hvor jeg har et Gigabyte GA-H55M-USB3 hovedkort er HPET Mode satt til 32-bit (selv om jeg også der har installert et 64-bit operativsystem). På maskinen jeg har problemer med, som har et Gigabyte H55N-USB3 hovedkort, stod HPET Mode til 64-bit. Har nå satt den til 32-bit og installerer Windows 7 (64-bit) igjen.

Dette hjalp litt virker det som, men har likevel hatt to-tre kræsj den siste uken. En av gangene skjedde det mens maskinen var i dvalemodus, de andre mens jeg overførste filer fra en annen PC i nettverket over til den jeg har problemer med.

Følgende situasjoner har (etter hva jeg kan huske) vært årsaken til kræsj:

• Overføring av filer i lokalnettverket.
  • Kopiering fra eller til eksterne hard-disker/minnepenner
  • Mens maskinen er i dvalemodus
  • Streaming av video fra Internett
  • Kjøring av mange programmer samtidig

Ofte har det vært slik at jeg har startet en filoverføring og alt går fint til jeg starter et annet program mens overføringen pågår. Maskinen fryser da (de gangene det skjer) med en gang dette andre programmet starter.

Kan se ut som feilen ligger på hardware, men jeg er da veldig usikker på om problemet ligger på hovedkortet eller ikke. RAM og prosessor virker OK da jeg har kjørt stresstester av både CPU og RAM uten at maskinen har låst seg. Kjøring virker heller ikke som er problemet da temperaturene er OK og maskinen også fryser når den er i dvalemodus. Strømforsyning, CPU kjøler og nettverkskort er forsøkt byttet.

Håper noen har noen gode ideer.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Oppdatering

Maskinen låste seg igjennom to ganger rett etter hverandre nå. Dette skjedde mens jeg kopierte filer fra en minnepenn inn på maskinen. Ser at i tillegg tild en vanlige kritiske eventtypen i Event Viewer har jeg en 'Error' som skjedde rett før første kræsj.

The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort2.

Event ID: 11

Event Data: \Device\Ide\IdePort2

0000100001000000000000000B0004C002000000850100C00000000000000000000000000000000002000000000000000000000004100000

Lenke til kommentar

Har forsøkt å feilsøke litt mer. En handling som også gjør at maskinen kræsjer er 'Wipe Disc' i CCleaner. Dette skjedde også når jeg gjorde det med maskinen i Safe Mode.

I EvenViewer ser det ut som følgende feil skjer når maskinen kræsjer.

Event ID 6008: The previous system shutdown at 14:30:27 on ‎18.‎06.‎2011 was unexpected.

Event ID 41 (Task Category 63): The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Siden feilen også skjer i Safe Mode tviler jeg på at feilen ligger på softwaresiden. Begynner å tenke at det kanskje er like greit å innse at dette ikke får og heller kjøpe et nytt H67 hovedkort med ny prosessor.

Edit: Etter å ha kommet over tilbakemeldingene på produktet hos Newegg ser det definitivt ut som det er hovedkortet som er problemet. Bare synd jeg kjøpte det hos Datakjeden som ikke eksisterer lengre (?). Kanskje like greit egentlig. Er ikke interessert i noen lengre prosess for å spare utgiftene det vil være å kjøpe et nytt selv, og jeg vil definitivt ikke ha et nytt av samme type.

Edit 2: Etter et raskt overblikk på Newegg ser det ut som feilen ligger på minnekontrolleren/northbirdge, noe som stemmer bra med hva jeg opplever. Det rapporteres om at maskinen skrur seg av og at temperaturen på northbridge er unormalt høy. Jeg så dette selv og har for lenge siden satt på en tredjeparts heatsink (ZM-NB47J) uten at det løste poroblemet.

Det står nå mellom følgende løsninger.

• Zotac H55: Jeg vil da kunne bruke prosessor og minne jeg har nå.
  • Zotac H67: Jeg vil da kunne beholde minne jeg har nå.
  • Zotac Z68: Jeg må da kjøpe ny prosessor og minne.

Har veldig lyst på Z68, men får se om jeg kan vente til juli/august.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Det var vel ikke noen som i tillegg hadde funnet ut grunnen til at det ble for varmt da?

Om det var en eller annen DIY-løsning mener jeg. Dersom det er loddinger eller enkle forklaringer på overopphetingen. I så fall så ville jeg tro at det finnes noen der ute som har funnet en måte å utbedre det på. Ville jo tro at denne overopphetingen skjer på grunn av en svakhet i konstruksjonen i kortet siden komponentene vel er rimelig standard. Ser liksom for meg en dårlig leder eller noe som kanskje kunne blitt ordnet med litt utradisjonell modding :)

Siden du allikevel skal kassere kortet mener jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...