Gå til innhold

[Løst] Vanskelig å bygge PC?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger en ny pc nå snart og har sett litt på laptoper.. Men det er vel i grunnen billigere med stasjonær (i forhold til ytelse/pris) og jeg har en pc jeg kan dra med meg rundt uansett. Men så er vel igjen "hjemmebygd" PC enda bedre pris/ytelse?

 

Så det jeg da lurer på er; Er det mulig for meg, som ikke har noen datakunnskaper å bygge en pc?

 

Vet ikke om dette er rett plass å poste, men jeg satset :tease:

 

Takker masse for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig for meg, som ikke har noen datakunnskaper å bygge en pc?

 

Ja

 

Gjorde det selv for foerste gang i 8. klasse ante faen ikke hva jeg gikk til, men fikk det til veldig smertefritt :) Det er veldig sirkel skal inn i den sirkelformede porten konsept :p

Lenke til kommentar

Det er mulig for nesten enhver som kan lese og følge en bruksanvisning å bygge sin egen PC.

 

Men ikke regn med at det blir særlig mye billigere enn å kjøpe en ferdigbygd en.

(PC-produsentene kan oppnå større rabatter på PC-komponenter enn du kan regne med.)

 

Der det spesielt kan ha noen for seg å bygge en PC er hvis du ønsker noe spesielt som ikke lages av noen PC-produsent. Eller dersom du vil ha større muligheter for å skifte ut komponenter i fremtiden. (Noen ferdigproduserte PC'er kan ikke bruke "vanlige" komponenter.)

Lenke til kommentar

Hmm. Er ikke noe spessielt kraftig pc jeg trenger akkurat (minecraft 128x128 :whistle: ). Det jeg trenger er den billigste løsningen som bare er mulig :thumbup:

 

Men det du sier er at det ikke er noen god ide å bygge om jeg ikke skal ha en spesielt tilpasset pc? (noe som jeg ikke trenger)

Det er vanligvis ikke noe å tjene på det i kroner og øre, men det kan selvsagt forekomme unntak. (Hvis komponentprisene faller tidligere enn prisene på ferdigbygde maskiner, f.eks., men jeg ville ha fått fnatt av å forsøke å følge med på disse variasjonene.)

 

Men du kan jo lære noe av å bygge din egen PC, alt fra: hvorfor er det ingenting som virker? til: bør jeg slå av SuperFetch på min nye SSD eller ikke når jeg kjører Windows 7? (Det går an å bruke sinnssykt mye tid på å fikle med en PC hvis man vil, for det er mye man kan justere på. Men det er opp til en selv.)

Lenke til kommentar

var ikke så dyr den, nei :!:

 

Men bare sån for å vite det(om noen veit det sånn ca.); kunne den Audun linket til kjørt mc. med 256x256 texture pack? Og vil den spille filmer i 1080p?

 

Er verken god, eller interessert nok til å gjøre slike innstillinger. Så om det er omtrent samme pris+ billigere med ferdig-maskin tar jeg nom det :new_woot:

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Men bare sån for å vite det(om noen veit det sånn ca.); kunne den Audun linket til kjørt mc. med 256x256 texture pack? Og vil den spille filmer i 1080p?

Den skal fint klare 1080p - når det gjelder spill melder jeg pass ...

 

Men: jeg ville kanskje ha lagt i noen flere kroner og fått en litt kraftigere strømforsyning (PSU).

400W holder fint til denne maskinen slik den står, men det kan være litt lite dersom man skulle ønske seg et kraftigere skjermkort i fremtiden (- for GTS450 er ikke av de hotteste kortene i dag). Gå opp til 550W for en drøy hundrelapp ekstra, f.eks.

 

Og så kan man begynne å velge en litt kraftigere prosessor, osv. Og så er det i gang ...

Plutselig koster ikke PC'en 4500,- lenger.

Lenke til kommentar

Vil ikke den prosessoren holde da, mener du? Hva burde jeg heller ha da? Er vel uansett billigere enn laptop med omtrent samme specs, vel?

Ja, ja, du får ikke en tilsvarende laptop til denne prisen.

Jeg tenkte å gå for en Phenom-prosessor istedet for Athlon .... ca. 250,- ekstra.

 

Men det går f.eks. an å oppgradere CPU senere, dersom en skulle føle for det. Har man en strømforsyning som er kraftig nok fra starten av, så kan man utvide med litt av hvert senere: CPU, RAM, skjermkort, flere disker, ..

Lenke til kommentar

en ting til; burde jeg gå for mere minne? ser ut som det følger med 2GB sånn som det står nå :dontgetit:

 

Jeg har en pc med en intel quad core q9400, 2 gb g.skill ram og asus nvidia 260 gtx og den drar alt av spill, sett bort i fra All Points Bulletin som (kanskje) er verdens mest ramkrevende spill.

 

Så nei, du har ikke bruk for mere RAM om det eneste du skal gjøre er å spille minecraft og loke på nettet.

Lenke til kommentar

HUSK Minecraft er java og om jeg har skjønt det rett krever det noe forferdelig med RAM :whistle:

 

2 gb holder lenge. Spiller minecraft på notebook med 1 gb RAM som kjører på lav klokk. Om du kjøper RAM som har har 1066 mhz klokk eller høyere (1333 eller 1600) så er du ihvertfall sikra.

 

Selvfølgelig, 4 gb er mer framtidsretta, og for noen hundringser mer så er ikke det et dårlig valg.

Lenke til kommentar

De fleste maskiner idag kan trekke Minecraft veldig greit.

Men CPU er det som ofte det som gjelder i Minecraft og er fort flaskehalsen for de som kjører med mods.

Også med Minecraft vil 2 skjermkort ikke hjelpe deg, så da burde du handle ett kraftig single GPU skjermkort om du vil ha noe dyrere med mer "smell".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...