Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC låser seg og skrur seg av

Anbefalte innlegg

Har et problem jeg har feilsøkt mye på, men enda ikke har fått løst. Lurer derfor på om det kanskje er noen her som kan hjelpe meg videre.

Jeg satte sammen en ny PC bestående av følgende komponenter.

Kabinett: Silverstone SST-SG05

Hovedkort: Gigabyte GA-H55N-USB3

Prosessor: Intel Core i3 530

Minne: Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB (KHX1333C7D3K2/4G)

Strømforsyning: Silverstone ST45SF 450W

Det som skjer er at ved ujevne mellomrom fryser maskinen, og etter 5-10 sekunder slår den seg av. Dette skjer også av og til når den er i 'Sleep' modus. Problemet er beskrevet hos Microsoft her (scenario 3). Informasjon fra Event Viewer ligger vedlagt. Jeg får ingen log i MiniDump.

Jeg har forsøkt mye allerede.

• Prøvd 2 stk strømforsyninger, hard-disk, solid state disk og minne.
  • Oppdatert alle drivere og BIOS.
  • Forsøkt med og uten trådløst nettverkskort.
  • Disable en audiodriver om gangen (jeg har stk).
  • Oppdatert .NET Framwork til siste versjon.
  • Prøvd forskjellig voltage for minnebrikkene.
  • Skrudd av 'C3/C6/C7 State Support', 'CPU Enhanced Halt (C1E)', 'CPU Thermal Monitor' og 'CPU EIST Function' i BIOS. De to første er de eneste som er skrudd av akkurat nå.
  • Skrudd av 'HPET Support' i BIOS.
  • Reinstallert Windows 7.
  • Flere ting jeg ikke kommer på akkurat nå.

En kort periode hadde jeg Windows 7 og Ubuntu begge installert. Opplevde da aldri feilen i Ubuntu.

Det jeg sist har gjort er å endre latency timings for minnebrikkene til 7-7-7-20 (se vedlegg) og kjørt Memtest86+ i 20 timer uten at det ble funnet noen feil. Dette ble akkurat gjort, som det utgjorde noen forskjell er fortsatt uvisst.

Håper noen her på forumet kan hjelpe meg videre, og bare si ifra hvis det trengs noe mer informasjon fra min side.

post-52039-0-28180900-1305213959_thumb.jpg

post-52039-0-77152600-1305214322_thumb.jpg

event_viewer.txt

Endret av Sveen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som kan hjelpe meg med dette?

Hei!

Prøv også å sette grafikken til å kjøre i 800x600 modus. Sett alt til å jobbe med minimum ytelse for å se om du kan utelukke grafikken?

Prøv å kjør systemet ditt i sikker modus. Trykk ikk F8 og tapp så på F8 til du får opp menyvalget. Velg sikker modus m/ nettverk.

Om feilen da oppstår, kan du begynne å lure på om feilen kan relatere seg til hk?

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

dette høres kanskje dumt, men sjekk med en annen mus.

Det hørtes litt spesielt ut ja, men prøver gjerne alt jeg for å finne ut av dette. PC'en står nå i sikkerhetsmodus m/nettverk. Ikke stoppet opp enda, men gir den en dag eller to før jeg konkluderer med noe.

Tusen takk for forslag fra dere begge. Er det noen andre som har tips er det bare å komme med dem, så prøver jeg dem fortløpende.

Lenke til kommentar

dette høres kanskje dumt, men sjekk med en annen mus.

Det hørtes litt spesielt ut ja, men prøver gjerne alt jeg for å finne ut av dette. PC'en står nå i sikkerhetsmodus m/nettverk. Ikke stoppet opp enda, men gir den en dag eller to før jeg konkluderer med noe.

Tusen takk for forslag fra dere begge. Er det noen andre som har tips er det bare å komme med dem, så prøver jeg dem fortløpende.

Ja, det var noget. :))

Du kan kanskje sprette sjampisen snart?

Nå kan du jo sjekke om du har de siste oppdateringer (drivere) på grafikk kortet? Eller om det er noen innstillinger som er feil på superduper high resolution/speeden?

Det kan jo være synderen.

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Alle drivere er oppdatert. Har ikke tredjeparts grafikkkort i datamaskinen.

Den så ut til å holde seg stabil i sikkerhetsmodus m/nettverk. Hva foreslår du videre BmOnline?

Har nå bootet opp vanlig, byttet mus og avinstallert driverne til den gamle.

Heisann.

Joda, når du nå starter opp på nytt, så skal du la maskinen kjøre i normal modus, dvs du går inn på catalyst og ser hvor høy oppløsning du kjører- kan det være noe med grafikk kortet?

Prøv å still grafikken nå til 800X600 la den kjøre slik en halv time, så øker du på og la oss si til 1100 og neste gang 1200 og se om den holder koken?

Se om du finner de nyeste driverne til g-kortet ditt. oppdater i så fall.

Faller den bort når du øker oppløsningen, da kan du si at kortet ikke fungerer som det skal.

Er du heldig nå, så kan det hende at alt er i skjønneste orden?

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Maskinen overlevde den første testen (1920x1080). Den har ofte låst seg ved overføring av store filer til en annen maskin i nettverket. Sendte over 3.4GB nå og det gikk fint. Det som imidlertid skjedde var at den "nye" musen fusket og hakket under sendingen. Var helt fin så fort sendingen var ferdig.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Maskinen overlevde den første testen (1920x1080). Den har ofte låst seg ved overføring av store filer til en annen maskin i nettverket. Sendte over 3.4GB nå og det gikk fint. Det som imidlertid skjedde var at den "nye" musen fusket og hakket under sendingen. Var helt fin så fort sendingen var ferdig.

Heisann!

Ja, det at musen lagger litt kan nok skyldes at alt går for full pinne og at det kan være begrensninger i filoverføringen som gjør at "hakking på musa" kan forekomme. Du sjekket jo RAM og det så ut som alt var ok der.

Hvor mye, dvs stor er sidevekslingsfila, 3000 eller 4000 Mb?

Prøv nå å øke til det som du har kjørt før, 1250 oppløsning?

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

RAM er testet OK med Memtest86+.

Hvor mye, dvs stor er sidevekslingsfila, 3000 eller 4000 Mb?

Prøv nå å øke til det som du har kjørt før, 1250 oppløsning?

Henger ikke helt med på hva du mener her.

Ja, du har WIN 7... skal ta en kikk på min WIN7 og se om det fins samme system der som hos XP. Sidevekslingsfila finner du ut om du går i kontrollpanel og system. Det er det samme som i XP. Se til venstre på ruten og du finner avanserte systeminnstillinger og virtuelt minne, sjekk hvor stor den filen er. Kanskje den er for liten, da kan du øke den med 500mb.

ps:

Jeg mente at du kunne øke oppløsningen på grafikk kortet nå og se om det klarer det også? Jeg har professional både i XP og WIN7 norsk fullversjon.

Edit: Når jeg sier grafikk kortet, så mener jeg det som styrer med grafikken, uten at det nødvendigvis er et 3.parts kort. Men det er innebygd i ditt hk.

La oss si at du har en sidevekslingsfil på 2000 Mb. Om du da endrer den til 2500 Mb, så kan det hende at musen ikke hakker, om du skjønner. Ikke for det, det gjør jo ikke så mye da, mener jeg.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Currently allocated: 3831 MB

Recommmended: 5746 MB

Ser det er litt mangel på plass på harddisken også så har slettet en del, og restarter maskinen. Oppdaterer denne posten med hva som er allokert etter reboot.

Edit 1: Likt etter reboot. Satt til 5000-5746 MB.

Edit 2: Hakkingen er ca borte. Ikke mulig å velge høyere oppløsning enn 1920x1080. Har en mus til liggende jeg kan bruke, så mulig jeg bytter til den dersom jeg ser at ny mus løste problemet. Bruker en Logitech V500 notebook mus nå. Den jeg brukte tidligere er en eldre Dell. Den siste er den nyeste modellen fra Dell.

Edit 3: Byttet til neste fra Dell nå. Merker det er en bedre og mer egnet mus til den stasjonære datamaskinen. Har så langt ikke opplevd at den har fryst seg etter første bytte av mus, men vi får se hva som skjer de neste dagene. Takk for all hjelp så langt!

