kjetal Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Hei, Har nå etter lang tid bestemt meg for å bygge egen server som hovedsaklig skal brukes til lagringsplass og streaming ut til mediasentrene. Diskene skal etter planen settes i RAID 5 og har foreløpig fingeren på Freenas som OS. Så jeg har da lagd meg en handleliste hos komplett på et mulig oppsett. Ønsker innvendinger ifra dere på mitt oppsett, både positivt og negativt http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=900243&su=6E1CE140-1CA3-42E7-9B85-1E7D2AA23AA1 Endret 12. mai 2011 av kjetal Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Ser egentlig greit ut bortsett fra litt lav RPM på harddisken, men vet ikke om det har så mye å si i en liten hjemmeserver.. Om man har mye musikk, filmer og annet snacks så fylles 2TB fort opp men er bare å bestille flere disker da. Edit: Av tiligere erfaring er Freenas vanskelig og knotete og få til men mulig det er bedre nå. Endret 12. mai 2011 av ShyFx Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Her er listen for mitt kommende NAS+Mediacenter , mye av det samme: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=923538&su=2917CF28-79E3-4889-A2CE-9FB28FBB7897 For min del var det lett å gå for i3-en fordi den har en helt ok gpu og mye mer mer kraft som kan komme godt med hvis jeg skal virtualisere. Endret 12. mai 2011 av Kaptein... Lenke til kommentar
kjetal Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg så på ditt oppsett på en post du hadde lagt, vurderer den selv mtp fremtid. Men for øyeblikket skal den kun brukes til mediastreaming og langring. Og da vil den jeg har valgt bli litt rimligere i forhold. Har du kjøpt oppsettet og hvilket OS/distro bruker du? Har sitt nå at Freenas har kommet ut med ny version og bedre webgrensesnitt etc. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 FreeNAS 8 er lekkert. FreeNAS kan kjøre på bokstavelig talt hva som helst av gammel HW hvis poenget er å bare pushe ut filer i stort kvantum (Gbit NIC er riktignok en vanvittig fordel). Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Kommer sikkert til å kjøre Debian server ettersom det er det jeg har mest peiling på. Har hørt en del bra om Amahi , men aldri testet det selv. Skal visstnok være en super enkel grei løsning. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Never mind. Kjapp i svingene Endret 17. juni 2011 av b0nn3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå