Gå til innhold

Plagsomme telefonselgere - hva kan man gjøre?


G

Anbefalte innlegg

Leser med interesse nyhetsoppslaget hos TV2.no

 

Har ikke selv blitt plaget av dem, men av andre telefonselgere. Spesiellt på mobilabonnementsalg.

 

Det ser ut til at InterMedia er noen verstinger. Hva skal man gjøre med slike, rulle dem i tjære og fjær?

 

Ser til og med fra artikkelen at de har advokathjelp for å forsvare praksisen sin mot Finn.no-annonsører.

 

Har ikke myndigheten her ett samfunnsansvar for å hjelpe den svake parten som utsettes for denne telefonterroren? Hva bør folk som opplever slikt foreta seg?

 

Finn_no_882377i.jpg

 

Telefonselgerne fra Intermedia ringer deg uansett

 

Finn har fått ti ganger flere klager på Intermedia enn alle andre selskap til sammen.

 

I går fortalte TV 2 hjelper deg om en klagestorm mot annonseselskapet Intermedia AS.

 

Selskapets telefonselgere ringer til personer som annonserer på FINN.no. Intermedia ønsker på den måten å kapre kunder som vil annonsere på deres egne nettsider blant annet på rubrikk.no i stedet. Og har du krysset av i FINN-annonsen på at du ikke ønsker kontakt med telefonselgere så stopper det ikke Intermedia fra å ringe deg.

 

Se saken: Rune reserverte seg mot telefonsalg - ble nedringt av Intermedia

 

Les også: TV 2 hjelper deg testet negativt salg - folk ble skikkelig forbanna

– Forholder seg annerledes til FINN

 

I vårt intervju med Intermedias advokat Henrik Renner Fredriksen sier han at selskapet respekterer reservasjonsregisteret i Brønnøysund, men at de ikke tar hensyn til om folk krysser av for at de ikke ønsker kontakt med telefonselgere på Finn.no.

 

– Der er Intermedias vurdering at det viktige her er å forholde seg til markedsføringslovens bestemmelser om at man ikke skal ringe folk som har reservert seg i reservasjonsregisteret og så forholder man seg annerledes til Finn, sier Renner Fredriksen til TV 2 hjelper deg.

 

Les også: Sondres video gjorde at telefonselger ble omplassert

Ti ganger så mange klager

 

Dette overrasker ikke ansvarlig forbrukertrygghet Lars Vinden i Finn.no. Han mener nemlig at Intermedia er et verstingfirma som er til stor frustrasjon for deres annonsører.

 

– Vi har mange frustrerte, irriterte kunder som ringer inn til oss i tillegg til de skriftlige klagene. Vi har registrert mer enn ti ganger så mange klager på Intermedia alene som på alle de andre telefonsalgfirmaene i Norge til sammen så Intermedia er en stor aktør og de er veldig plagsomme for annonsørene våre, sier Vinden.

 

Les også: Terje betalte 2500 euro for å selge sin egen sofa

Kommer fortsatt til å ringe

 

Det er Sigbjørn Rivelsrud i rubrikk.no som er styreleder i Intermedia AS. Han ønsket selv ikke å stille til intervju med TV 2 hjelper deg, men sendte i stedet sin advokat. Da vi spurte advokaten om hva han syntes om at Finn.no hadde fått mer enn ti ganger så mange klager på Intermedia som på alle de andre telefonsalgsfirmaene i Norge til sammen fikk vi følgende svar:

 

– Dette handler ikke om reservasjonsregisteret. Dette handler jo om Finn, sier Renner Fredriksen.

 

Han står fast på at Intermedia ikke vil ta hensyn til at folk har krysset av for at de ikke ønsker kontakt med telefonselgerne på Finn.no.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en måte så er jeg svært enig i at det kan være irriterende, men tror også at advokaten her har helt rett. Det hadler jo ikke her om at de bare ikke følger oppdaterte telefonlister, men at de selv tråler anonsesteder på nett for å finne potesielle kunder som har gjordt sitt telefonnummer tilgjengelig.

 

Det sagt; avkryssning på finn om "ønsker ikke kontakt med delefonselgere" er tross alt bare en høffelig anmodning og ikke noe lovbunnet. Det er en kjennsgjærning at selgere kan være i overkant ivrige, så når de ikke klarer å forholde seg til en høffelig anmodning så får man bare være mindere høffelig i neste runde. Personlig så er jeg svært kort og bestemt når jeg får oppringing av telefonselgere. Om de er for sarte til å tåle en pissesur tone når de trenger seg inpå privatfreden til en person som allerede har gitt utrykk for å ikke ønske å prate med dem så får de finne seg ett annet yrke.

Lenke til kommentar

Du sier noe bra der.

 

Legge på og forholde seg kort og konsist til dette mantra, det er en måte å forholde seg til det på.

 

Er det mer effektivt å kaste bort 30 minutt av sin livstid, på å hale ut samtalen med telefonselgeren i håp om at dette vil gi bransjen mindre penger og ta motet i fra ferske folk som entrer bransjen, når en likevel lirer fra seg ett nei mot slutten?

 

Men det er helt legitimt at de kan få fortsette å gå fram på den måten de nå praktiserer? En kan ikke finne noe støtte hverken i loven eller i ett organ hos myndighetene?

 

Er Forbrukerrådet kun en fin fasade, som later som om de gjør noe med forbrukernes problemer? Jeg begynner å lure på om den tanken min nærmer seg en sannhet i mange forbrukerspørsmål.

 

Er dette ett forbrukerspørsmål? Altså er en annonsør å annse som forbruker eller proffesjonell? Er det en gråsone når annonsør er en privatperson som ikke gjør daglig forretning på å selge brukte gjenstander?

Lenke til kommentar

Jeg mener at om du som selger ringer meg, er du fritt vilt.

Om jeg oppfører meg hyggelig eller ikke kommer helt an på dagsformen.

Telefonselgere vet at det er et utskjelt yrke, men velger fremdeles å takke ja til jobben.

Da bør man være hardhudet.

 

Ofte kan jeg sitte lenge og prate rundt det de spør om. Diskutere været, fortelle vitser osv..

Det viktigste er å aldri svare dem på det de spør om.

 

- Går det mot andre veien, har jeg en god del sinne jeg trenger å få ut.

Spar penger på psykolog - skjell ut en telefonselger idag.

 

Når det gjelder denne spesielle saken...

Finn.no kan prøve å vinne frem med et søksmål for ett eller annet lurt, eller begynne med registrering hvor man må godkjenne ønskene om reservasjon for å kunne se personinfo-ramma f.eks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slippe å bruke psykolog, den var god. :thumbup:

 

Se her på dette standardsvaret jeg fikk fra Forbrukerrådet.

For ett supperåd de organisasjonene er. De har også 2-delt seg slik at byråkratiet kan bli fullstendig, villedende og forvirrende! :thumbdown:

 

Altså det ser også ut til at Forbrukerombudet ikke vil gjøre særlig mye med enkeltsaker. Så hva gjør Forbrukerombudet i slike saker egentlig?

 

Fungerer Forbrukerombudet for oss forbrukere, eller er de bare en hyggelig samtalepartner over partene i "konflikten".

 

..spørsmål knyttet til et firmas

markedsføringstiltak.

 

Dette faller utenfor Forbrukerrådets område. Det er Forbrukerombudet som ut fra hensynet til forbrukerne fører tilsyn med markedsføring og avtalevilkår.

Forbrukerombudet er også rette sted å henvende seg dersom du opplever at selgere av varer og tjenester ikke respekterer din reservasjon mot direkte reklame og telefonsalg.

 

Forbrukerombudet skal forebygge og stoppe ulovlig markedsføring og urimelige kontrakter. Dette gjøres gjennom dialog, forhandlinger, tilsyn og sanksjoner etter markedsføringsloven, samt informasjonsvirksomhet.

 

Når du som forbruker ser eller opplever markedsføring eller avtalevilkår fra en næringsdrivende som du mener bør stanses eller endres, er det altså Forbrukerombudet du skal henvende deg til. Du kan velge om din henvendelse skal behandles som et uformelt tips eller en formell klage. Forbrukerombudet ser på markedsføringen/avtalen på generelt grunnlag og fatter ikke en avgjørelse i din konkrete sak.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i mange runder med dem tidligere, både som reklamasjonsansvarlig i en tidligere jobb, og som privatperson.

Jeg ble skikkelig paff da jeg som privatperson fikk samme svaret som deg. Jeg stod igjen helt alene.

 

 

Min oppfatning er at det er greit å sende en CC til dem, men utover det skal du ikke forvente for mye.

De håper og tror at partene løser ting seg imellom. Man får virkelig følelsen av å vasse i byråkrati når man har med disse suppehuene å gjøre.

 

Jeg har alltid vært av den oppfatning av at de sitter der for å gi oss de rettighetene vi har, men om enkelte saker blir av større omfang (som denne Finn saken er) skal de komme på banen.

Finn er jo et begrep i norge omtrent som Google, så at det er i alles interesse at denne forblir så ren som mulig bør det jo ikke være noen tvil om.

 

Ting tar bare litt lenger tid der oppe. Tror det er luften som er for tynn...

Lenke til kommentar

Veldig bra sagt ixa.

 

Det du sier er gyldig for både de små og de store forbrukersakene. Personlig så var de ting jeg til nå nevnte i denne tråden småting. Men den Finn.no-saken er stor for samfunnet som helhet.

 

Byråkraten Forbrukerombudet bør trø til uoppfordret fra å se hva som er skrevet i nyhetsbilde. Det er sikkert en eller annen sjel som har ringt og klaget på forholdet ihvertfall muntlig allerede vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg har etterhvert fått en liste på 10-15 telefonnummere tilhørende telefonselgere og undersøkelser som ringte til stadighet.

På android-telefonen min så har jeg mulighet til å sende de nummerene rett til telefonsvarer, så jeg har sjelden hatt noe problem med selger. Nye selger kan ringe en gang, og neste gang de ringer så blir de automatisk avvist.

Lenke til kommentar

Det jeg syntes er litt overraskende er det faktum at de mener at så lenge de kan finne det telefonnummer på finn.no så er det greit å ringe deg selv om du har sagt du ikke ønsker kontakt med selgere og du er registrert i brønnøysundregisteret med tilsvarende...

 

med denne logikken kan da annonsører på facebook ringe deg vis du har lagt ut ditt telefonnummer der og de på en eller annen måte skulle få tilgang på det.

 

Kan man risikere at plasser man i fremtiden søker jobber på kan selge telefonnummeret mitt lovlig, fordi "jeg gjorde det jo tilgjengelig"?

Lenke til kommentar

Blir jo som med mailadresser, så det er jo ikke så veldig overraskende at noen benytter seg.

Det som er overraskende er at de innrømmer at de driter i hva du ønsker.

 

 

– Der er Intermedias vurdering at det viktige her er å forholde seg til markedsføringslovens bestemmelser om at man ikke skal ringe folk som har reservert seg i reservasjonsregisteret og så forholder man seg annerledes til Finn, sier Renner Fredriksen til TV 2 hjelper deg.

 

De hevder jo at de ikke ringer folk som er reservert igjennom brønnøysund, så kanskje et samarbeid mellom Finn.no og brønnøysund hadde vært mulig?

Et lite ikon ved siden av telefonnummeret som viser at de er reserverte mot annonseselger f.eks.

Utrolig at noen kan drive så useriøst og fremdeles får kunder.

Lenke til kommentar

Det jeg syntes er litt overraskende er det faktum at de mener at så lenge de kan finne det telefonnummer på finn.no så er det greit å ringe deg selv om du har sagt du ikke ønsker kontakt med selgere og du er registrert i brønnøysundregisteret med tilsvarende...

 

med denne logikken kan da annonsører på facebook ringe deg vis du har lagt ut ditt telefonnummer der og de på en eller annen måte skulle få tilgang på det.

 

Kan man risikere at plasser man i fremtiden søker jobber på kan selge telefonnummeret mitt lovlig, fordi "jeg gjorde det jo tilgjengelig"?

Det er jo vanskelig å gardere seg 100 % mot at noen skulle bruke eller selge et telefonnummer de kommer over.

 

Jeg vil si at en jobbsøknad kjennes noe konfidensiellt ut i utgangspunktet, men jeg er ikke sikker på hvilke regler arbeidsgiver er nødt å følge på personlige data og hvilke personlige data som en kan være mindre forsiktige med. Men på offentlige stillinger kan man vel forvente å se litt data på de som fikk jobbene, for å kunne sjekke at de var tilsvarende kvalifisert som du selv som måtte søke en slik jobb.

Lenke til kommentar

...ja, hvor er Anonymous når du virkelig trenger dem!? :p

 

Hadde vært noe om dem hadde tatt ned denne gjengen i stedet, og lagt navn og private telefonnummer til samtlige selgere samt folk i administrative stillinger og styret på nettet!

 

Hevngjerrig? Jeg? Neeeeheeei! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...