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Der låste dessverre maskinen seg igjen. Dette skjedde rett etter at jeg plugget i et headset i 3.5mm pluggen foran på kabinettet. Før det har jeg hatt en HD-video spillende i 30-60 min + diverse programmer uten problemer.I den ene pluggen bak har jeg høytalere tilkoblet. Kan dette være årsaken?

Jeg har en av to lydkortdrivere deaktivert (se vedlegg).

Har nå koblet fra høyalerene og har bare headsettet tilkoblet for å se om det utgjør noen forksjell.

Edit 1: Frøs også med kun headsett tilkoblet (i front 3.5mm). Prøver nå med headsettet i 3.5mm plugg bak.

post-52039-0-53809000-1305839948_thumb.jpg

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Hei!

Ja, da er det mulig det er noe krøll med kablingen din, se etter på Hovedkortet at ledningene er satt i rett vei og at de er på rett plass, at du ikke har satt det i ei viftestrømforsyning?

Ledningene til frontpanelet med audio tenker jeg på, lyden altså.

Men du ser vel merkene, det skal være ganske idiotsikkert merket på disse Kortene tror jeg. Men det kan jo også være at det er fabrikasjonsfeil.

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Temmelig sikker på at alt er koblet riktig. Som du sier er det nokså idiotsikkert, men for sikkerhets skyld skal jeg sjekke det :)

Edit: Så raskt igjennom manualen nå. Kabelen til audio på frontpanelet inneholder to plugger (en HD og en AC'97). Til nå har jeg alltid hatt HD tilkoblet. Får prøve med AC'97. Hva tror du BmOnline?

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Temmelig sikker på at alt er koblet riktig. Som du sier er det nokså idiotsikkert, men for sikkerhets skyld skal jeg sjekke det :)

Edit: Så raskt igjennom manualen nå. Kabelen til audio på frontpanelet inneholder to plugger (en HD og en AC'97). Til nå har jeg alltid hatt HD tilkoblet. Får prøve med AC'97. Hva tror du BmOnline?

Ja, du gjør ikke noe galt i å prøve det, jeg har også Ac97 som valg.

Test og se.

Kan du beskrive de headsettene du bruker? Er det slik at de trekker mye strøm? Lav eller høy-ohmige altså? Er det headsett beregnet til pc bruk?

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Har sånn sett brukt to headset. Begge beregnet for pc/mp3-spiller. Det jeg bruker nå er et Sennheiser HD448. Det andre jeg brukte tidligere er et Koss Portapro. PC'en har låst seg mens jeg har brukt begge.

Edit1: Da har jeg byttet til AC97 front panel pluggen, og aktivert alle lydkortdriverene i device manager igjen. Får lyd på begge pluggene, så da er det bare å se om dette utgjør noen forskjell.

Oppdatering: Ser bra ut foreløpig. Har forsøkt med headet og høytalere tilkoblet i hver sin audioplugg, straming av musikk og video samtidig, kopiering av et par GB fra en nettverksdisk. Vanligvis burdre maskinen ha fryst seg nå, men får se hvordan det går utover morgendagen.

Edit2: Der låste den seg igjen gitt. Så lyst ut lenge. Har nå deaktivert den ene lyskortdriveren igjen (se vedlegg), så får vi se hvordan det går.

post-52039-0-90215600-1305972747_thumb.jpg

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Der begynte den å låse seg igjen gitt. Skjedde når jeg åpnet Kies (Samsungprogram til telefonen) og Firefox samtidig. Første gang hadde jeg headset og høytalere tilkoblet i hver sin 3.5mm inngang. Neste gang skjedde det med bare høytalerne tilkoblet på baksiden. Telfonen var tilkoblet med USB på frontpanelet. Har nå koblet telefonen i USB-port på paksiden og koblet ut høytalerne. Dette for å sjekke om problemet kan ligge på frontpanelet.

Noen andre synspunkter/ideer?

Edit: Det hjalp heller ikke- Med telefonen tilkoblet via USB er maskinen er værre enn noen gang. Ser at den sliter litt med driverne til telefonen, så får se litt nøyere på USB driverne jeg har installert.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...