kjetal Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hei, Har nå etter lang tid bestemt meg for å bygge egen server som hovedsaklig skal brukes til lagringsplass og streaming ut til mediasentrene. Diskene skal etter planen settes i RAID 5 og har foreløpig fingeren på Freenas som OS. Så jeg har da lagd meg en handleliste hos komplett på et mulig oppsett. Ønsker innvendinger ifra dere på mitt oppsett, både positivt og negativt http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=900243&su=6E1CE140-1CA3-42E7-9B85-1E7D2AA23AA1 Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg hadde selv lyst til å lage en NAS med det kabinettet du har valgt, men etter å ha lest denne og denne omtalen så ombestemte jeg meg og har heller tenkt på å bruke Lian Li's PC-Q08B istedet eller evt. kjøpe en ferdig fra Netgear og bare bytte ut viften til en mere stillegående sak. Nå er jeg langt fra noen ekspert på området men ut fra hva jeg har kunnet lest meg til, så anbefaler de aller fleste at man bruker et dedikert kontrollerkort til raid, istedet for onboard kontrolleren. Men om onboard-kontrolleren er god nok for ditt bruk i dette oppsettet skal jeg la noen andre få svare på. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Bra at du har 4GB ram, da kan du bruke ZFS. Ellers så er det jo dumt at torrentklienten ble fjernet i Freenas 8.0. Antar at den kan implementeres manuelt. Lenke til kommentar
kjetal Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Takk for omtanke og svar. Vil tro at torrentklienten vil kunne implementeres i Freenas 8.0 Men ser at freenas 8.0 anbefaler 6gb med ram og at de har fjernet en del små finnesser som freenas 7 hadde syntes jeg trekker veldig mye ned. Vil tro jeg går mest sannsynlig for Freenas 7 (Rsync,bittorent, raid 5, S.m.a.r.t Monitor). Edit: plussen med 8.0 må vell vær støtten for større disker. Endret 15. juni 2011 av kjetal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå