Gå til innhold

Å driver bort onde ånder - Er det en akseptert praksis?

Anbefalte innlegg

Kom over denne fascinerende artikkelen hos TV2.no :!:

Er det helt greit at norske prester fra statskirken får drive på med denne praksisen. Jeg regner med at både religiøse og meningmann har sine syn på saken. Det forbauser meg ikke om også religiøse har forskjellig mening også, men det kan de få svare på selv.

Så da åpner jeg for diskusjon om hvorvidt praksisen er helt legitim og det er en fin seremoni. Eller om vi skal sette skapet hvor det bør stå, slik jeg ville sagt det. Hysteri og skremsel hvor prestene bare hauser opp og skaper ett inntrykk av at det "virkelig" finnes onde ånder!! :roll:

nav_882632i.jpg

Til folk som studerer media. Her en litt "skummel" kameravinkel for å skape den rette stemningen.

Prest måtte drive ut ånder fra dette Nav-kontoret

Ansatte var så skremte at prest ble tilkalt for å «rense» det lokale Nav-kontoret.

Ansatte ved NAVs kontor i Vadsø har gjennom vinteren vært plaget med det de beskriver som «ubehag i bygget».

Inngangspartiet til Nav-kontoret i Vadsø.Inngangspartiet til Nav-kontoret i Vadsø. Foto: Kenneth A. Halvorsen © Finnmarken Tirsdag kom en prest fra Vadsø menighet til Nav-kontoret for å velsigne lokalene.

– Noen på Nav-kontoret hadde opplevd at de var utrygge, og at det var uro i bygget, sier prost Stein Ovesen i Vadsø menighet til tv2nyhetene.no.

Direktør Inge Hill i Nav Finnmark forteller at ansatte ved det lokale Nav-kontoret allerede i vinter måtte gå tjenestevei og melde til sin sjef om at de følte ubehag når de var på jobb.

nav2_882617a.jpg

Ansatte skremt av merkelige hendelser

– Jeg har fått meldinger om dette i vinter fra den lokale Nav-lederen, bekrefter Hill på telefon fra Stockholm, der han befinner seg på konferanse.

BEKREFTER: Prost Stein Ovesen i Vadsø menighet.BEKREFTER: Prost Stein Ovesen i Vadsø menighet. © Den norske kirke Ifølge kilder som tv2nyhetene.no har snakket med, har de ansatte opplevd flere uforklarlige hendelser som de beskriver som uhyggelige de siste månedene:

Lys inne i kontorlokalene har slått seg av og på.

Ansatte har opplevd at det plutselig blir «kaldt i rommet» på et ubeskrivelig vis.

Enkelte har rapportert at «noen» har kastet kaffe etter dem.

Ingen av de Nav-ansatte ønsket torsdag å stå frem og fortelle om opplevelsene sine.

De merkelige hendelsene førte til slutt til at Nav så seg tvunget til å ta kontakt med Den norske kirke, i forsøk på å få en slutt på problemene som har skremt de ansatte.

Kastet vievann på veggene

Denne uken tok Nav og kirken affære: Alle ansatte fikk beskjed om å innfinne seg på jobb tirsdag. En prest skulle komme til Nav-kontoret, for å få huset velsignet.

De som var tilstede under denne seansen, forteller at det ble kastet vievann på veggene i bygningen, som skal være av relativt ny dato.

Prosten i Vadsø ønsker ikke å gå nærmere inn detaljene rundt hva som skjedde tirsdag, men bekrefter at det ble utført en velsignelse av bygget.

stein-ovesen_882525a.jpgkj_laas_882551a.jpg

Religiøs leder til venstre heter Stein Ovesen, i Vadsø menighet.

Religiøs leder til Høyre heter Per Oskar Kjølaas, i Nord-Hålogaland bispedømme.

LAGET LITURGI: Biskop i Nord-Hålogaland, Per Oskar Kjølaas.LAGET LITURGI: Biskop i Nord-Hålogaland, Per Oskar Kjølaas. Foto: Berit Roald © Scanpix – Når vi som kirke får melding om slikt, hører vi på det som blir fortalt av folk om hva de har opplevd. Presten som var til stede utførte bønn og velsignelse, sier Ovesen om det spesielle oppdraget en av prestene i menigheten hans måtte utføre tirsdag.

Laget egen «ånde-liturgi»

De siste årene har Den norske kirke fått flere forespørsler om å velsigne bygninger og hus som folk mener er hjemsøkt av ånder.

Dette førte til at det ble utarbeidet en egen liturgi som kan brukes dersom en prest tilkalles til et hus med uro.

Liturgien ble skrevet av biskopen i Nord-Hålogaland, Per Oskar Kjølaas, før han ble utnevnt til kirkens overhode i Troms og Finnmark.

Kjølaas har i et intervju med Nordlys avvist at det er snakk om åndeutdrivelse:

– Det er helt i orden med fokus på dette, så lenge det ikke kalles for åndeutdrivelse eller jakt på spøkelser. Fordi det er ikke der vårt fokus ligger, den ligger i velsignelsen og det å be for et hus og at folk må få leve i fred, sa han til Nordlys i 2006

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del vil dette være helt greit den dagen spøkelser blir bevist vitenskapelig, altså med empiriske bevis, som vi alle kan få tilgang til og teste ut selv. Dette har aldri skjedd, i alle fall etter det jeg har forstått. Dog, til den dag kommer, skal slikt tull holdes utenfor det offentlige rom.

Lenke til kommentar

Hadde jeg jobbet på det kontoret, og hadde kjent en som var flink å snakke, så hadde jeg sagt til kollegaene mine at jeg har en åndeutdriver for hånd som kan komme og fikse problemet.

Lurer på om han hadde klart like mye :D

Lenke til kommentar

I Norge befinner det seg kun én offisiell eksorsist, og han jobber for den katolske kirke i Oslo. Hvis det kom en tilfeldig Luther-evangelisk prest på besøk så ville jeg spurt om han kom for å dele ut placebo. Er nesten litt overrasket over at de gikk til et slikt drastisk tiltak, men nøyde seg med en helt alminnelig prest.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

For min del vil dette være helt greit den dagen spøkelser blir bevist vitenskapelig, altså med empiriske bevis, som vi alle kan få tilgang til og teste ut selv. Dette har aldri skjedd, i alle fall etter det jeg har forstått. Dog, til den dag kommer, skal slikt tull holdes utenfor det offentlige rom.

Dersom det skal være så enkelt å drive bort en ånd, så må det vel være like logisk og enkelt å kunne tilkalle en ånd også.

Om en vitenskapelig tar utgangspunkt i at det virker begge veier, for det er ulogisk at det ikke skulle gjøre det, vel!?

Så finner man noen som tør å leke med onde onder, påkaller en eller fire av dem og tester hva folk som står rundt kjenner.

Om ikke da placebo-effekten trør til da på enkelte i menneskeflokken som står omkring eksperimentet så blir jeg imponert.

En ser jo at det hele tiden popper opp en eller annen som påstår de har den ene eller andre evnen.

Så da blir det logisk å også plassere disse prestene i samme kategori som de andre sjarlatanene.

For å ha bøtemiddel klart, så kan en jo invitere og rikeslig betale den der katolske djevelutdriveren for å skulle yte "førstehjelp" dersom en ond ånd skulle bosette seg i en "svak sjel". Eller få en annen billigere fra utlandet i "samme klasse" til å gjøre det samme. En plasserer ett team sammen med "djevelutdriveren" ett par kilometer unna for sikkerhetsskyld, sånn at demonene ikke tar bolig i sjarlatanen (djevel-driveren). Så kan noen ringe dem om det skulle bli nødvendig, og de står parat til å trø til med vievann og alskens remedier og ordbruk innen 3 minutter elns. ;)

Jeg skjønner ikke at TV-kanalene ikke biter på dette her og lager en spennings-sending av dette konseptet her. :!: De lager jo så mye annet møl.

<Ironi> De kunne jo invitere ett backup-team bestående av zombie-filmfrelste ungdom, for så å utstyre disse med hagler og motorsag om det skulle bli nødvendig å gå for "reserveplan 2". Det hadde ihvertfall skapt medieoppslag, om de viste en gjeng litt småblodtørstig ungdom som vred litt på gasshåndtakene til motorsagene, sånn på trygg avstand selvfølgelig. </Ironi>

Endret av G
Lenke til kommentar
Ansatte ved NAVs kontor i Vadsø har gjennom vinteren vært plaget med det de beskriver som «ubehag i bygget».
Nøkkelordet her er "vinter".

Hadde det vært noe litt mer unormalt som "flyvende stoler" eller "blod fra veggene" så hadde det kanskje vært noe å bry seg om. Men "lys som skrur seg av og på"? What next? Skriveren nekter å skrive ut dokumenter?

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"A flying rock! Call a geologist!" - Homer Simpson.

Hvorfor er det aldri noen som tar kontakt med virkelige fagfolk, som kanskje kunne ha forklart disse menneskene hva som faktisk lå bak det de opplevde? Om du henter inn en prest så vet du jo allerede hva han vil si. Er de kun ute etter å bygge opp under sin egen tro?

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Lysene her i bygget slår seg også av og på, dette fordi det er sensorer i alle rom som gjør at lyset automatisk slår seg av når det ikke er bevegelse i rommet på en stund. Selv når jeg sitter på kontoret og jobber, så kan lyset slå seg av, rett og slett for at jeg sitter stille når jeg jobber. :)

I tillegg har vi noe som kalles ventilasjonsanlegg som styres etter temperaturer. Dette har ofte levd sitt eget liv, før det ble kalibrert, justert og satt opp riktig. Man kunne ofte kjenne kalde strømmer av luft(spøkelser).

Nå er det vel ikke så rart at NAV-ansatte føler ubehag på jobben. De som er kunder hos NAV har ofte problemer og trenger hjelp. Det er en svært krevende jobb og krever en sterk psyke for å løse dette på en god måte. Mange NAV-ansatte besitter sikkert ikke disse egenskapene og føler derfor ubehag når de må fortelle 3-barns mora som ikke klarer å betale regningene sine at hun må selge leiligheten og flytte inn i en kommunal leilighet.

Jeg finner ingenting merkelig med denne historien i det hele tatt, annet enn mangelen på kritisk journalistikk og mangel på evne til å analysere de faktiske forhold på en rasjonell og fornuftig måte.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er kaldt, tilkaller jeg en byggmester.

Når det er ubehagelig på jobben, snakker jeg med sjefen eller tillitsvalgt.

Når det er spøkelser på jobben, tilkaller jeg ghostbusters.

...

0/3 er ikke så verst for NAV-ansatte -- det kunne jo vært 0 av 5.

(Men da måtte det selvsagt vært fler problemer, og det er jo ganske bra at de ansatte bare hadde tre problemer! :dontgetit::whistle: .)

...

...

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...