t3p0s3 Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Leker litt med idèen om trådløst her i huset. Det jeg lurer på er: Hva trenger jeg? 2 pc`r skal kobles opp, router, annet? Hva er "vilkårene" for trådløst? (hvor langt fra et punkt til et annet, hindringer osv) Kan noe komme med en ca pris for det jeg trenger, 11, 22 eller 54 mbps. Takker for svar. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Du kan klare deg med kun 2 trådløse PCI/PCMCIA kort, og kjøre disse i en peer-to-peer løsning. Dette vil koste fra 1000,- og oppover (ca 500 pr kort). Kjøper du en trådløs router klarer du deg med et trådløst kort da du kan ha routeren ved en maskin og bruke kabel til denne. Prisen her vil ligge på 1500-2000,- for de billigste løsningene (router+kort). Anbefaler sistnevnte da denne gir bedre muligheter til oppgradering senere, og dersom du får kamerater på besøk som har laptop med WLAN. Har selv en Linksys WRT54G som støtter opptil 54 Mbit/s. Er veldig fornøyd med denne. Den kostet ca 1400,- fra MPX.no Avstanden pleier ikke være et problem i et vanlig hus. Der hvor jeg bor har jeg full dekning i hele huset. Det er en fordel å kjøpe alt fra samme produsent så er du sikker på at alt fungerer sammen. Lenke til kommentar
t3p0s3 Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Ok, har noen fler spørsmål her: Tenkte å kjøpe dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr eller dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=13&s=sr og http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl Vil dette fungere her? ( 2 desktop pc`r, ca 10m rekkevidde) Trenger jeg noe mer? har jeg forstått det rett at en av pcene kan kobles rett i routeren via en vanlig nettverkskabel? Hva er aksesspunkt? Trenger jeg dette? Trenger jeg noe annet, og til sist: hvilken av valgene mine ser best ut, kan noen evt. komme med noen innvendinger? Dette ble mange spørsmål, men vil helst vite litt før jeg kjøper, så jeg slipper å sitte igjen med noe jeg ikke kan bruke. Takk til alle som kan hjelpe. Lenke til kommentar
knut Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Vi har tidligere testet SMC barricade routeren her på barbara.no ( http://barbara.no/art.php?artikkelid=772 ). Det kommer også test av Asus routeren innen en uke eller to. Det er opp til deg hvilke løsninger du ønsker, om du vil ha støtte for printerserver, ftp (via usb masselagringsenhet) eller et litt mer kjent merke som SMC. Når det gjelder asus enheten benytter den seg av et Broadcom brikkesett, og denne gir god ytelse mot broadcom klienter (opp til 24,5 Mbit/s), men faller desverre når det kobles til en enhet fra en annen brikkesett produsent. F.eks. Intersil som SMC bruker faller den ned til ca 18 Mbit. Dette er likevel meget gode resultater som sannsynligvis vil bli enda bedre med firmware oppgraderinger. Det er også viktig å merke seg at med antennen oppe på PCMCIA kortet har den bedre rekkevidde enn de andre testede PCMCIA kortene (med unntak av noen integrerte løsninger i bærbare). Broadcom brikkesettet er også den eneste av 802.11g produsentene som har fått WPA sertifisering. Broadcom har også implementert en AES prosessor som gir fremtidig støtte for 802.11i (sikkerhetsstandard også kalt WPA2). Hvis du har tenkt å bruke WPA er du foreløpig såogsi nødt til å kjøpe alt fra samme produsent, og hvis du skal bruke Asus sin vil jeg også si at du er nødt til å bruke WPA-AES og ikke TKIP som er den vanlige. Med TKIP faller hastigheten kraftig ned, mens den ikke mister hastighet med den kraftigere AES krypteringen. Jeg ser også at komplett bare har SMC i PCI kort for 802.11g standarden. f.eks. mpx har linksys kort som også baserer seg på broadcom brikken. Ellers er det også en løsning å kjøpe en PCI-PCMCIA adapter, men dette vil da bli endel dyrere. Det skal også være sagt at SMC sin basestasjon har fått bedre ytelse med de siste firmwarene og. Det har også blitt støtte for WPA (bare TKIP). Ytelsen er også jevnt over god (ca 23 Mbit med både Intersil og Broadcom baserte klienter). Det er da helt opp til deg da dette er begge gode produkter. Knut Paulsen www.barbara.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå