Gå til innhold

Maks anbefalt Kontinuerlig belastning på en kurs.


Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne noe ang Maks anbefalt Kontinuerlig belastning på en kurs.

 

Tenker da i retning av en forskrift/norm som feks Nek400.

 

Men har ikke funnet det jeg søker.

 

Noen som er vel bevandret i regelverket.

Som kan peke meg i riktig retning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

80% hørtes merkelig ut for da står det mange varmtvannsberedere "ulovlig" på 10A kurser.

Når det kommer til maks belastning på kursen så er det karrakteristikken til sikringen som bestemer hvor høyt belastet sikirngen kan bli før den trigger.

Ser ut i fra hva Hager oppgir for deres automater så ligger I2 (overbelastning i løpet av 1 time) på 1,13 til 1,45 ganger merkestrøm hvilket i praksis betyr at man kan benytte kursen fult ut med kontinuerlig last.

Lenke til kommentar

Forskriftene gjev vel ingen begrensing i belastning over tid på ein kurs? Så lenge anlegget er installert ihht. normen vil sikringen ryke før det går ut over utstyret. Om det er lurt er ein heilt anna sak. Det er betre å legge opp ein større kurs som blir mindre belasta enn å kjøre opp mot maks på ein mindre kurs.

 

Det finnes sikkert anbefalte retningslinjer i normen, frå Nelfo eller liknande angåande kontinuerlig last på ein kurs. Kort fortalt blir det varmare jo høgare straum det går. Utstyret er dimensjonert for den type belastning, men du er meir sårbar for installasjonsfeil, spesielt i koblingspunkt. Er det dårlig kontakt på ei klemme som køyrer 16A heile tida vil det være større brannfare der enn om same feilen var på same kurs med 13A belastning.

Lenke til kommentar

Du er inne på noe der og det er også grunnen til at de nye normene fra i fjord sier at man på boliger skal ta I2 med i beregningen for strømføringsevnen til kabler, hvilket betyr at 2,5mm2 PN i rør ikke lengere kan sikres med 16A.

Så ja jo lengere grensen man ligger med belastningen jo større sjanse er det for varmgang i koblinger som ikke er utført rett.

Men nå er jo vi elektrikere helt ufeilbarlige så dette skjer jo som kjent aldri. :whistle:

Lenke til kommentar

Du er inne på noe der og det er også grunnen til at de nye normene fra i fjord sier at man på boliger skal ta I2 med i beregningen for strømføringsevnen til kabler, hvilket betyr at 2,5mm2 PN i rør ikke lengere kan sikres med 16A.

Så ja jo lengere grensen man ligger med belastningen jo større sjanse er det for varmgang i koblinger som ikke er utført rett.

Men nå er jo vi elektrikere helt ufeilbarlige så dette skjer jo som kjent aldri. :whistle:

 

 

Du kan fint bruke 16A på 2.5mm2 kabel i dag. Schneider har sikringer så er kommet for nye forskriftene.

Lenke til kommentar

OK så de har kommet nå.

Uansett så er dette ganske så bortkaset på en genberell kurs med stikkontakter for man ender i praksis opp med en sikring som ikke tåler mere overbelastning en gammeltypen 13A.

Personlig kommer jeg til å benytte mere 4mm2 og 16A eventuelt flere 13A kurser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan fint bruke 16A på 2.5mm2 kabel i dag. Schneider har sikringer så er kommet for nye forskriftene.

Har du link til dei?

 

 

Har EL-NR her hverfall

 

Beskrivelse Typenr. El-nr.

10A/B-2P MGN19762 1605079

13A/B-2P MGN19763 1605095

16A/B-2P MGN19764 1605080

20A/B-2P MGN19765 1605081

25A/B-2P MGN19766 1605082

32A/B-2P MGN19767 1605083

10A/C-2P MGN19752 1605074

13A/C-2P MGN19753 1605094

16A/C-2P MGN19754 1605075

20A/C-2P MGN19755 1605076

25A/C-2P MGN19756 1605077

32A/C-2P MGN19757 1605078

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Skal til å installere i egen bolig og har gått rundt og trodd at en måtte sikre 2.5 med max 13A etter de nye forskriftene..

 

Hva er det med disse automatene fra Schneider som gjør at en (igjen) kan sikre 2.5 med 16A ?

 

 

 

PS:

faren for varmgang i et dårlig koblingspunkt er akkurat like stor ved 13A på en 13A kurs som ved 13A i en 16A kurs ;) (bare for å kommentere det argumentet lenger oppe)

Lenke til kommentar

jeg tror det er utløsningskurven, lavere I2, altså lavere strøm som garantert utløser vernet innen en time (før tror jeg det var rundt 1.45*In (nominell merkestrøm))

 

80% hørtes merkelig ut for da står det mange varmtvannsberedere "ulovlig" på 10A kurser.

Når det kommer til maks belastning på kursen så er det karrakteristikken til sikringen som bestemer hvor høyt belastet sikirngen kan bli før den trigger.

Ser ut i fra hva Hager oppgir for deres automater så ligger I2 (overbelastning i løpet av 1 time) på 1,13 til 1,45 ganger merkestrøm hvilket i praksis betyr at man kan benytte kursen fult ut med kontinuerlig last.

 

Tja, jeg vil vel ikke si at en varmtvannsbereder er en kontinuelig belastning...

Lenke til kommentar

Det er jo forskjell på maks belastning og ANBEFALT maks belastning da

 

Man kan bruke 10A fullt ut på en 10A sikring og 16A på en 16A uten at installasjonen tar skade av det.

Det er slik forskriftene er lagt opp.

 

Man kan til og med "overbelaste" kursen i en time med 45% hvis man har en B automat.

 

Så dette med 80% er tull.

 

Men hva som er anbefalt er vel opptil enhver å avgjøre?

Når jeg monterer ute, så anbefaler jeg ikke kunder å bruke alt de kan på en gang, hele døgnet, men det er fullt mulig å gjøre det selvom ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Man kan overbelaste de fleste sikringer like mye som før, forskjellen ligger i at vi som fagfolk må ta overbelastningskurven til en automatsikring med i beregningen for strømføringsevnen til en kabel som i praksis betyr at vi ikke ukritisk kan velge 16A på 2,5mm2 kabel.

Joda det har kommet automater med nerfet overbelastningskarrakteristikk men disse er i mange tilfeller bare å lure seg selv.

Dette betyr i praksis at 13A vanlig karrakteristikk eller 15A juksekarrakteristikk automater må benyttes på 2,5mm2 kabel i skjultanlegg, som i sin tur betyr at man må ha flere kurser for å få samme kapasitet som man hadde med vanlige 16A kurser.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...